1: Ja, men skal gøres hver gang du starter bilen :-(
Du går i indstillinger, og så er der lys-indstillinger på den nederste del af skærmen. Der ændrer du den fra auto til (tvunget) nærlys. Nu er der nærlys og røde lys bagpå. Når du forlader bilen og kommer tilbage, så står den på auto igen...
4: I tillæg til ovenstående om tung speederfod, så er vi også mange der vælger et lydsvagt dæk, og det er som oftest et blødt dæk der slides lidt hurtigere, men så også står bedre fast.
5: Uanset abonnement, så vil jeg anbefale at købe et Type2 kabel hos Tesla. Sådan et skal du bruge hvis du skal lade fra en ladestander uanset land og udbyder. Og sjovt nok så sælger Tesla det bedste kabel du kan få til den billigste pris jeg har kunnet finde :-)
1: Mon det ikke kommer ifm en FW opdatering. Alle nye biler der sælges i EU fra næste år skal have baglygter tænd ifm. kørelys (De har fundet ud af at det var en fejl kun at kræve kørelys foran) - http://www.fdm.dk/nyheder/eu-baglys-forude
2) Jeg lader sjældent hjemme, men blot på arbejde eller superchargers ved lejlighed. Arbejde er blot de dage hvor jeg er ved at komme under 50%, dvs. ikke hver dag.
5) Har ingen abonn. men bruger blot alm rødt stik og mobilladeren.
6) Hvis du har dobbeltlader er det eneste måde at udnytte dem på. 11kW er dog nok synes jeg personligt (25000km om året). Og ja hvis du får gennem Clever, så får du 1kr pr kwh retur, men på den anden side tager de sig godt betalt for det. Mener nogle herinde har skrevet om de oprettede et firma selv for at kunne få de 1kr pr kwh retur, men kan ikke lige finde det.
Den ultimative dc ladeboks er selvfølgelig en Tesla Supercharger
http://electrek.co/2015/06/06/tesla-sold-60kw-superchargers-to-a-business-owner/
Tak for svarene allesammen - det var hurtigt :-D
De fleste er meget indlysende, men jeg er dog en kende overrasket over dækforbruget. Min nuværende Volvo vejer også ca. 1800 kg, men har selvfølgelig ikke det samme tillokkende moment. Men de dæk holder da to somre ca., så det lyder voldsomt, men hvis i siger det så passer det jo... ;-)
Jeg prøver bare at lægge et nogenlunde budget.
Jeg er på ingen måde rig men lønmodtager med lidt opsparing. Til gengæld koster min Volvo 10500 i ejerafgift og jeg bruger ca. 30000 om året til diesel, så der må da være lidt at hente :-)
Tak igen for svarene - jeg samler flasker og regner videre ;-)
Det ligner sjovt nok den fase vi også befinder os i - regnearket over nuværende biludgifter sammenlignet med en Tesla's er rettet et hav af gange og er nu pudset godt af. Tesla'en koster kun ca. 1000 kr. mere om mdr.i forhold til den nuværende i40. Til gengæld flyttes udgifterne fra forbrug til lån, så den må i hvert fald ikke stå stille!
Nå ja, og så er der lige den der 20% udbetaling der skal findes.
Vi er dog kommet skridtet videre og har prøvekørt en 70D, så kigger jeg daglige efter brugte Tesla'er i DK og udlandet, og så bygger jeg da også lige en ny i ny og næ :-)
Først skal jeg dog solgt den nuværende i40 og så samle en pokkers masse flasker.
Måske skal vi dele landet op i mellem os, så vi ikke samler de samme steder :-)
Som input til jeres beregninger, så har jeg lige været igennem samme tur (udfaldet blev selvfølgelig en Tesla).
Det forbrug som opgives af Tesla (mener det er 181/186 Wh/km) passer sjældent med virkeligheden.
Personligt ligger jeg på 206 Wh/km med blandet landevej og motorvej på den tilladte hastighed.
Men de 206 kan ikke omregnes direkte til den strøm bilen bruger - udover hvad bilen "mener at have brugt", kan jeg se på bimåleren at den faktisk bruger små 30 KWh yderligere (målt over 6 dage, kørte ca. 1100km). Jeg har taget det tal som Tesla opgiver og lagt 25% til :)
Jeg lader altid til 90% fra kl. 00:00, de dage hvor jeg har brug for ekstra power, sætter jeg den op til 100% når jeg står op - så er batterierne også varmet op til turen.
Jeg lader ca. 85% af alt strøm hjemme, så har bestilt en boks med abonnement hos http://www.elbilsupport.dk/ - ordningen udløber måske i år, men håber på forlængelse.
Med en almindelig stikkontakt lader man, som Mw skriver, med 2,3 kW. Det svarer til ca. 14 km/t. Dvs hvis du besøger søsteren i 4 timer - lige tid til en kop kaffe og en gåtur - vil du have ladet 52 km på bilen.
Jeg har lavet et lille excelark for at se, om jeg i virkeligheden kunne klare mig med 230V 13A (alm. husholdningsstik). Hvis man fx regner med at bilen er hjemme fra 23 - 07 hver nat, giver det 8 timers opladning, svarende til 112 km's opladning hver nat. Hvis det er fra 18 - 07, giver det 182 km. Hvis man så fx kun kører 80 km til daglig, giver det en akkumulering af mulige kilometre hen over ugen, nok til de dage hvor man så kører mere end 112/182 km. I mit lille ark, hvor jeg regner med at køre ca. 800 km/ugen, hænger det fint sammen - jeg akkumulerer km hen over ugen.
De få gange man regner med at komme hjem med helt flad bil, og så skal på langtur igen næste morgen, må man så lige regne med at skulle forbi supercharger enten på vejen hjem, så den ikke "lander" helt flad, eller fra morgenstunden når den har ladet 112/182 km i løbet af natten.
Så i praksis tror jeg ikke man behøver have en kraftigere lader derhjemme end et alm. husholdningsstik, selvom jeg godt kan forstå trygheden i at kunne lade fra 0 - 100% i løbet af 4 timer. Men hvis man, som jeg, kender sit forbrugsmønster rimeligt godt (let's face it, det fleste dage er det bare til/fra arbejde og måske en lille smuttur om eftermiddagen) - så er det jo rigeligt at kunne lade 182 km hver nat. Som jeg sagde til konen: "De gange vi spontant har besluttet lige at køre til Hamborg, kan tælles på 0 fingre" - og vi har trods alt lige rundet 20 år sammen.
Under alle omstændigheder skal man jo kun lige lade, så man kan nå hen til nærmeste supercharger.
Edit: her er mit excelregneark. Antag, at man søndag morgen starter dagen med 100 km på bilen og i løbet af dagen kører 60 km. Bilen sættes til ladning kl 20 og står indtil mandag morgen kl. 7. I det tidsrum lader den 154 km og ender derfor på 194 km "på tanken" mandag morgen.
Arket viser, at med 70 daglig kørsel, og to længere ture på 170 i løbet af ugen, lader bilen i alt 952 km og kører kun 680 km/ugen. Så der er altså "overskud" af ladekapacitet ift forbruget. De 680 km/uge svarer til godt 35.000 km/år, så det er mere end de fleste kører.
@Mw: Enig i et rødt cee stik er at foretrække. I mit tilfælde koster det rent faktisk en del håndører at få lavet: estimeret omkring 25.000 kr for styret underboring fra min garage til den fjerne ende af huset, hvor tavlen er + 10.000 kr. til elektrikeren. Så derfor min beregning på, om det er godt nok med alm. husholdningsstik, som jeg HAR allerede i garagen.
Tak for alle tilbagemeldingerne - imponerende :-) Fortsæt endelig ;-)
Puha, SuneH, jeg kan godt forstå at du forsøger at klare dig med et husholdningsstik...! :-S
@Mv: Jeg bor i Haderslev, så på en tur til Sjælland vil jeg komme forbi Middelfart - hvis det overhovedet er nødvendigt at dreje ind...
Jeg vil helt sikkert få installeret et CEE-stik i carporten, jeg kører jo også mindst 150 km om dagen, når jeg skal på arbejde. Min carport er forresten åben mod vest, hvilket er mod bilens ladestik-side, når bilen er parkeret. Bliver det et problem mht. slagregn, sne osv? (Sikke meget jeg kan finde på at spørge om...) Men det er rart at vide, at jeg kan lade hos venner/bekendte hvis det er nødvendigt.
Nu skal jeg til at snakke med forsikringer (Købstædernes dukker tit op her i forum'et, ser jeg), og vigtigst: Financieringen. Håber Excel kan hjælpe mig med et overblik :-)
Hej Griffel,
Regn i carporten er næppe noget problem, selv om den er åben mod vest. Mht. 240/380 V, er der jo nogen steder, hvor et komfurstik er tilgængeligt, uden at man skal flytte alt for meget rundt på komfuret. Hvis det er tilfældet hos din søster, kan du jo lade med godt 50 km/t, og så er du godt kørende efter en frokost og en kop eftermiddagskaffe. Jeg har dobbeltlader, og i modsætning til andre herinde har jeg haft fornøjelse af det flere gange, selv om der er kommet mange superladere. På ferie i Østrig var der for eksempel 50 km til nærmeste superlader, og vores hotel havde ikke lige et el-udtag til rådighed. Derfor ladede vi ved et kommunekontor i den lokale by, hvor strømmen dels var gratis, dels var et 22 kwh-udtag. Med et forholdsvis stort forbrug i koldt vejr og bakket terræn satte vi stor pris på at kunne lade på halv tid, mens vi gik på cafe eller i supermarkedet. (Og ja, køb endelig det ekstra type2-kabel)
I øvrigt er jeg enig i, hvad der er skrevet om, at man bruger væsentligt mere strøm, end bilen selv fortæller, blandt andet på tab til ensretning af strømmen, varmetab fra batteriet under opladning mm. Min el-måler viser et forbrug, der er ca. 25-30 procent højere. Vores gennemsnitsforbrug efter godt halvandet år ligger på 233 kwh/km (målt på bilen), hvilket er snittet af omkring 200 kwh/km om sommeren og 260 kwh/km om vinteren. De reelle tal, når man skal regne på udgiften til strøm, er som nævnt noget højere.
Men fornøjelsen.... den kan ikke gøres op!
Nu sidder jeg med mit regneark og regner på bl.a. forbruget.
Hvis jeg regner med 45.000 km/år ser det således ud:
Volvo S80: (45.000 km / 13,5 km/ltr) x 9 kr/ltr = 30.000 kr./år
Tesla: (45.000 km x 0,25 kWh/km) x 2,20 kr/kWh = 24750 kr./år
Besparelse: 5.250 kr./år.
Det lyder ikke af meget - troede der var mere at hente på forbruget. Eller regner jeg forkert?
Hvis jeg sætter forsikring og vedligeholdelse til nogenlunde det samme som min Volvo (ingen olieskift osv., men mere til dæk) så er der derudover besparelsen på ejerafgiften på 10.500 kr.
Det gir en årlig besparelse på ca. 15000 kr.
Som sagt troede jeg jeg ville spare mere på overgang til el, men det er måske ikke tilfældet? Har jeg overset noget eller er jeg forkert på den?
Financieringen holder jeg lige udenfor...
:-)
Nu sidder jeg med mit regneark og regner på bl.a. forbruget.
Hvis jeg regner med 45.000 km/år ser det således ud:
Volvo S80: (45.000 km / 13,5 km/ltr) x 9 kr/ltr = 30.000 kr./år
Tesla: (45.000 km x 0,25 kWh/km) x 2,20 kr/kWh = 24750 kr./år
Besparelse: 5.250 kr./år.
Det lyder ikke af meget - troede der var mere at hente på forbruget. Eller regner jeg forkert?
Hvis jeg sætter forsikring og vedligeholdelse til nogenlunde det samme som min Volvo (ingen olieskift osv., men mere til dæk) så er der derudover besparelsen på ejerafgiften på 10.500 kr.
Det gir en årlig besparelse på ca. 15000 kr.
Som sagt troede jeg jeg ville spare mere på overgang til el, men det er måske ikke tilfældet? Har jeg overset noget eller er jeg forkert på den?
Financieringen holder jeg lige udenfor...
Hej griffel.... sikke du er i research mode... det kan jeg godt huske fra Januar 2015.... Hvis du kun lader hjemme ser regnestykket rigtigt ud. Jeg har lagt 30% Super charger ind i mit regnestykke og min A8 kører kun 11,3 km/l... men ellers ja det er rigtigt ud.
Torben_E