Loading...
dk

Bachelor projekt på IT universitet: "Hvem køber Tesla?" | Tesla Forum

RobertJ
RobertJ Oct 5 '15

Hej Louise,

godt at se dit projekt skrider frem.

Talemåden du referer til at Tesla Model S har 1 mekanisk del og en fossiler har 200+ er ikke helt korrekt.
Mekaniske dele / maskin komponenter er hvad hele Model S er opbygget af. Rammer, plader, paneler, lejer, hjul, motor osv.

Forskellen man prøver at fremme er en Elmotor er uendelig mere simpel end en fossil motor.
Man kan sige: En elmotor har kun én bevægelig del, mens en fossil motor har mange bevægelige dele. Sikkert over 200. Fokus på bevægelige dele i maskin komponenter er slidtage!
I en elmotor røre den bevægelige del faktisk ikke engang den ikke bevægelige, da den drives af en 'usynlig kraft' aka et magnetfelt.

Ift. dæk har jeg personligt og kun jeg kørt 18000km de sidste 6måneder, og har slidt 2-2,5mm af dækbanen. Et dæk har 5-6mm slidbane så forventer 30.000km mindst og gerne 40.000km også. Det er ikke på højde med min tidligere mercedes men acceptabelt. Det er dog med sikkerhed muligt at slide et dæk ned på under 10.000km med fuldt overlæg eller hvis der er en fejljustering i styre geometrien.

Elmotoren er identisk opbygget med en Generator. Forskellen er om du injicere strøm og derved får akslen til at rotere, eller om du roterer akslen med bilens "vægt",dårligt formuleret, se* og opsamler energien i den omvendte proces.
Dette bevirker et minimalt brug af den mekaniske bremse, i de flestes tilfælde. Kan det bevises?
Njae, men det kan bevises at motorbremsen ikke kan slåes fra omend den har en std. og en low setting.

- R

*Bilen har 'oplagret' en energi ved at have en vægt der bevæger sig med en given fart. Denne energi er kaldet inerti.
'hastigheds-energi' så at sige. Denne energi kan opbremses ved at vende elmotorens process. Man benytter den dermed som en slags dynamo som på en cykel, og energien bliver oplagret i batteriet.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Oct 5 '15
Hilbert
Hilbert Oct 5 '15

Korrekt er vel at skrive at bremseklodser og -skiver SLIDES mindre og dermed holder længere pga. den regenerative bremsning. Sliddet afhænger af den bremseenergi der overføres mellem klodser og skiver. Bremseenergien reduceres med den energi der regenereres, når speederen slippes. Det samme sker på en fossilbil, men her er motorbremsen ikke så kraftig, og derfor slides bremserne alt andet lige mindre på en elbil. Det vigtigste er imidlertid, at elbilen kan udnytte den regenerative bremsning til opladning. Eksempel: Ved 10 km´s kørsel kørsel ned ad fjeldet til 500 m lavere niveau fik jeg normalt 10 km (2 kWh) mere på batteriet – i en fossilbil var alt gået tabt som friktionsvarme i bremser og motor. Derfor bliver det i forvejen meget lavere energiforbrug i en elbil endnu lavere ved bjergkørsel – i forhold til fossilbilen.

Pga. det ringe slid af elbilens bremseskiver er det imidlertid vigtigt at bruge bremsen efter bilvask og ikke lade bilen stå med fugtige skiver, som straks vil ruste og give uensartet slid, som kan medføre, at de skal skiftes før normalt.
Jeg mener, at dette er hovedårsagen til det problem som Skaarup omtaler.

Kiefer
Kiefer Oct 5 '15

Men bremseklodser holder jo netop ikke længere fordi de aldrig bruges og defor bare sidder og ruster op på bilen.

Du skulle have set mine, de var helt færdige efter ca. 76.000 kørte km.

/Martin

P85DK
P85DK Oct 6 '15

Fuldstændig enig med Martin, de slides mindre, men ruster væk. Noget af det værste for deres holdbarhed man kan gøre ved bremser er ikke at bruge dem

Hilbert
Hilbert Oct 6 '15

Hej Martin

Jeg troede ikke at belægningen på klodserne kunne ruste. Mener du bremseskiverne?

Hvad mener du med "færdige" - ved du hvorfor de blev skiftet? Et foto havde været interessant.

Clausr
Clausr Oct 6 '15
Hejsa.
Er der nogen der ved hvad det ca. Koster, at få lavet nye bremser.

På forhånd tak.
Vh Claus

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 6 '15

Mener et Kiefer for nyligt blev bonet 4500,- for nye bremser som dog vistnok skulle vise sig at være en fejl da det var i forbindelse med et servicebesøg.

Michael84
Michael84 Oct 6 '15
Citat fra Skaarup

Ved hjælp af tredjepartssoftware som fx Tesla MS eller LinkMyTesla.com kan man opsamle data der viser hvor energi man har regenereret udfra ens kørselsmønster.

Lidt udenfor emne, men hva er det for et program ved navn Tesla MS? Jeg kender LinkMyTesla, men ikke Tesla MS? Og Google var ikke min ven... ;-)

Skaarup
Skaarup Oct 6 '15
Lidt langhåret, men giver mange muligheder og så er man fri for at tredjepart har asgang til ens bil.
simongoul
simongoul Oct 19 '15

Tjek din indbakke Louise

Louise
Louise Dec 1 '15

Kære alle sammen

Projektet er færdigt og nu afleveret. Er der interesse for at læse rapporten så send mig jeres email adresser, da jeg ikke kan lægge den op her pga. størrelsen.

Tak til jer der både brugte tid på mine spørgeskemaer og på at svare på mine spørgmål her på forum.

Jeg skal op og forsvare projektet den 20.01, så er der kommentarer til rapporten hører jeg meget gerne fra jer.

Mvh

Louise 

supergaard
supergaard Dec 1 '15

Hej Louise, kan vi ikke lokke dig til at lægge den på dropbox og dele den med et public link?

Louise
Louise Dec 1 '15

Kan I se rapporten her?

https:///...ymdYK3LgT54_t0a?dl=0

JonasHansen
JonasHansen Dec 1 '15

ja linket virker

Louise
Louise Dec 2 '15

link til endelig rapport:

https:///...ymdYK3LgT54_t0a?dl=0

Sider: « 1 2 3 4