Loading...
dk

Skulle aldrig have kigget her og på andre fora... | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Jan 20 '14

Hej,

Da jeg for en måned siden var ude og prøve en Model S for første gang, snakkede jeg med en sælger og han sagde til mig at han ville vælge den som standard men med tech, panotag og måske læder kabine.

Jeg gik hjem og kiggede på tallene, okay det så jo fornuftigt ud, men så gjorde jeg fejlen, kiggede på dette fora og på teslamotorsclub, og nu kan jeg ikke længere "nøjes", nu vil jeg også gerne have dobbelt lader, luftundervogn, lydpakke, tågelygter, p-sensorer, lyd, vinterpakke og hattehylde, også blev det pludseligt dyrt.

Havde i andre det på samme måde, og hvad har i valgt at undvære, og evt. af hvilken grund?

TwoChops
TwoChops Jan 20 '14
Jeg er også "kommet til" at fylde en masse udstyr i. Det vidste jeg nu godt at jeg ville gøre inden jeg gik i gang. Ikke mindst fordi afgiften på ekstraudstyr jo også er fritaget for den fæle registreringsafgift.
Jeg fravalgte dog P+, da jeg synes værdien ikke står mål med prisen og da jeg gerne vil have mulighed for at "rotere" dækkene.
Ligeledes bestilte jeg ikke det store lydanlæg. Så vidt jeg kan se drejer det sig mest om en DAB radio, som de med garanti ændrer standarden for snart alligevel. Jeg satser i stedet på netforbindelse og evt stramning via iphone.
Hattehylden blev også fravalgt, da jeg ofte vil benytte de ekstra sæder bagi.
Hookmaker
Hookmaker Jan 20 '14
Tja, for mig blev der også alt i tilvalg til S85, dog undt. +, lyd, 21" og børnesæder. Men alt blev gjort med et smil og uden afgifter....;-)
FrederikC
FrederikC Jan 20 '14

Jeg var også lidt lun på de 21" men så så jeg hvad nye dæk koster (DAMN!)
Og +33 i indkøb er også en slat.

Lyden kan jeg ikke helt finde ud af om need2have eller ej, har dynaudio i min nuværende passat og er rigtig glad for det. Det er ulempen ved at have en tysk import med alt, man bliver afhængig.

Kiefer
Kiefer Jan 20 '14

Herhjemme blev det S85 minus vinterpakke, alarm, hattehylde, 21" fælge, tågelygter og lyd.

Jeg synes 21" fælgene er rigtig lækre, men bare for dyre i forhold til hvad jeg ville give. Ville gerne have haft de mørke som jeg synes ser vildt pæne ud til sølvfarven. Men man skal jo stoppe et sted....

/Martin

Skaarup
Skaarup Jan 20 '14
Ingen luftaffjedring, ingen lyd og ingen vinterpakke. 19".

Luft har jeg generelt hørt dårligt om fra Mercedes og andre luksusmærker. Model S vejer mere, så jeg gider ikke slås med det om 3-5 år. Tesla bruger også Continental som leverandør. Om det reelt bliver et problem ved vi først om nogle år. Men folk der har kørt med begge slags siger alm affjedring også er fint.

Lyd, alm. lyd skulle være helt fint og som nævnt tidligere i tråden er DAB på vej ud, til fordel for DAB+.

Vinter, fordi vores børn skal sidde i autostole de næste 3-4 år :)

19", fordi rigtig mange siger 21 er for hårdt. Men de er pæne!

Check links-sektionen, der er en amerikaner der har lavet en god guide til bilen - inkl. gennemgang af tilkøb.
Bluecoffee
Bluecoffee Jan 21 '14
Alm S85 - har prøvet P, men stadig glad for, at jeg ikke brugte pengene på det - der er rigeligt med kræfter endda! Pano, skønt! Luft, også godt (så må vi håbe, det holder) Tech, vinter, hattehylde - ville tage det igen. Også dobbeltlader, det sætter virkelig turbo på hos Clever. (Kan lade 80-90 km/time). Lyd - narhh, det var for dyrt ift. udbyttet. 19" hjul er klart store nok og gode at køre med. Ingen behov for børnestolene.
Forummets indlæg er redigeret af Bluecoffee Jan 21 '14
Kiefer
Kiefer Jan 21 '14

Hej.

#rskaarup: Jeg var også i tvivl omkring luftafjedringen, vi har det på begge vores biler i dag, og det er korrekt at specielt pumpen som er den samme som sidder i Teslaen i forhold til en Mercedes ikke holder særlig længe (2-4 år) og de gange jeg  har fået dem skiftet ved MB har det kostet et sted mellem 7-8.000 pr gang. Det er nok noget af det der kunne få mig til at vælge servicepakken.

Jeg har prøvet at gennemgå regninger på vores Mercedes ML, hvor jeg kan se at nogle af de dele de har hentet fra MB i Tuscaloosa (hvor MB laver ML, R og GL) det er også nogle af de dele vi har fået skiftet fra MB:

* Luftaffjedring

* Elektrisk bagsmæk, de bærearme der får den til at gå op/ned holder mellem 2-3 år på en ML

Vægtmæssigt ligner en Tesla jo meget godt en MB ML i egenvægt, så presset på pumpen er nok nogenlunde det samme.

Så hvis man lægger prisen for de dele ca. 8000 for airmatic og ca. 3000 for dele til bagsmækken, så er vi ved at være ret tæt på de 19.000 som servicepakken koster.

Men igen, der er i modsætning til Mercedes 4 års garanti på bilen, jeg vil mene at pumpe og bagsmæk burde kunne dækkes ind under de 4 år. Mercedes giver kun 2 års garanti på deres biler, og det har vi så lært, at det er der en grund til...!

Men uanset de fejl luftaffjedringen har, ville jeg til en hver tid vælge den til igen, efter jeg først har prøvet at køre med det, så er det en feature jeg bestemt ikke ville undvære.

/Martin

supergaard
supergaard Jan 21 '14

Jeg valgte faktisk luftaffjedringen fra, fordi de par gange jeg har prøvet MS har oplevet dem som en anelse "svævende" i forhjulene (som alle amerikanske biler) især ved kraftige accelerationer og fik bekræftet på det amerikanske forum at den rigtig nok er en anelse mere direkte og stabil uden luft.

Derudover var det et oplagt sted at stoppe, da prisen begyndte at gå amok under bestilling og som I skriver, en ting mindre der kan gå i stykker :)

Har iøvrigt medtaget hattehylden, med den forventning at det sikkert kan opsuge lidt støj fra baghjulene ved motorvejshastighed.

FrederikC
FrederikC Jan 21 '14

@supergaard har du fået din leveret? hvis kører den så som forventet?

Jeg har kun prøvet en hvid 85'er hos Tesla, ved faktisk ikke om den var med eller uden luft.

supergaard
supergaard Jan 21 '14

@FrederikC, Nej ikke endnu. Om alt går vel så 3. februar :)

De biler som de har (og har haft) til demo i Bredgade har mig bekendt alle været Performance med alt i udstyr, herunder luftaffjedring.

Niels
Niels Jan 29 '14

Hvis det var den samme hvide som jeg har lånt mens min var inde på service centeret, så kan du glæde dig over at den de levere nu er MEGET bedre mht. køre dynamik. Da jeg afleverede min p85 og fik den hvide p85 (tidlig US model) med sort læder, blev jeg ærligt talt lidt overrasket over forskellen i hvordan den kørte. og der gik ikke lang tid inden jeg savnede min egen og dens køre egenskaber. - muligvis også fordi hjul ikke var super afbalancerede.

Jeg blev også bekræftet i at mit valg mht. interiør var korrekt - her spiller smag selvfølgelig ind, men jeg syntes bestemt ikke dens sorte læder + blanke plastik klædte den. Her gik mine tanker hen i retning af en gammel slidt taxa (sort læder)....og påfaldende meget legetøj fra Kina kommer som spejl blankt plastik overflade, hvilket minder om overfladen i "piano lak", tvivler på der er tale om lak....her syntes jeg det lyse læder jeg selv har er mere min smag i kombination med ægte træ.

Bortset fra det så tror jeg de fleste havner i samme situation som dig mht. ekstra udstyr - glæd dig over at metal lak til en Tesla er billigere end metal lak til en Caddy pga. afgifts systemet.

Personligt er der nogle tilvalg jeg ville have gjort anderledes, men det betyder jo ikke alle ville gøre det samme. jeg ville bla. nok fravælge luft + glastag+alarm. mens jeg er mere glad for p-sensore+lyspakke+lydpakke end jeg havde regnet med. P85 var jeg meget i tvivl om, men er super glad for valget - ville nok også have været glad for S85 men ville have ærget mig i længden over at jeg ikke gik "all the way", 21" betyder ikke noget for mig, men ville godt have haft AERO - måske jeg køber disse brugt/senere.

Jeg har ikke valgt dobbelt lader, hvilket jeg med mit kørsels mønster ikke fortryder, og tåge lygter var ikke en option da jeg bestilte (selv om det var specificeret i tech pakken) - er egentlig ligeglad med dem.

uden at have prøvet en S60, vil jeg anytime hellere have en strippet P85 end en "loaded" S60.

Kiefer
Kiefer Jan 29 '14

Hej Niels

Vi overvejede det lyse læder i ca. 2 sekunder og bestilte derefter det sorte læder. Vi har to rollinger på henholdsvis 1,5 og 3,5. Og der er lyst læder og små fingre bare ikke livet ;-)

Enkelte har også kritiseret de plastikplader der er bag forsæderne at det ikke læder. Jeg betragter det plasstikbetræk som en fed feature som er nemt at gøre ren når der har været en småfødder med, der ikke kan undgå at ramme ind i sæderne.

/Martin

FrederikC
FrederikC Jan 29 '14

Tænker det samme som Kiefer - syntes dog også at den lyse beige kabine er pæn, men tror jeg ville blive ked af den i længden.

FrederikC
FrederikC Feb 1 '14
Syntes jeg er blevet lidt i tvivl om det er rette tidspunkt at ordre på, falder prisen om lidt som i de? Kommer der leasing/finansiering gennem tesla? Fw 6.0 bliver det godt eller skidt? Nye sæder? Hvad tænker i andre???
supergaard
supergaard Feb 1 '14

Jeg ville bare trykke bestil, hvis det er bilen du vil have. Du kan ALTID fortryde, du kan højst miste de 30.000. Man kan bare blive ved med at vente og vente - men så meget tror jeg hverken bil eller pris vil forandre sig.

Skaarup
Skaarup Feb 1 '14
Priser blev justeret ned for selve bilen og op for al udstyr i oktober. Jeg lavede et indlæg på dagen det skete herinde et sted. Tesla udtalte at prisen blev justeret fordi den danske krone var blevet stærkere siden den initielle prissætning. Men faktum er at en fuldt udstyret bil blev lidt dyrere, og en bil uden udstyr blev ca. 35.000 billigere - i forhold til præ-oktober priser.

Om de ændrer prisen igen, ved ingen.

Finansiering leverer de allerede idag gennem Nykredit Bank, som (såvidt jeg kan se) er ret ens med DiBas Billån. Nykredit Bank tilbyder ikke så billig en rente, hvis det ikke er gennem Tesla.

Mht. leasing, så kommer der helt sikkert noget mere fordelagtigt end det nuværende på et tidspunkt - det er jo hovedløst i øjeblikket. Men da elbiler jo ikke har reg-afgift, er der nogle af de danske fordele ved leasing der bortfalder. Så om det bliver at foretrække frem for at eje, er ikke sikkert (afhænger nok også af ens tidshorisont på ejerskab/leasingkontrakt).

Det du mest skal være opmærksom på, sålænge du er i afventende position, er at reg afgiftsfritagelsen ikke varer evigt! Det ville være ærgerligt ikke at nå det, hvis de sætter 20, 40 eller 60% afgift på. Det har jo også betydning for brugtbils priserne!
Skaarup
Skaarup Feb 1 '14
Firmware skal du ikke være nervøs for, alle kan opgradere uanset om du har en fra 2012, 13 eller 14.

Jeg mener ikke de laver store ændringer på modellen foreløbig. Først når model S v2 udkommer. Men inden da skal de lige lave model X og E, så det er ikke lige om lidt.
FrederikC
FrederikC Feb 1 '14
30.000? Er det ikke kun 15.000 man skal ligge til at starte med?
kajakaj
kajakaj Feb 1 '14

Jo - det er 15000. kr. - det var kun i starten der skulle lægges 30000 kr.

Sider: 1 2 »