Loading...
dk

Måling af støjniveau | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Aug 4 '15

@Ja, violiner - der kan jeg desværre ikke være med...;-)

KS
KS Aug 4 '15

@Skeel; placebo eller ej, så er jeg også glad for min nye P85D'er. Det er min bil nummer 2, og den første Model S fik også en omgang. Erfaringerne med begge er yderst positive.

Min signature var en af de første der kom til DK, og der er ændret meget i konstruktionen på bilen. Det er helt klart at udgangspunktet ved støjisolering er anderledes på de 2. Nye biler har dørene presset på en lidt anden måde, og dermed lidt stivere i inderdøren. Dermed absorberes mere lyd i de nye biler. Men der er stadigvæk meget plads til forbedringer. Helt enig i at man ikke behøver at klistre alt til, men det gælder om at få materialet til at absorbere vibrationerne. Yderdøren er en tynd, tynd alu plade, og denne skal efter min mening have en omgang. Det samme med skærme, som igen er noget tyndt noget, hvor der INTET er gjort for at vibrationsdæmpe disse. Desværre er det ikke muligt at komme til yderpanelerne i bagskærmene, og den sidste støj der kommer bagfra i min, kommer herfra. Et par patches på de rigtige steder ville helt klart gøre en forskel. De der går helt amok, bruger nok 15 kg på at isolere døre og skærmkasser, de der ikke går amok, bruger måske 5-10 kg. Så når man skal lege, så er det ud og tømme sprinkler beholderen for de 5 liter der er i den.

Hvorom alt er - der er jo heldigvis forskellige opfattelser af støj, og i sig selv er bilen yderst fornuftig. Har man lyst, så isolerer man, og syntes man så at det giver noget, så er det givet godt ud. Giver det ikke noget, så har man haft sjov med drengene.. Bestemt også givet godt ud.

fmm1000
fmm1000 Aug 4 '15
Skeel ham der din ven ville da være kanon at have med til en byggedag :-).

Og så lige noget andet. Er der nogen med de nye modeller som har støjisoleret og har positive erfaringer hermed. Det kunne være interessant at vide for os andre som enten venter på biler eller har 2015modeller.
KS
KS Aug 4 '15

@fmm1000: Vi er mange med nye modeller der har støjisoleret.

Og alle jeg kender (med nye biler) der har gjort det - er yderst tilfredse.

fmm1000
fmm1000 Aug 5 '15
Ok tak :-).
Det var jo klart svar.
The_Stig
The_Stig Aug 5 '15

Bliver der en bygge-/legedag her vest for sundet?

Sthing
Sthing Aug 5 '15
Citat fra STNI

Bliver der en bygge-/legedag her vest for sundet?

Det tror jeg bestemt - nok i Randers. Se http://teslaforum.dk/forum/topic/bygselv-dag-og-tesla-tr%C3%A6f-tr%C3%A5den-hvor-vi-diskuterer-emner-der-kan-laves?page=8

Forummets indlæg er redigeret af Sthing Aug 5 '15
T3SLA
T3SLA Aug 5 '15

De efterfølgende målinger bliver udført på sammen vejstrækninger. Nu må vi se om det giver en forskel. Det som kunne forventes er at de lavere frekvenser bliver dæmpet.

Mht. måling af støj med noget så primitivt som en telefon, så er der flere undersøgelser, fx: http://blogs.cdc.gov/...14/04/09/sound-apps/

Ved at benytte standard mic, gør at flere vil kunne lave gennemsnits målinger som kan indikere støj før/efter en behandling.

BlackPanther
BlackPanther Aug 23 '15

@T3SLA
Hvordan går det med at teste det nye lyd dæmpningsprodukt?

Har det hjulpet?

T3SLA
T3SLA Aug 23 '15

Målingerne bliver lavet i dag.

JonasHansen
JonasHansen Aug 23 '15
Citat fra The_Stig

Godt med nogle gode betragtninger om diverse emner her på sitet, men nu er det jo med et gran af præcision hvis der alene bruges en håndterminal til at måle støj med selv om den rent faktisk er udviklet til at "overbringe tale"

Her faktiske målinger lavet af min gode ven Lasse på samme sted med 2 forskellige biler, og Ja! det kan nemt tænkes at Hookmaker har ret! Alle biler kan vel forbedres i en eller anden udstrækning:

~~Støjniveau Tesla P85D med 21` og panoramisk tag.(husk at 3 dB svarer i lydfornemmelse til en halvering af niveauet)

Han skriver..

"Der har være meget snak omkring støjniveauet i en Tesla, og ikke mindst med 21`dæk.

De sidste to år har jeg kørt i en Mercedes C320 3,0 CDI (ny pris 1,2 mil.) – som køre fantastisk på motorvejen.

Inden jeg solgte min Mercedes, målte jeg støjniveauet ved forskellige hastigheder. I dag har jeg så lavet 100 % samme test i min nye Tesla.

Ved 100 KM/t (Mercedes; 72 DB / Tesla; 72 DB)
Ved 120 KM/t (Mercedes; 76 DB / Tesla; 75 DB)
Ved 130 KM/t (Mercedes; 79 DB / Tesla; 78 DB)
Ved 140 KM/t (Mercedes; 80 DB / Tesla; 80 DB)
Ved 150 KM/t (Mercedes; 82 DB / Tesla; 82 DB)

Konklusion! Stort set samme støjniveau."

Jeg kører selv C 320 Cdi Elegance i dag og er meget tilfreds med lydtrykket som selv med høj march hastighed på de tyske hoved færdselsårer ikke griber forstyrrende ind på almindelig samtale i kabinen, så hvis Hookmaker har ret i at der er betydelige forbedringer i vente ved at eftermontere effektiv isolering på strategiske steder så bliver TSLA da en vinderbil.    

Får min i oktober - I hope...... :-)

Mvh //Stig

er også spændt på at læse hvor stor effekt dæmpningen har. Det er selvsagt svært at måle under helt ens forhold, før og efter modifikation, da mange variable kan ændre på lyden målt i kabinen. Kan man evt have en anden reference-bil (A), som man måler sammen med den bil der skal modificeres (B), men som ikke selv bliver modificeret. Hvis både bil A &B måles inden B's modifikation, og efter modifikationen, på samme (kan jo køre efter hinanden), så kan man måske få en ide om den relative effekt af modifikationen.   

Vedr. ovenstående udtalelser vedr. opfattet lyd, så vil jeg tillade mig at rette lidt. Nu er der ikke angivet hvilken type dB der er målt, men såfremt det er dB SPL (der typisk bruges til at beskrive lydtryks niveauet), så er det 6 dB, der er en halvering/fordobling af lydtrykket. Dette svarer dog ikke til en opfattet halvering/fordobling af lyden - det er omtrent 10dB der gør det (og altså ikke 3 dB som skrevet ovenfor). 

Mvh Jonas

T3SLA
T3SLA Aug 24 '15

Hej

Så fik jeg gentaget målingerne, på samme vejstrækninger, sammen indstilling af måle app og bil. Den støjdæmpning der er blevet udført er et produkt fra Dinitrol, udført sammen med undervognsbehandlingen i Risskov.

Min forventning var at det ville have en effect ved lave hastigheder, men ikke over fx 80km/h da vindstøj ville dominere. Subjektivt bedømmelse var at der var en forskel, ved at dæk støjen ved lave hastigheder var blevet dybere og afdæmpet i fremtoningen.

Jeg testede søndag, ved 22grader, men med mere vind end ved første måling. Dog var vejen hvor 50km/h og 80km/h testene blev udført skærmet af skov, så vindpåvirkningen på disse 2 målinger var reduceret.

Data fra målingerne består bla. af et gennemsnits kurve (lilla). Ved at lave en simple difference og herefter et gennemsnit ser resultatet således ud:

0km/h :  0,0dB
 50km/h : -0,8dB
 80km/h : -0,2dB
110km/h :  0,8dB
130km/h :  0,8dB

Ser man på data så er det ved 50km/h området fra: 170Hz -> 600Hz som har op til -3,9dB, hvilket understøtter min subjektive vurdering ved at dybere støj bliver mere fremtrædende da dette område er blevet dæmpet.

Ved 80km/h er det området fra 40Hz til 172Hz som er dæmpet, hvilket virker underligt.
Ved 110km/h og 130km/h er støjen forøget, hvilket kan tilskrives mere vind.

Her efter følger data på samme format som før:

0km/h
Slow: 29.85/33.26
Fast: 29.59/37.64
Leq: 30.32
taktmax3/5eq: 34.27/35.39 dB(A) after 11s

50km/h
Slow: 54.99/60.36
Fast: 53.64/59.49
Leq: 56.36
taktmax3/5eq: 58.33/58.47 dB(A) after 11s

80km/h
Slow: 60.15/63.16
Fast: 59.73/64.09
Leq: 61.48
taktmax3/5eq: 63.11/63.03 dB(A) after 10s

110km/h
Slow: 62.13/64.12
Fast: 61.28/64.46
Leq: 62.88
taktmax3/5eq: 63.52/63.71 dB(A) after 10s

130km/h
Slow: 66.38/67.32
Fast: 65.54/67.95
Leq: 66.85
taktmax3/5eq: 67.56/67.63 dB(A) after 10s

Forummets indlæg er redigeret af T3SLA Aug 24 '15
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Feb 7 '16
Interessant at denne tråd ikke er blevet fulgt op? Kan man ikke konkludere ud fra ovenstående måling af hjemmelavet lyddæmpning ikke rigtig virker?

Jeg går også ud fra at Tesla selv må have lavet mindst et par testkørsler for at undersøge kørestøj...Hvis de kunne forbedre støjen mærkbart med 5-10 kg materiale, havde de nok gjort det.

FrederikC
FrederikC Feb 7 '16
Denne her tråd omhandler et dinitrol produkt. Det som de fleste gør er at de isættes butyl plader fra Stp,  disse plader har en bevist virkning,  og sænker uden tvivl støjende i kabinen. 
Sider: « 1 2