Loading...
dk

Tesla pressemøde i aften (17/7, 2PM EST.) kl. 20.00 dansk tid. | Tesla Forum

Torben_E
Torben_E Jul 18 '15

Update til mit indlæg angående de mange fortolkninger.....

Nu er det helt klart for mig. Here er den officielle text fra Teslamotor.com, Elon himself.

Luuudicrous Mode
While working on our goal of making the power train last a million miles, we came up with the idea for an advanced smart fuse for the battery. Instead of a standard fuse that just melts past a certain amperage, requiring a big gap between the normal operating current and max current, we developed a fuse with its own electronics and a tiny lithium-ion battery. It constantly monitors current at the millisecond level and is pyro-actuated to cut power with extreme precision and certainty.

That was combined with upgrading the main pack contactor to use inconel (a high temperature space-grade superalloy) instead of steel, so that it remains springy under the heat of heavy current. The net result is that we can safely increase the max pack output from 1300 to 1500 Amps.

What this results in is a 10% improvement in the 0 to 60 mph time to 2.8 secs and a quarter mile time of 10.9 secs. Time to 155 mph is improved even more, resulting in a 20% reduction. (0-100 km/t = 3.0 s)

This option will cost $10k for new buyers. In appreciation of our existing P85D owners, the pack electronics upgrade needed for Ludicrous Mode will be offered for the next six months at only $5k plus installation labor.

It is important to note that the battery pack size upgrade and the pack electronics upgrade are almost entirely independent. The first is about energy, which affects range, and the second is about power, which affects acceleration.

Så min fortolkning er P85D upgrade (electronic packs) til Ludicrous Mode for 5.000 USD de næste 6 måneder (spændt på danske priser !!). Rettelse : 85 kWh til 90 kWh for 3.000 USD er kun ved bestilling af en ny 90 kWh. Upgrade er mulig for eksisterende 85 kWh ejere men endnu intet om priser og om det afhænger af alder og antal opladninger på den 85 kWh de tager retur.

Det eneste der nager mig nu er at det ikke er 100% klart om man skal have 90 kWh for at nå ned på de 3,0 s (0-100 km/t). De siger det er uafhængigt for upgrade, men vi kender alle hvor hurtigt P85D "klinger af" i Insane og skal være max opladet for at levere 3,3 s (som den iøvrigt stadig ikke leverer).

Ohhh en lille reminder da jeg selv blev i tvivl.... I januar hed 0-100 diciplinen 3,4 s. Så kom en gratis OTA upgrade som lover 3,3 s. Nu skal man betale for en HW upgrade for at få den ned på 3,0 s. Man kan diskutere om 5.000 USD er dyrt men det er klart at man kan ikke skifte en sikring og et relæ ud med OTA så det er jo i orden at de charger for det.

Har i lagt mærke til den nye hk definition på PDéren (både 85 kWh og 90 kWh). Dvs at en P85D med idag 700 hk får 10% mere til 770 hk (husk hk forskel på mech (EU) (736 w/hk) og elec (US) (745 w/hk). De 700 hk (og nu 770 hk) er et større mysterium da front- og bagmotorene kun bliver forsynet med 460 kW (625 hk) og ikke de 515 kW (700 hk) der er nødvendige.

Nå vi må se hvad det udvikler sig til.

Torben_E  

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 19 '15
Niels
Niels Jul 18 '15

de 5000 usd er plus labor...dvs. Måske mere i nærhedden af 6-7000 usd. Oversat til dansk inkl moms m.m. Bliver det anslået 50-60.000 dkr.

stadig noget billigere end at skifte en 3 mdr gamle p85d

Forummets indlæg er redigeret af Niels Jul 18 '15
BlackPanther
BlackPanther Jul 18 '15

Mange penge for 0,3 sek. :-)

Hookmaker
Hookmaker Jul 18 '15

I mine øjne er det uinteressant med færre millisekunder til 100 - SPECIELT fordi de endnu ikke har serveret alle (om nogen) P85D'ere der virkelig går 0-100 på de lovede 3.2. Men derefter p.bg.a. mine erfaringer i Tyskland hvor vi virkelig gav den gas, samt den video jeg har lagt op med 4 tyske sammenligningstest overfor en dodge Hellcat, så er mit første ønske helt klart, at bilen skulle kunne holde en længere tid ved høj hastighed. Den klinger lynhurtigt af fra 230-250 og ned til 200 og derefter 160-180. Det vil kun løses ved at effektivisere batteri og kølingsteknologien.    

Bluecoffee
Bluecoffee Jul 18 '15
Enig med Hook, jeg undrer mig lidt over det performance-halløj, som, undskyld, ikke har så meget med den store mission at gøre - at gøre persontransport elektrisk. Hvis man skal være lidt venlig over for Musk og co. kan det være, at især den bedre batteriudnyttelse er et væsentligt skridt på vejen til model 3. Der kan en fem procents forbedring jo godt betyde noget. Men sagen er vel, at Teslas største udfordring er, at man mangler nyheder om nye modeller, og så må man vride det ud af model S, man kan. Prisen er flere skuffelser hos de dedikerede fans.
griffel
griffel Jul 18 '15

I Design Studio står der nu, at en rækkeviddeopgradering til et 90 kWh-batteri (naturligvis kun fra 85 kWh) koster 25200 kr. Men det er nok kun i forbindelse med bestilling af ny bil.

DeaconWP
DeaconWP Jul 18 '15

Og hvad betyder så alle disse prisstigninger, her lige før X kommer? Jo, det bliver sørme en dyr model X. Alle model S, kan nu fås med nye teknik, til en højere pris. Og en X skal jo sammenlignes med en S model af samme stand. Plus op til 9 %. De er sørme snu ved Tesla. Denne nye teknologi skulle være en del af de op til 9 % prisforskel. Nu er det lagt ned på en S model, og vil så kunne holdes udenfor de 9 % forskel. Det bliver sørme dyrt med en X model.

Daduck
Daduck Jul 18 '15

Hastighedsforøgelsen er lidt ligegyldig.. bilen er i forvejen uendeligt hurtig. Men at det virker sandsynligt at kunne få et 100 eller måske 110 batteri indenfor 3-5 år, er ekstremt smukt.

At kunne smide range i en "gammel" bil, vil være noget der kan holde brugtvogns-priserne oppe.

lysmanden
lysmanden Jul 18 '15
Er der ikke kun på US siden man kan bestille 90kwh? Der fremgår ikke noget på dk siden?
BlackPanther
BlackPanther Jul 18 '15

Du kan vælge det som et tilkøb når du bestiller en 85 kWh :-)

lysmanden
lysmanden Jul 18 '15
Men hvad er det så man vælger? Et 90 kWh eller ekstra HK ?
JL
JL Jul 18 '15

@Lysmanden - det er to separate valg: 

1) 90 Kwh = 25.200 DKK

2) Ludicrous = 84.000 DKK

Ludicrous kræver 90kwh, så dvs. 109.200 for 0,3 sek + op til 6% længere rækkevidde - det er dælme dyrt!

T3SLA
T3SLA Jul 18 '15

Er kommet tilbage fra ferie som jeg kørte i min nye TMS ca 1200km nu. På ferien læste jeg bio'en om Musk, hvilket var inspirerende og jeg må sige at Elon er hård, dygtig, og arbejdsom. Der ud over er det beundringsværdigt hvordan Silicon Vally kan producere services, produkter og innovation. Tænk at man kan samle de dygtigste ingenører fra USA og andre lande og få dem til at arbejde 60-80 timer om uge, i flere år.

Det var godt set at Danmark gik væk fra at være et videnssamfund, da der ikke er meget viden. Så mon ikke velfærds teknologi er noget hvor vi alle kan være med. Så kan vi starte med at tørre røv på baby'er og uddanne os til også at kunne det på de ældre :-)

@Bluecoffee så tro jeg at Tesla mangler nyheder, som du også har set. Mht. missionen så er det den samme, nemlig at få rige og 1. movers til at betale for udviklingen af teknologien for senere at masseproducere den til billigere produkter. Så denne announcement er for at købe tid, til at om en måned at Auto pilot kan annonceres. Slut september kan Model X så måske komme.

Mht. TM III så bliver det først når deres batt. fabrik er klar da nye bedre batt. moduler er en forudsætning.

Jeg har været TSLA investor (og Solar City) og bliver det igen. De gamle producenter går en hård tid i møde, med Tesla's dominance ift. batt. produktion, og firmaer som Google og Apples indtog på bil fronten i 2020-2022.

Mht. prisstigningerne er dette ikke et problem for Tesla til det publikum som S og X er rette imod. Normale lande har et privat forbrug hvor personer som tjener 500.000kr + vil være købere. DK har så valgt at priortere  offentligt forbrug.

/M

HH
HH Jul 18 '15

Jeg vil sige at nyheden fra i går lyder ganske fornuftig for både tidligere og nye ejere. Når man lige har fået bilen leveret for få uger siden (men bestilt i januar) er det selvfølgelig noget bekymrende hvad de finder på og hvad det kan have at betydning for værdien på vores nyligt leverede bil. Jeg havde nok tilkøbt 90 Kwh for 25.200 DKK hvis jeg havde haft muligheden, men det er jo ikke ligefrem et røverkøb. Jeg synes også det er helt fint at kan betale sig fra en officiel Tesla tuning hvis meget gerne vil have hurtigere acceleration.

...... så jeg venter bare viderede på autopilot!

uffe55
uffe55 Jul 18 '15

Det er faktisk "billigt" for opgraderingen fra 85 til 90 Kwh, prisen for 1 Kwh er kr. 5040 mens det koster kr 5606 pr Kwh når man skifter fra 70 til 85 Kwh.

Hookmaker
Hookmaker Jul 18 '15

@JL og Lysmanden, - Ludicrous kræver P85D.

@HH, -enig de gamle kunder med brugtbil til prisen tager man ikke hensyn til,  - det gør Apple heller ikke. Og hvorfor skulle man egentlig også det?....Tjaaa....;-) 

Pim
Pim Jul 18 '15

Hov... "Executive bagsæder" kan vist ikke længere tilkøbes.

Kiefer
Kiefer Jul 18 '15

Denne sidste annoncering fra Tesla er jo også vand på bålet til dem som mener man skal have en afgift på Tesaler men ikke på alle andre el-biler, når Tesla bliver ved med at promovere Model S som en super hurtig sportsvogn og ikke som en familieflytter...

/Martin

MS
MS Jul 18 '15
Helt enig - det er jo en helt fantastisk rummelig bil og super god familieflytter. Det er sådan jeg anvender den. Her er det ikke accelerationen der imponerer - det er stilheden og den behagelige kørsel. Og så ved jeg ikke om det er vand på bålet - nok rettere benzin eller ved ;)
Morten S
griffel
griffel Jul 18 '15

For min skyld måtte den gerne være langsommere i optrækket. Bevares, det er sjovt og fedt, og det sælger sikkert godt, men jeg køber den ikke fordi det er en sportsvogn, men fordi den kører på el. Så hvis jeg kunne have byttet lidt langsommere optræk med (endnu) længere rækkevidde, så gjorde jeg det.

- Men jeg glæder mig alligevel til jeg får bestilt min meget snart :-D

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »