Loading...
dk

Grøn omstilling II (nu med menupunkt: Grøn?)... Lad Tesla ejerne i Danmark gå forrest. | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Jul 9 '15

Hej Torben

Mit ærinde var mere at introducere en realistisk værdi som kan/bør anvendes ved økonomisk/politisk planlægning f.eks. afgiftsreform. Vi mennesker (journalister, politikere mv.) har jo desværre en tendens til at bruge simple tal ("floskler") som vi kan huske, og her vil det være både misvisende og uheldigt at anvende 60 g CO2/km.

Hvis vi skal bruge et tal som er mere stabilt og retvisende, mener jeg derfor at de 30 g CO2/km er et godt bud (alternativt 30% af fossilbilernes CO2-udslip).

Med en forhåbentlig snarlig afgiftsreform, som gør det rentabelt for de decentrale kraft-/varmeværker at anvende billig vindmøllestrøm til varme, vil vi begrænse brugen af fossile brændsler til udligning af vindstrømmens fluktuationer (reducere CO2 g/kWh) og undgå at tabe ca. 4 milliarder/år på at sende billig strøm til udlandet og købe den dyrt tilbage. Samtidig bliver elbilernes berettigelse endnu større. SÅ DET HASTER – kære politikere. Vi forurener unødigt og sender penge ud af landet hver dag.

Men NU OG HER mangles allerførst klarhed over elbilernes afgiftsforhold fra 1/1 2016. Det kræver ingen reform – blot hurtig beslutning – flertallet er der!

gunberg
gunberg Jul 9 '15

se http://teslaforum.dk/forum/topic/protest-mod-politisk-n%C3%B8luklarhed-om-elbilers-afgiftsfritagelse?page=3#post-31506

Hilbert m.fl. @ kan I hjælpe med at redegøre for Tesla'ers CO2 mæssige belastning og her under forudsætningerne for regnestykket. Det skal omfatte bade selve forbruget af el samt selve el-leverancen som skal give et nøgletal for den CO2 der rent faktisk produceres når vi lader op, samt den CO2-afgift der allerede betales pf. kWt, så den aftigt der allerede betales, kan "modregnes" i argumentationen.

Med den udvikling der er i elproduktionen mod mindre CO2, hvad er så trenden på 1, 2 og 5 års sigt for den CO2 mæssige belastning fra den el vi lader op med?

Hvilken argumentation kan der bruges for at SuC'erne er mindre CO2 belastende? Hvor meget betyder Solcellerne på toppen af Køge SuC?

MicTheCat
MicTheCat Jul 9 '15
@gunberg. Tror ikke solcellerne på Køge betyder meget lige nu. Men når Tesla sætter solceller på alle SUC og kombinerer dem med deres PowerPacks tror jeg de bliver selvforsynende og med tiden vil CO2 og andre miljøbelastninger være så minimale at der reelt ingen er
Hilbert
Hilbert Jul 10 '15

@gunberg. Det planlagte Elbilevents formål er NU OG HER at få klarhed over elbilafgiften efter 1/1 2016, så kunderne og hele elbilbranchen kan handle, indtil en mere langsigtet afgiftsreform for alle biler, men med langsom indfasning af elbilerne, træder i stedet. Branchen og elbilejerne kan ikke leve med endnu et stop af elbiludbygningen (sml. vindkraften fra 2003-2008).

De nuværende afgiftsregler, er ikke anvendelige til elbiler, da disse jo så skulle have et direkte tilskud (kører uendeligt langt på 1 liter brændstof). Men grundideen: at bilejerne skal betale i forhold til bilens forurening, bør stadig være den bærende (herved kommer en Tesla også automatisk til at betale mere end f.eks. en Leaf). Problemet er vel at finde en rimelig og praktisk beregningsmetode – gerne som holder på lidt længere sigt og for alle biler.

En del af dit spørgsmål mener jeg er besvaret i mit bidrag #39 og #42 i denne tråd.

Jeg mener ikke, at besvarelse af spørgsmålene er en opgave for elbillisterne (alt for omfattende og kompleks), men er der nogen i FDEL, som magter det – så fint. Selv ville jeg nok henvise til/og forvente at Energistyrelsen, som allerede har mange af disse oplysninger, tager sig af den del.

Trenden for CO2 belastningen på 1, 2 og 5 års sigt, når vi skal beslutte om elbiler er samfundsøkonomisk rentable vil blive misvisende og irrelevant, da en bil må forventes at køre i ca. 15 år. Det vil som i vindkraftens barndom vise at teknologien ikke er rentabel (jeg mener at kunne huske knapt 2 kr/kWh – i dag er den knapt 0,3 kr/kWh). ”De økonomiske Vismænd”, Cepos og hele elsektoren m.fl. benægtede dengang vindkraftens potentiale og konkurrencedygtighed.

Både CO2 emissionen fra 1 kWh i DK og elbilernes pris (især pga. batteriomkostninger) forventes at falde markant, så de er reelt konkurrencedygtige om NOGLE år. Det kan økonomer godt regne på, men resultatet vil blot blive et tal ud af mange mulige, da forudsætningerne vil være meget usikre – som med vindkraften.

Det er forskellen på økonomer, som tror de kan regne alt ud med diverse regneprogrammer/forudsætninger og dedikerede fagfolk eller virksomheder med fornemmelse for udviklingspotentialet og med viljen til at arbejde/kæmpe for dette.

De 300 m2 solceller på SuC i Køge vil iflg. Tesla årligt producere 40.000 kWh og altså give ca. 200.000 km i en Tesla (eller ca. 1½ fuld ”tankning” pr dag). Så det er nok mere af symbols værdi. For det øvrige forbrug købes imidlertid grønne certifikater – som hos Apples datacenter ved Viborg.

I øvrigt er solceller pt. heller ikke samfundsøkonomisk rentable. Vindkraft fra landmøller er samfundsøkonomisk den billigste energiform overhovedet. http://www.dkvind.dk/fakta/O1.pdf

Til de meget interesserede:

http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/klima-co2/transport/elbiler/Elbilpartnerskaber/faktaark_om_elbiler_og_ladestik.pdf

http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/klima-co2/transport/elbiler/rapporter-elbiler/El_og_hybridbiler_samspil_med_elsystemet.pdf

http://www.ens.dk/klima-co2/transport/elbiler

http://www.danskelbilalliance.dk/Nyheder_DEA.aspx

http://www.danskenergi.net/Aktuelt/Arkiv.aspx?FilterCategory=Elbil

Kiefer
Kiefer Jul 10 '15

Problemet med solenergi er jo, at den kun fungerer på de tidspunkter hvor vi i Danmark reelt ikke har det store behov for strømmen. De fleste Tesla-ejere er vel på arbejde mellem klokken 9 og 17, hvor der set over hele året nok er mest sol i DK. 

Atomkraft tror jeg fortsat er en død sild, specielt også set i lyset af det der skete i Japan her for nyligt. Der er nok mange politkere der ikke er i tvivl om, at det vil være et politisk selvmål, at begynde at snakke for indførelsen af atom-kraft i Danmark igen.

Som jeg ser det, er fremtiden el-forsyning i Danmark, billig norsk strøm fra vandkraft og så vindenergi fra Danmark. Det eneste jeg på den korte bane kan kunne komme i mode dette er udvindingen af skifer-gas som ser ud til at tage fart i USA i øjeblikket, og som nok også har været medvirkende til at de olieproducerende lande har været nød til at sænke deres priser.

/Martin 

NOELON
NOELON Jul 10 '15

@Kiefer: Skifergas: død sild, hvis du tænker ren energi sammen med miljø og risiko. For guds og vores skyld, lad den 'gas' blive i jorden. 

Torben_E
Torben_E Jul 11 '15

Kære Tesla venner

Opdatering : Ken har været så flink at lave et menupunkt som vi kalder "Grøn?". Hvis du vil være med så udfyld venligst excel tabellen med så mange oplysninger som muligt. Dog mindst Alias og ladetidspunkt. Se venligst hjælpe text i cellerne. For nytilkomne på denne tråd læs forklaring i begyndelsen af tråden her :

http://teslaforum.dk/forum/topic/gr%C3%B8n-omstilling-ii-opdateret-med-link-lad-tesla-ejerne-i-danmark-g%C3%A5-forrest?&page=1

Mvh Torben_E 

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 11 '15
Torben_E
Torben_E Jul 11 '15
Citat fra MicTheCat

Hej Torben

Hvis man så tager de 300-400g CO2/l med det kræver at rafinere og transportere benzin/diesel. Det er den faktor Dansk Elbil Komite beskriver som 81%. Dvs. en bil der udleder 109 g/km faktisk samlet udleder 109/81%= 134 g/km. Så vil din A8 for at være sammenlignelig med Teslaen emitere 318 g/km. Dvs fem gange mere end Teslaen og det bliver værre da dette kun er raffineringen, det koster mere og mere at udvinde da olien bliver sværere at få fat på, samtidig er elproduktions CO2 dalende ;-)

Og vi er slet ikke begyndt at tale om SO2 og NOx endnu.....

Ja det har du helt ret i. "Well to Wheel" er det rigtige CO2 regnestykke og endnu mere dysters når også man medtager miljø risici samt katastrofer som Deep Water Horizon i betragningen. En yderligere fordel ved vind og sol er at det produceret relativt tæt på forbrugerne (sol ofte hos forbrugeren) og er nemt og effektivt at transportere.  Vi mangler bare lige en effektiv lagring af energien i stor skala ... og politisk vilje til at indføre det.

De bedste Tesla rhilsner

Torben_E 

Torben_E
Torben_E Jul 11 '15
Citat fra Hilbert

Hej Torben

Mit ærinde var mere at introducere en realistisk værdi som kan/bør anvendes ved økonomisk/politisk planlægning f.eks. afgiftsreform. ......ngles allerførst klarhed over elbilernes afgiftsforhold fra 1/1 2016. Det kræver ingen reform – blot hurtig beslutning – flertallet er der!

Hej Hilbert.... Jeg kan godt se din pointe :-). Jeg er helt enig med dig i at vi skal argumentere omkring hvad det kan blive til om 15 år hvis vi investerer rigtigt nu. Og her er dine fremtidsvisioner spot on. En ICE købt idag vil næppe have en lavere CO2 udledning om 10 eller 15 år med mindre der sker en revolution inden for biofuel. Vel og mærke en der ikke belaster CO2 balancen og IKKE bruger fødevarer men kun rest biomasse til produktionen. 

Og ja. KLARHED om elbilernes afgiftforhold fra 1/1 2016.

Alt herfra.

Torben

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 11 '15
Hilbert
Hilbert Jul 11 '15

Mw. Lige et par ”småoplysninger”:

”Folk føler at vindmøller…….”. Ikke korrekt, men nogle enkelte føler…

http://www.dkvind.dk/fakta/M6.pdf

Larmer er nok lidt skræmmende formuleret:

http://www.dkvind.dk/fakta/p7.pdf

Fra anden tråd (Protest…):

I 1998 troede Lomborg end ikke på klimaforandringerne, men har nu erkendt at klimaforandringerne sågar er menneskeskabte, men jeg finder det ligegyldigt, da jeg ser ham som en useriøs statistiker, der blot ønsker opmærksomhed. Men Venstre mener åbenbart, at han igen skal betales for sine ”interessante” holdninger. Det er da vist ikke fornuftig brug af skattekroner. Lad os håbe at de Konservative står fast på deres holdning fra sidst, for så bliver det vel ikke til noget.

Torben_E
Torben_E Jul 12 '15

Ny vindenergirekord....

http://mobil.fyens.dk/article/2747270

Mere vand på den bæredygtige vindmølle  

Vi skulle alle have ladet max i nat    

Torben_E

Hilbert
Hilbert Jul 12 '15

Saglige, klare og overraskende oplysninger om elbilers miljøgevinst/effektivitet - så se f.eks. her:

http://teslaforum.dk/forum/topic/tesla-model-s-vs-vw-up?page=1#post-31637

Kiefer
Kiefer Jul 12 '15

TSLA: Jeg er ikke uenig hvis man ser på miljø gevinsten eller mangelen af samme ved skifergas. Det jeg påpegede var blot, at vi i USA ser en stor udvinding af skifer i øjeblikket. 

/MArtin

Torben_E
Torben_E Jul 26 '15

Kære Tesla fans

Denne tråd er gået lidt i stå og det er for så vidt også iorden, men vi skulle gerne få 100 på listen som er i menupunktet "Grøn?".

Så snart der er 100 tilkendegivelser vil jeg skrive til den relevante minister... Jeg er starte på draften....

Brev til ministeren:

Minister for Energi, forsynings og klima.

Kære Lars Christian Lilleholt.

Tillykke med din nye ministerpost. Der må være meget at se til specielt med 3 store og vigtige faglige områder i din portefølje.

Et område, der fortjener fuld fokus og som vedrører alle 3 fagområder er hvordan vi på en bæredygtig måde kan få reduceret brugen af fossile brændstoffer og udnytte vedvarende energi bedre. Mine nedenstående betragtninger er på ingen måde fyldestgørende (da hele energi og transport politikken er meget kompleks) men er en pragmatisk og ”hands on” vej hen imod en mere bæredygtig løsning indenfor persontransport.

Mit ærinde er på vegne af 100+ entusiastiske Tesla ejere i Danmark som på forbilledig vis lader deres el-biler om natten. Lad mig forklare mig i det følgende: ..........

Jeg har fundet et par medlemmer på forummet der har lovet at hjælpe mig med den endelige formulering så vi sikre en ordenlig kvalitet af brevet og indholdet.

Så hvis du har mulighed for at lade om natten så hjælp med at udfylde excel arket.

På forhånd tak.

Torben_E

gw
gw Jul 26 '15

Hej Torben

Det kan jo være at der bare ikke er flere der lader om natten. Som ved alt muligt andet så kan prisen have en indflydelse på forbrugsvaner, så hvis det blev væsentligt billigere at lade om natten, så ville jeg også.

kr
kr Jul 26 '15

Har lige skrevet mig ind, selv om jeg ikke har fået bilen endnu

fmm1000
fmm1000 Jul 26 '15
Ok. Jeg har heller ikke fået bil endnu og holdt mig derfor tilbage. Bilen er på vej over Atlanten, så nu skriver jeg mig også på.
NOELON
NOELON Jul 26 '15

Har bil og også skrevet mig på. Godt initiativ!

Lazarotti
Lazarotti Jul 26 '15
Enig. Godt tiltag. Kan ikke få lov til at skrive i dokument. Skal man have e Gmail for at lykkedes?
fmm1000
fmm1000 Jul 27 '15
Jeg har lige skrevet mig på via min gmail.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »