Loading...
dk

Autopilot | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Aug 7 '15

Nemlig, der skal fysisk adgang til bilen for at kunne hacke denne indtil videre. Og sådan er det jo med ALT IT udstyr, har du først fysisk adgang er det ekstremt svært at sikre sig med uhindret adgang.

Hvis jeg stadig har min bil efter 4 år og den er uden for garanti, så er det første jeg gør da også at sætte et ethernet kabel til bilen og se hvad man kan få ud af den ;-)

/Martin 

Skaarup
Skaarup Aug 7 '15
Du har 8 år på batteri og drivline, om det bortfalder hvis du piller ved jeg ikke. Men jeg tror det :-)
Kiefer
Kiefer Aug 7 '15

Skaarup: Hmm, så du mener ikke der er grund til at vente til de 4 år gået med at få sat et kabel til bilen ;-)

Jeg kunne dog sagtens forestille mig det er lidt svært at komme ind i bilens systemer, der er garanteret nogle SSL certifikater der skal udveksles mellem bil og PC for at de vil snakke sammen. Alt andet ville nok bare være for nemt at komme uden om...

/Martin

FrederikC
FrederikC Aug 7 '15

Der er en amerikaner på TMC som har sat Ethernet kabel på diagnose porten, og bilen har internt et alm. netværk.

Fra diagnose porten er der dog pænt lukket til alle komponenter med mindre pc'en er godkendt m.v.

Det hackerne så har gjort er at fjerne instrument cluster og tilgå netværket fra dens port - og voila så var der hul igennem til de andre komponenter.

På den måde kunne de ligge en bagdør ind.

Det er det hul som Tesla nu har lukket.

Kiefer
Kiefer Aug 7 '15

FrederikC: Så længe de enkelte komponenter skal kunne snakke sammen, er det et hul der er svært at lukke. Kender du først IP og MAC adresse på den enhed du vil spoofe på netværket er jo svært for de andre komponenter, at se det ikke er den rigtige enhed de snakker sammen med. Jeg gætter næsten på at der sidder en mærkat bag på instrumentet med en påklistret mac-adresse. Der gør der på rigtig mange andre dimser...

Men det er godt nok et stort stykke arbejde at udføre for at kunne overtage kontrollen med EN bil, hvor du først skal lave en række fysiske modificeringer på bilen før der vil lykkedes.

Jeg tror vi alle skal være glade for at denne bil har sit udspring i Sillicon Valley og. Nu har flere af de andre traditionelle bilfabrikanter jo været udsat for lignende oplevelser fordi de ikke tænker IT sikkerhed 100% ind i produktet af deres løsninger, de er først ved, at lære om IT sikkerhed. Jeg kunne godt forestile mig, at deres manglende IT kompetencer på et tidspunkt risikerer at koste liv.

/Martin

Niels
Niels Aug 8 '15

det er selvfølgeligt alvorligt hvis det er muligt at hacke vores biler. F.eks. En tyv som bryder ind og derved er i stand til at køre uden nøgle. Kendte huller bør lukkes.

når det er sagt, syntes jeg at have læst om diverse mulighedder som hacket giver adgang til f.eks. At stoppe motoren. Det er det vel i bund og grund også rimmeligt nemt at gøre i en hver anden bil. Alt det kræver er fysisk adgang til motorrummet/bilens indre og man kan derefter installere lidt elektronik med et 3G kort. Vupti så har man en bil som man efter forgodt befindende kan slukke, dytte med eller åbne og lukke vinduer - forudsat at bilen er af en årgang med elektriske vinduer.

I kan godt teste mig, udlov en dusør på 75.000 kr og jeg skal nok lave et hack som remote kan slukke en hvilken som helst bil ned - f.eks. ved at man springr en sikring eller afbryder strømmen til brændstofpumpen.

Kiefer
Kiefer Aug 8 '15

Men hvis en potentiel biltyv skal bruge 2-3 timer på at bygge dashboard ud, sætte udstyr til der kan hacke bilen, det tager nok også 1-2 timer at få den hcket efterfølgende så du kan få startet motoren. Og derefter skal du så have bilen samlet så du rent faktisk kan køre med den, så vi snakker måske en 5-6 timers arbejde for at stjæle en Tesla. 

Det er ikke ret tit min bil står uovervåget i 5-6 timer ad gangen ;-)

Så tror jeg det er nemmere at bryde ind i ejerens bolig, nøle nøglerne og køre væk med bilen. Man skal huske at sætte tingene lidt i perspektiv en gang imellem. Det er fint der er nogle der kunne "hacke" en Tesla, men de kan bare ikke bruge den viden de har fået til noget som helst, da det vil være for besværligt at gøre. Jeg mener det nu er 2. gang dette sker med en Tesla, de første var vist nogle kinesere for vel snart lidt over et år siden, der også kunne få adgang til bilens informationer, dette var også via fysisk adgang ved, at bruge konsol-porten i bilen.

/Martin

Sider: « 1 2