Loading...
dk

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I? | Tesla Forum

Raymond
Raymond Jan 22 '15

Et "must read": http://www.teslamotors.com/blog/driving-range-model-s-family

Giver mange gode svar f.eks, angående 19" versus 21", turbine versus alm fælge, for ikke at tale om Michelin versus Goodyear.

Kristian70k
Kristian70k Jan 22 '15

Esbjerg roundtrip start i randers.. 350 km med 20 tilbage da jeg ramte randers.. 212 i snit uden at forvarme bilen (startede med 390 typical.. (natten havde nappet 5 plus en opdatering til 6.1) 

Maho
Maho Jan 22 '15
Flot snit Kristian. Hvor meget motorvej? Hvad holder du i snit på længere motorvejs strækninger - og ved hvilken hastighed? (Skal til Østrig om nogle uger og til daglig kører jeg kun korte ture, så suger erfaringer til mig:--)
Kristian70k
Kristian70k Jan 22 '15

hej, det kommer jo an på hastigheden :) Claus8930 vil jo korse sig :) men morgen trafikken til vejle.. 110 kilometer holder jeg typisk et snit på 230 (efter de første 45-50 kilometer ligger det på 255  men falder så til slut) der går alligevel en del kilometer, for at den kan udligne det store forbrug den har i starten.. hvis jeg skulle til østrig ville jeg ikke bekymre mig det mindste.. det er jo fyldt med lade muligheder nedover.. SUC og andre.. god tur :)

Maho
Maho Jan 22 '15
Tak tak. Jeg er nu heller ikke bekymret for at løbe tør for strøm, men lidt over hvor mange timer turen kommer til at tage...... Min tilgang er flg:
Satser på at kunne holde et forbrug på 250 w/km og håber på at kunne det med 125 km/t
Normalt tager turen i benzin bil ca 12 timer via rødby-puttgarden og fuld fart, gerne 170 i march hastighed.
Med nedsat hastighed hastighed og omvej over Jylland tænker jeg at turen måske varer 14 timer, hertil kommer MINDST 4 ladninger nok snarre 5 af mindst 50 min. Lad os sige 4 timers ladning. Så bundlinjen er altså 18 timer.
Nogen som har kommentarer til dette regnestykke?
Kristian70k
Kristian70k Jan 22 '15

4 timer er næste 4 x fuld ladning.. det er 1600 kilometer.. ved 200 wh timer pr km.. så vil tro det er meget realistisk.. men se om du ikke kan undgå fulde opladninger og kun lade så du kan komme fra SUC til SUC.. så du ikke bruger alt for meget tid på at lade de "langsomme kilometer.... 

Maho
Maho Jan 22 '15
Men 200 w/h det er da noget men holder ved 90 km/t er det ikke?
Maho
Maho Jan 22 '15
For det holder jeg ikke til....
Kristian70k
Kristian70k Jan 22 '15

jo jo... (meningen du skal regne derfra..) du skal regne med 250 wh ved 130 km/t.. vil jeg tro.. kommer jo an på så mange ting.. men det er realistisk.. så er det jo 4 km pr wh.. så har du 75 wh.. det er jo 300 km.. så skal du min. lade den til 70% for at komme fra SUC til SUC.. (det er sådan cirka.) 

TMD
TMD Jan 22 '15
Mit snit er nu 252 wh/km ved 10000 vinterkm siden slutningen af oktober. Jeg kører en del motorvej med 110-135 km/t, hygger mig med de herlige accelerationer (dem bliver jeg aldrig træt af!!:)), 20.5 grader i kabinen og sædevarme på.
Maho
Maho Jan 22 '15
Super. Det underbygger meget godt min mavefornemmelse. Jeg kan ikke helt gennemskue gameplanen mht SUC. De kun 2 gange jeg har prøvet dette synes jeg ikke der var nævneværdigt fald i hastighed før til aller sidst. Så tænker at lade til 90 % hvilket skulle give (80 kw*0,9/250 w/h) = ca 288 km pr tankning = 5 ladninger.
Tror I det kan betale sig at lade flere gange end det (hurtigere ladning kontra tidstab ved afkørsel, finde SUC, ventetid bla bla )?
Kiefer
Kiefer Jan 22 '15

Pas nu på med at tro bilen kan køre 130km/t på motorvej og holde et snit på 250wh/km. Min erfaring fra snart 40.000 km motorvej er noget helt andet. Her om vinteren er den tættere på 300wh/km ved 125-130km/t i min bil.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 22 '15
Raymond
Raymond Jan 22 '15

Maho: Du har 77kWh brugbar batteri, SuC lader med 115-120kW på tomt varmt batteri, ved 50% ladning er ladningen faldet til 80kW og så går det langsommere og langsommere, du er under 50kw ved 75%.

ja, det kan betale sig at køre næsten tomt og kun lade det, der er nødvendigt(+10%) for at komme til næste SuC.

Og jeg tror ikke der er problemer med at køre 130km/t på UNDER 250wh/km, bare batteri er varmt og det er det, når du vil køre i et stræk :-)  De første 100km er gns 300kW/km, derefter falder det kraftigt (også 40K km)

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Jan 22 '15
Maho
Maho Jan 22 '15
Tak for alle input :-) Kiefer, forstår dog ikke du har så højt forbrug. De gange jeg har kørt længere på motorvej ligner forbruget mere 220-230 wh/km ved 125 km/t
Nå, glæder mig til at prøve det, og man bliver jo klogere på vejen derned.
Skal nok komme med rapport,ved der også er andre som vil rapportere deres tur, glæder mig til at høre herom :-)
TorbenJ
TorbenJ Jan 22 '15

Så Kristian70k, så fik jeg lavet øvelsen - 185km i dag, fulgte dine anvisninger (105 på motorvej, 88 på landevej, 19.5 grader i kabinen). Mega sjovt at køre ind til SUC i randers efter 185km, og så siger den 220Wh/km - så mit gamle "D" batteri er nok alligevel ikke så meget ringere end dit "E" ;-)

Kiefer
Kiefer Jan 22 '15

Jeg kørte på arbejde her den anden dag. Fra Tinning nord for Århus til Århus N en tur på ca. 20km, forbruget var ca. 475wh/km.

Bilen havde overnattet ude hele natten i minusgrader og blev ikke forvarmet.

/Martin

MrCoffee
MrCoffee Jan 23 '15
Arh Kiefer, så godt politiet prøvede at fange dig efter at du havde sat adskillige biler til vægs i lyskrydsdueller :)
Kiefer
Kiefer Jan 23 '15

MrCoffee: Så mange lyskryds er der desværre ikke fra Hinnerup ind mod Århus, så det er lidt umuligt. Til gengæld er der rigtig god mulighed for at olde parkeret midt på vejen sammen med alle de andre bilister i morgentrafikken...

At holde i kø en frostmorgen, det er noget der virkelig viser sig på rækkevidden.

/Martin

MrCoffee
MrCoffee Jan 24 '15
Helt sikkert :)
Hookmaker
Hookmaker Jan 26 '15

Her er så lige et typisk billede fra mit forbrug i denne kolde tid. Weekendkørsel i nordsjælland og så mandag til og fra arbejde. Lidt af en forskel! (dumsmarte bemærkninger om cykling osv. vil blive ignoreret)...;-)

Sider: «« « ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... » »»