Loading...
dk

Usælgelig eller eftertragtet | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Jul 30 '15

Enig. Og hvad så? - man er vist lidt blåøjet hvis man tror at man bare fordi man har en elbil slipper gratis hele vejen ned af vores vejsystem. I en overgangsperiode ja- men på sigt nej.

Hilbert
Hilbert Jul 30 '15

Hvis ikke Venstre vedtager nye regler eller forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler inden nytår, bliver elbilerne beskattet fuldt og dermed højere end fossilbilerne.

Vi må håbe at Venstre vil finde flertal over midten i stedet for at lytte på det "sorte mindretal". Men nu må Venstre i hvert fald bekende kulør. Det kan anbefales Venstre, at søge råd hos deres norske partikollegaer.

http://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/2015/Juli/15_07_30A.aspx

Måske skal vores planlagte Event, skal ændres til en alvorlig Demonstration.

andersh
andersh Jul 30 '15

Der er nogen der har nævnt det før, men nu nævner jeg det igen: er det ikke mere realistisk at en elbil bliver pålagt 20.000 kr i minimumsafgift efter d. 1/1, ligesom BMW i3 med påhængsmotor? Eller er det kun pga. motoren at den slipper? For i så fald vil man have en situation, hvor versionen af i3 med ICE-generator er billigere end den ellers billigere version, der kører på ren el.

Kiefer
Kiefer Jul 30 '15

Men hvorfor skal elbiler så afgiftsbelægges langt hårdere end en tilsvarende benzin/dieselbil efter 2016?

Se bare på en BMW I3, uden REX koster den i 2015 282.000 men efter 2016 vil den koste 707.000.

Med REX koster den 347.000 i 2015 og 347.000 i 2016, det vil sige, uden elbilen bliver lige straffet en gange 2!

Det er da helt godnat.

/Martin

T3S7A
T3S7A Jul 30 '15

Hele det Danske afgift system skal laves om, hvis der skal ordentlig afgift på elbiler, uden at det skal gør det urimeligt at en ren elbil er langt dyre end eks. I3 med Rex. Det får regeringen slet ikke gjort i denne omgang. 

Jeg tror mere på en hurtig løsning, hvor de siger elbiler over 400.000kr kommer der afgift på. Så går alle de små elbiler fri. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Jul 30 '15
Kiefer
Kiefer Jul 30 '15

T3S7A: Den med de 400.000 tror jeg slet slet ikke på. Det vil åbne for så mange smuthuller i forhold til at undgå afgiften. Hvad er det der skal afgift på i forhold til de 400.000.

Jeg tror de eneste biler de vil ramme med den afgift er PxxD modellerne. Måske også de dyreste udgaver af SxxD modellen. Bilen vil jo bare blive solgt uden batteri på samme måde som du kan købe ne LEAF, den fåes også uden batteri. Og hvis Tesla så siger, jamen batteriet koster 350-500.000 (Hvis man regner prisen pr. kWh ud fra en pris på 5600 pr. kWh koster det ca. 475.000) så skal det beløb jo trækkes fra den afgiftspligtige værdi. En S85 koster jo fra 665.000 og uden batteri koster den ikke mere end vel omkring 200.000.

På samme måde som du jo heller ikke betaler afgift, af den mængde benzin der er i en ny bil, når du modtager denne ;-)

De andre gange jeg har købt el-biler i Fætter BR, har batterier heller ikke været inkluderet :-)

/Martin 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 30 '15
T3S7A
T3S7A Jul 30 '15

Spørgsmålet er jo om Tesla vil sælge den uden batteri, med leje som Renault. Det gør de jo ingen andre stedet i verden. Udover det, så er der rigtig mange, som ikke gider have en bil med batteri leje. Typisk er det jo meget dyre i det lange løb. Så er det Administration mm. som Tesla skal have. Jeg tror ikke de vil gøre dette - Kun for lille Danmark, og slet ikke hvis det alligevel er på lånt tid.. 

TvBH
TvBH Jul 30 '15
@FrederikC : Godt med fokus på afgiftsproblematikken. Delt på FB :-)
Hookmaker
Hookmaker Jul 30 '15

Prøv lige at hør: Er der overhovedet nogen der har prøvet at bruge SKAT's model til at beregne en afgift på en Tesla efter det eksisterende system? (jeg har ikke for det er alt for kompliceret for mig). Det er da såvidt jeg ved bygget op om noget med km/L, idet en BMW i3 elbil MED hjælpemotor ER beregnet 100% efter det eksisterende system og endte ud med en afgift på et rent 0! Jeg synes vi fortjener at se det tal først før vi spekulerer i den ene eller den anden "rene" Tesla misundelsesafgift.

@kiefer, den ide er vist ikke helt så smart idet batteriafgift i DK er endnu mere vanvittig end bilafgifter - så den model kan ende med at blive svindyr.

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Jul 30 '15
RobertJ
RobertJ Jul 30 '15

Efter gældende regler, vil en Tesla til 1mill koste 1.55mill i afgift med fradrag osv. Sådan ca.
dvs Total pris 2.55mkr. for en P85D

Billigste 70R vil koste 1.385mkr

Summen af fradrag i Reg Afg. beløber sig til ~200.000kr

Ovenstående kan vendes drejes og stilles på hovedet med selv de mindste argumenter, men man får en idé om størrelserne.

Skat.dk's model til beregning af afgifter ved import er benyttet.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jul 30 '15
Hookmaker
Hookmaker Jul 30 '15

@RobertJ, du har her såvidt jeg kan se udelukkende regnet med 110 og 180% afgiftsmodellen. Det fungerer ikke helt sådan (såvidt jeg er oplyst), idet der er en modsat virkende kraft der består af forbrug etc. Såfremt en BMW i3 blev beregnet på samme måde nåede den op på knap 800.000 inkl. afgift men den endte alså på lige over 300K, da de modsat virkende kræfter blev regnet med, - det må være samme model der gælder for Tesla.

Raymond
Raymond Jul 30 '15

RobertJ: Hvordan i alverden er du kommet til det beløb - Alle biler som kører over 18km/l får reduktion i registreringsafgiften - Hvad har du sat Teslaen til?

RobertJ
RobertJ Jul 30 '15

BMW i3 Rex er sat til 166km/l
Det kunne ligeså godt være et tilfældigt tal over 100 hevet op af insert_random_minister_01's bløde hat.
Det beretiger i3 Rex'en et fradrag på ~600tkr. dvs alt afgift bortfalder udover de 19400 der er Min.

Beregning ovenfor er udført med de Co2 tal der er udregnet andetsteds her på forumet. Det er nok et variabelt tal der falder fra år til år, grundet større mængder Sol/Vind på det danske energinet. Tallet brugt i udregningen er 65km/l (~ 40gCo2/km). I mit hoved et fornuftigt tal, og et tal jeg bilder andre folk ind når de spørger til sammenligning med benzin biler.

Som jeg siger, det mindste argument kan få udregningen til at falde. For er det retfærdigt en hybrid får tre gange større fradrag end en Ren Ellert?

166km hul i hovedet...

- R

@hilbert: ændret for forum fredens skyld :)

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jul 30 '15
Hilbert
Hilbert Jul 30 '15

@RobertJ. Bortset fra din irrelevante og usmagelige kommentar i linje 2, er jeg enig i at de 166 km/l er et kunstigt opfundet tal til formålet (lav afgift). Hvis samme metode anvendes på rene elbiler bliver tallet uendeligt km/l. Derfor skal beregningsmetoden nødvendigvis laves om, hvis ikke den skal favorisere hybriderne urimeligt.

Kiefer
Kiefer Jul 30 '15

T3S7A: JEg tror heller ikke Tesla vil begynde at lave lejeaftaler på batteriet, de vil nok bare sælge det som værende eftermonteret. Det samme vil gælde for mange af de optioner man kan købe til bilen, dem kan man jo også sælge som eftermonterede. Det gør både BMW og Mercedes i DK allerede.

Alternativt installere en 1 liters benzinmotor der kan køre i den tid det tager, at gå fra 85kWh til 0 kWh så kører bilen over 500km/l ;-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 30 '15
FrederikC
FrederikC Jul 30 '15
Jeg tror, og det er ikke for svære negativ, men jeg tror ikke at Tesla vil gøre noget som helst. Vi aftager ikke så mange biler og inden man får set sig om er der ny regering og nye tider igen.
Hansen
Hansen Jul 31 '15

@Mwn Den gamle Storstrømsbro blev finaseret af en benzin afgift på 1 øre pr liter. De glemte blot at fjerne afgiften efter, at broen var betalt af. Gad vide om benzin bliver 1 øre billigere når de bygger en ny ;-)

Sider: « 1 2