Loading...
en

Hvis afgifter - lukker Tesla så i DK?

SuneH
SuneH Aug 11 '15

Der kommer til at ske omlægninger i afgifterne på elbiler. Der har den nye venstre-regering jo bebudet. Det vil derfor betyde, at Tesla biler bliver dyrere (da de jo nødvendigvis ikke kan blive billigere, idet de nu er helt fritaget for afgifter).

Dyrere biler betyder alt andet lige et lavere salg, og man kan frygte, at nysalget af Teslamodeller vil gå helt i stå, hvis prisen fx stiger fra ca. kr. 650.000 for en basismodel til eksempelvis kr. 850.000. Hvis nysalget går i stå, kan man frygte, at Tesla i DK lukker.

Som ikke-TMS ejer (jeg overvejer fortsat at købe) - er det jo noget af en usikker faktor at tage med i betragtning. Hvad hvis man ikke kan få serviceret sin bil? Og hvis f.eks Drive unit skal skiftes eller der skal repareres over garantien, hvor foregår det så?

Hvad mener I nuværende ejere? Tror I Tesla i DK fortsætter, eller skal man til Norge eller Hamborg for at få serviceret/garanti-repareret sin TMS efter 1. januar 2016? Eller vil eksempelvis DAS overtage Teslas forpligtigelser i DK? Hvilke overvejelser gør I jer?

P85DK
P85DK Aug 11 '15

@SuneH - det kan jo godt blive billigere, da der stadig betales moms på bilen i dag. (Tror dog også den bliver en smule dyrere)

Tror ikke de lukker, Tesla er godt klar over at de ikke kan blive ved med at leve på særordninger, så det er noget de er glade for så længe det varer, men de ved også at der kommer en hverdag. 

Men salgskontorene bliver nok begrænset noget, hvis salget forsvinder

Klaus_
Klaus_ Aug 11 '15

Tesla har svaret på hvad der vil ske, i dagens artikel:

http://politiken.dk/...-af-tesla-i-danmark/

SuneH
SuneH Aug 11 '15

Tak Klaus_, det lyder jo godt at de fortsat vil servicere de biler der allerede ER solgt.

andersh
andersh Aug 11 '15

Det er da den mest deprimerende artikel jeg har læst i meget lang tid. Ikke for at blive for politisk, men hvor er det dog en trist regering vi har fået.

T3SLA
T3SLA Aug 11 '15

Det er trist at politikerne ikke benytter elbilerne, som målet til normaliser af bil beskatningen. Bilerne er det område hvor der er sket størst (eneste) udvikling ift. miljøbelastningen per kørt km.

Mon politikerne har visioner, og ønsker at forbedre landet, eller er de revisorer?

Hookmaker
Hookmaker Aug 11 '15

@andersh, enig! Der er dog en artikel i børsen idag om et andet tiltag der mere er opløftendede. http://borsen.dk/.../118407/artikel.html

Mht. Prisen, så kan reg. afgiften jo også godt ende på et rent 0 i det eksisterende system.

Jeg er dog ukuelig optimist, der skal nok ske noget på afgiftsområdet mht. elbiler, det ville nemlig være et mega skud i foden ikke at gøre noget, - og jeg tror deres intielle udmelding var ugennemtænkt. 

FrederikC
FrederikC Aug 11 '15

Jeg tror stadig at de vil sætte en nedre grænse, dvs. at hvis en el bil koster 700k så er de nederste 300k uden afgift og de sidste 400k med enten fuld afgift eller med 60%. Men lad os se hvad de gør.

Brian1
Brian1 Aug 11 '15

andersh - ja, meget deprimerende. Specielt dette udsagn fra Esben:

~~»Model X kan først leveres fra starten af næste år. Og hvis der kommer bare nævneværdig afgift på elbiler, så skyder jeg på, at samtlige ordrer i Danmark bliver annulleret«, siger Esben Pedersen.

T3SLA
T3SLA Aug 11 '15

For at undgå misundelse ved at en evt. afgift vil gøre de eksisterende biler, mere vær ved at de kan sælges brugt til en højere pris, kunne de gå samme vej som beskatningen af firmabiler. Derved bliver alle ramt, nye som eksisterenede ejere, måske som:

op til 300.000kr: 0% og 20% over. 

Hookmaker
Hookmaker Aug 11 '15

Det vil være utænkeligt at der bliver genindført "misundelsesafgifter" i reg. afgifts systemet. De er alle fjernet på nær såvidt jeg ved én der stadig gælder cabriolet'er. 

T3SLA
T3SLA Aug 11 '15

Nu er løbene beskatning af ting jo ikke nyt, fx. bolig, virksomheder/aktier osv. hvilket nok er umoralsk men gjort lovligt. Specielt ejendomsbeskatningen indeholder meget misundelses skat, så det trives i dag.

Det er mere at flytte beskatning over på at være løbende, frem for ved købstidspunktet, som for elbiler og andre over en årrække kunne være attraktiv for staten. Det vil også ligestille private købere og leasing.

The Forum post is edited by T3SLA Aug 11 '15
andersh
andersh Aug 11 '15

Det er meget nemt at male fanden på væggen med afgifterne, og jeg er selv ret pessimistisk, da jeg slet ikke har tillid til at der bliver taget fornuftige beslutninger, når det drejer sig om bilbeskatning. Men man skal nok også lige huske, at Tesla har en interesse i at puste til ilden, og presse folk der er på vippen til at bestille en bil hurtigt. Det er jo drømmeargumentet for at få solgt en masse biler i en fart: den kommer til at blive for dyr for dig, hvis du venter mere end et par uger med at bestille. Jeg faldt da selv for den, da jeg egentlig ventede på Model III.

PeterE
PeterE Aug 11 '15

Indtil videre ved ingen hvad der kommer til at ske, og at regeringen udtrykker deres hensigter betyder ikke nødvendigvis at det bliver gennemført.

Kan man gætte på at der kommer en større omlægning af afgiftssystem på biler? Ja, sagtens - og nej, det kommer nok ikke til nytår.

Kan man også gætte på at der ingenting sker? (dvs at afgiftsfritagelsen bare ophører). Ja, sagtens - og det vil nok være det nemmeste for en så ny regering. Så kan vi gætte på alle mulige scenarier, og gætte på at salget stopper og om priserne på brugte Tesla'er eksploderer. Sagtens, men det er kun gætværk.

Kan man derimod gætte på en model hvor afgiftsfritagelsen bliver nedtrappet over en årrække? Ja. Sandsynligt? Ja.

Uanset hvad, så er det gode og fine gæt. Hvis man er i tvivl og overvejer at købe en Tesla, tjah så skal man nok slå til nu, finde en ven med et 10000-kroners rabatlink og få bestilt. Nu. 

Clubman
Clubman Aug 11 '15

Det mest bekymrende er, at man fornemmer lidt, at man gerne vil ramme Tesla, fordi den i nogens øje udstråler for lidt økologi (fordi man rent faktisk har lavet en smuk el-bil som samtidig er ekstremt luksuriøs). Ret beset tror jeg i bund og grund ikke, at man fra politisk side ønsker at ramme de billigere og mindre el-biler, men jantelovseffekten gør, at man gerne vil ramme de dyre. Derfor hælder jeg (desværre) også mest til, at der kommer en løsning, hvor man har en bundgrænse (måske 300.000) og så en form for afgift på værdien derover.

Derudover har jeg i øvrigt vanskeligt ved at se for mig, at man vil lave et system, som rammer eksisterende ejere. Jo på den løbende brug måske (f.eks. indførelse af en grøn ejerafgift for elbiler) men ikke sådan at der f.eks. ved salg skal betales afgift.

Men jeg kan tilslutte mig PeterE - det er rent gætværk, men nu har jeg så alligevel fremført mine gæt.

T3SLA
T3SLA Aug 11 '15

Selvfølgelig har PeterE ret, og selvfølgelig vil de ramme Tesla køberne og måske ejerne.

Det er nu ikke noget med janteloven at gør, men den korrekte elites ide om, at hvis noget skal være godt for miljøet og alternativt, så må det ikke være: dyrt, behageligt eller flot at se på. Den frihed som en bil repræsentere kan kun retfærdiggøres ved at den ikke er praktisk eller behagelig.

Men det bedste er selvfølgelig offentlig trans. hvor man kan hoste på hinanden og ingen mulighed for at pille næse.

:-)

LennartG
LennartG Aug 12 '15

Teslas koncept har på 2-3 år betydet mere for en grøn omstilling på transportområdet end økoflippernes seneste 20-30 års ørkenvandring.

Mon regeringen vil dræbe denne success ?
Jeg tror det næppe. Bliver dog spændende at se.

MrCoffee
MrCoffee Aug 12 '15

Jeg stemte blåt ved valget, men må indrømme at jeg er røstet og at man fjerner det år elbilerne havde fået. Nu skaber de røre og usikkerhed ved at dræbe det bedste tiltag der er sket i mands minde i lille DK. Nu er vi endelig ved at få hul på bylden mht. at få solgt elbiler. Leverandørerne af infrastruktur og ladestationer holder vejret. Giv nu plads til markedet, vi er under 1% men skal det ordentligt i gang, må de give det nogle år endnu. Så er det i mine øjne helt ok, der kommer en form for afgift, også på elbiler. Kom med en afklaring der holder og er fair !! 

The Forum post is edited by MrCoffee Aug 12 '15
T3SLA
T3SLA Aug 12 '15

@MrCoffe

Ambitionen må være at momsen på 25% er afgift nok. Den er høj set ift. de lande vi sammenligner os med. Læg dertil de 35-40% afgift på den strøm der bruges når der lades hjemme.

Måske regeringen skal se på udgifterne frem for at finde nye afgifter. Det er tabu at tale om, men hvis alle hylderne med personer som ikke arbejder lægges sammen, så vil lille DK kunne sammenlignes med Spanien, når det kommer til personer som er "arbejdsløse". Dertil kan man så tilføje den "industri" som skal aktivere dem.

MrCoffee
MrCoffee Aug 12 '15

@T3SLA

Kunne ikke være mere enig. Jeg håber inderligt du får ret. Desværre ser jeg gang på gang politikere ikke blive enige, og min største frygt er afgiften bliver sat på biler over fx.3-400.000 hvilket ligner mange andre dårlige tiltag foretaget tidligere. Kald det misundelsesafgift, igen som tidligere nævnt, gætteri. Jeg håber virkeligt inderligt at de kunne blive enige om at give bilerne afgiftfrihed på en længere bane. Synes bestemt også vi betaler rigeligt i afgifter i forvejen, men deres beslutninger kan ofte, omkring biler, ikke betragtes som fornuftige.

Pages: 1 2 »