Af samme årsag satte jeg kryds ved "ved ikke" :-)
Kære Tesla familie :)
Jeg håber der er flere der har lyst til at deltage i mit projekt og vil svare på min spørgeskemaundersøgelse. Så I får lige linket endnu en gang:
https://da.surveymonkey.com/r/YVQ9FDF
Mvh
Louise
Hvor er I gode alle sammen :D
Der er 140 besvarelser, men jeg kunne godt bruge MANGE flere. Så hvis der er nogen der ikke har fået udfyldt spørgeskemaet og som stadig har lyst til at deltage så er linket lige her:
På forhånd tak.
Mvh
Louise
Så er det sidste dag spørgeskemaet er åbent.
Skulle der stadig være nogle der ikke har fået det udfyldt og som stadig har lyst til at deltage så er linket lige her:
Mvh
Louise
Hey igen
Jeg har brug for hjælp med at svare på nogle spørgsmål og jeg håber der er nogle stykker der kan hjælpe mig enten med referancer til hvor jeg kan læse om det eller måske give en forklaring på det.
Jeg skriver bla. i min rapport at der forventes færre udgifter i forbindelse med vedligeholdelse på en Tesla end på en fossilbil da der kun er 1 mekanisk del i en Tesla men mere end 200 i en fossil bil....... Er dette egentlig rigtigt og kan jeg bevise dette?
Jeg skriver også at Tesla nærmest slider dækkene hurtigere op end vi kan stave til T.E.S.L.A pga. af den fremdrift der er i bilen...... Igen kan jeg finde et skriv om dette eller dokumentere dette på nogen måde?
Jeg skriver også at bla. bremseklodserne ikke vil skulle skiftes så ofte hvis man benytter sig af bilens måde at motorbremse på...... Men kan jeg bevise dette?
Kan jeg nogen steder finde noget om den måde Teslaen regenererer sin nedbremsnings energi? Og er det korrekt formuleret?
Håber på at der er nogle venlige sjæle der kan hjælpe mig videre i min projekt.
på forhånd tak.
Mvh
Louise
Om de 1 vs 200 medkaniske passer, ved jeg ikke. Motoren er i hvert fald friktionsfri - og der mangler en masse hjælpesystemer som ICE biler har (kølesystem, oliepumpe, slanger mv.) - men hjulophæng, affjedring, aircondition har vi stadigvæk. Gearkassen er også erstattet af et enkelt tandhjul - så vi har heller ingen kobling.
Dækkene slides ikke hurtigere end på almindelige biler. Problemet er at Teslaer har stort moment og derfor kan overføre en stor mængde energi til asfalten - og der er her sliddet opstår på dækkene. Så det kommer an på hvor meget men træder på speederen - men det er ikke ulig ICE biler, har bilen stort moment/mange hk - så kan man slidde dækkene hurtigere end på biler med færre kræfter.
Teslaer regenerer ved hjælp af den samme motor der giver fremdriften. Så bremsesystemet er slet ikke indblandet i regnererings-processen. Det står tydeligt i displayet foran føreren, hvor mange kW der oplades med når han/hun slipper speederen. Ved hjælp af tredjepartssoftware som fx Tesla MS eller LinkMyTesla.com kan man opsamle data der viser hvor energi man har regenereret udfra ens kørselsmønster. For mit vedkommende har det være 17% over 8.000 km. Med de første Teslaer var det et problem at man ikke brugte bremserne nok, da de begyndte at hyle når man brugte dem - men så begyndte Tesla at råde folk til at foretage en lang opbremsning om måneden, hvor man får slidt belægningen (som kommer helt naturligt når man kører på gader og veje) af på skiver og klodser. Enkelte har rapporteret at bremserne ikke virkede ordentligt når de så endelig skulle bruge dem, at de skulle træde hårdere (for hurtigt at slide belægningen af, så der kunne opstå friktion) for at få bilen til at stoppe. Tesla-ejere brugte simpelthen bremserne så lidt at det blev et problem.