Hej Louise,
godt at se dit projekt skrider frem.
Talemåden du referer til at Tesla Model S har 1 mekanisk del og en fossiler har 200+ er ikke helt korrekt.
Mekaniske dele / maskin komponenter er hvad hele Model S er opbygget af. Rammer, plader, paneler, lejer, hjul, motor osv.
Forskellen man prøver at fremme er en Elmotor er uendelig mere simpel end en fossil motor.
Man kan sige: En elmotor har kun én bevægelig del, mens en fossil motor har mange bevægelige dele. Sikkert over 200. Fokus på bevægelige dele i maskin komponenter er slidtage!
I en elmotor røre den bevægelige del faktisk ikke engang den ikke bevægelige, da den drives af en 'usynlig kraft' aka et magnetfelt.
Ift. dæk har jeg personligt og kun jeg kørt 18000km de sidste 6måneder, og har slidt 2-2,5mm af dækbanen. Et dæk har 5-6mm slidbane så forventer 30.000km mindst og gerne 40.000km også. Det er ikke på højde med min tidligere mercedes men acceptabelt. Det er dog med sikkerhed muligt at slide et dæk ned på under 10.000km med fuldt overlæg eller hvis der er en fejljustering i styre geometrien.
Elmotoren er identisk opbygget med en Generator. Forskellen er om du injicere strøm og derved får akslen til at rotere, eller om du roterer akslen med bilens "vægt",dårligt formuleret, se* og opsamler energien i den omvendte proces.
Dette bevirker et minimalt brug af den mekaniske bremse, i de flestes tilfælde. Kan det bevises?
Njae, men det kan bevises at motorbremsen ikke kan slåes fra omend den har en std. og en low setting.
- R
*Bilen har 'oplagret' en energi ved at have en vægt der bevæger sig med en given fart. Denne energi er kaldet inerti.
'hastigheds-energi' så at sige. Denne energi kan opbremses ved at vende elmotorens process. Man benytter den dermed som en slags dynamo som på en cykel, og energien bliver oplagret i batteriet.