Loading...
dk

Opladning i Norge | Tesla Forum

1N5ANE
1N5ANE Aug 10 '15
Sidder lige nu på hotel i Norge og får ikke ladet på en 230V opkobling. Ved siden af holder en nordmand og lader lystigt på sin Tesla. Har proff. Schuko stik som går til CEE-hun / CEE-han og videre til Tesla stikket. Prøve kørte det hjemme i DK med DK-jordstik 230V til CEE-hun / CEE-han og til Tesla-stikket og det fungerede fint med 10 Amp.(har og bruger normalt 400V/16Amp. kraftstik) Har vendt og drejet Schuko stikken. Den ene vej lyser ladeboksen rødt (no-go), men den anden vej lyser den grønt (som "good to go"), men når ladestikket bliver monteret i Teslaen bliver ladeboksen rød. WTF er problemet?
MicTheCat
MicTheCat Aug 11 '15
Der er nok dårlig jord. Nordmandens UMC er speciel og kan håndtere dårligere jord
1N5ANE
1N5ANE Aug 11 '15

Blinker med tre røde.

MicTheCat
MicTheCat Aug 11 '15
Tre røde blink er Contactor fail. Har din UMC fået vand. Min første UMC fungerede fint første dag hos Thisted fjernvarme men det regnede og dagen efter blinkede den med tre røde på samme installation. Fik den ombyttet hos Tesla og efter den oplevelse har jeg altid to UMC med på langtur. PS hvis det er jordfejl er det fire røde blink. Prøv at kontakte Tesla mens den er forbundet så kan de muligvis hjælpe dig videre
Forummets indlæg er redigeret af MicTheCat Aug 11 '15
SuneH
SuneH Dec 6 '15
Skal til Norge i julen og tænker at jeg vil prøve at lade via 230V 10 A stik ved hytten. Har set Hilberts indlæg #6 herover med et billede af et norsk Schuko-stik, som jeg så ville koble til et CEE16 hun, således at jeg kan sætte UMC'en til den. Men; selv hvis jeg kan skaffe et Schuko hanstik her i DK, har den så to jordforbindelser? Det ser sådan ud på billedet, en i hver side. Og hvordan får jeg den parret med de rigtige i CEE16 stikket? Sikkert et total begynderspørgsmål, som jo derfor må være let at besvare for flere af jer :-) Jeg bliver glad for et svar.
Forummets indlæg er redigeret af SuneH Dec 6 '15
NOELON
NOELON Dec 6 '15

Der findes en blå CEE adapter til UMC'en som er den de bruger i Norge. Den har jeg fået leveret med til min, så jeg blot skifter adapteren når jeg er i Norge.

Hilbert
Hilbert Dec 6 '15

Hej Rune

Det mest almindelige stik i Norske hytter er Schuko med jord (det til venstre). De bruger dog også nogle steder blåt stik.

Jeg går ud fra at dit hanstik på UMC´en er dansk han med jord (det til højre). Hvis hytten har Schuko med jord skal du altså bruge en adapter med dansk hun med jord (3 ben i alt) og Schuko han med jord.

Hvis du ikke lige kan finde en sådan, kan du selv let lave den med to separate stik og en stump ledning (3x1,5 mm2). Forstår ikke helt din snak om CEE16 - har du brug for det?

God tur.

Hilbert
Hilbert Dec 6 '15

@SuneH. Undskyld navneforvekslingen. Måske medfølger ikke stik til DK 13A, 250V som i Norge (jeg købte jo min da vi boede i Norge). I så fald skal du måske fra det røde CEE 16A stik til Norsk (schuko 250V). Hvilket, afhænger af hvad du har i hytten.

Hermed følger en oversigt over stik i de private installationer. 1-4 bruges i Norge. 5-6 + det røde CEE 5-pin i DK. Bemærk størrelsesforskellen mellem nr.3 og nr.4. Hvis du har brug for nr.3, som TSLA omtaler, kan du låne den af mig (Midtjylland).

Mange offentlige ladesteder i Norge har Type 2 (11/22kW AC) og Chademo (50kW DC).

SuneH
SuneH Dec 6 '15
Tak for indsatsen Hubert ;-)
Tror det er en nr. 2 jeg skal bruge. Har selv 4-6 allerede. Må se, om jeg få lavet mig en adapter fra en nr 2 til rød CEE16. Må nok lige forbi Harald N i løbet af ugen.
NOELON
NOELON Dec 6 '15

Faktisk findes Nr. 2 også som adapter til UMC'en. Fik den udleveret til den første Model S, da de endnu nikke havde en DK version og lavede derefter selv en adapter. Ofte er det jo mere handy med adaptere til UMC end alle disse mellem ledninger. 

griffel
griffel Dec 6 '15
Citat TSLA:
<Ofte er det jo mere handy med adaptere til UMC end alle disse mellem ledninger>

Ja, men ofte er det væsentlig billigere at lave dem selv.... ;-)
ErikBH
ErikBH Dec 7 '15

hej SuneH,

Min Tesla har trådt sine barnetrin i Norge og jeg har derfor en blå 230v/32A og en Schuko som adaptere til UMC'en. Det blå + schuko er "standard" udleveringen når du køber deroppe.

Om UMC'en er anderledes i Norge ved jeg ikke, men jeg tænker det kan være svært at komme i fjeldet og få et jordspyd ned? I fald du ønsker det kan du låne min UMC mod at jeg låner din.

Jeg bor ved E45 i Vejle.

vh, Erik

Tesloid
Tesloid Dec 23 '15
Er der nogen på Sjælland, som har en Norsk UMC jeg må låne ? Mvh Claus
Sider: « 1 2