Loading...
dk

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I? | Tesla Forum

SuneH
SuneH Dec 15 '15
Jeg fik min bil d. 19 november 2015, og har dermed haft den i næsten en måned. Jeg har kørt omkring 2400 km i den. Mit gennemsnit ligger på 205 kWh/km. Nogle gange har jeg ladet lige indtil jeg skulle køre, og er dermed startet med varmt batteri og kabinen opvarmet via kabel, men det er under halvdelen af turene. Min kørsel er nok 60% landevej og 40% motorvej. På landevejen følger jeg trafikken, og ligger dermed desværre ofte på den langsomme side af 80. På motorvej sætter jeg fartpilot på 105. Jeg bruger meget sjældent friktionsbremserne og kører forudseende. For mig er der gået en sport i at køre under 200 wh/km, og det kan jeg typisk opnå efter ca 20 km, og opnår det derfor til arbejde og hjem (25 hver vej). Men jeg er nærig med kabinevarmen og bruger ikke sædevarme, eltråde i bagruden mm. Her til aften i 3 grades varme kørte jeg hjem fra Kbh (55 km hovedsagelig motorvej) på 187 wh/km i snit.
Forummets indlæg er redigeret af SuneH Dec 15 '15
ODE90D
ODE90D Dec 15 '15

Der kan også være en del forskel på dæk "modeller" og størrelse. De går fra energiklasse A til E, og dæktryk er også en ikke uvæsentlig faktor i regnestykket. Det kunne være interessant at høre hvad nogle af de som har den ringeste rækkevidde kører med.

LennartG
LennartG Dec 15 '15

@ODE90D. Du har helt ret. Jeg havde 340 km ved 85% ladning i Århus, og det var ikke nok til Køge (ca. 270 km), så jeg måtte toppe op i Middelfart. Med "krybning" mener jeg "hastighedsgrænsen:) og Range Mode. Gider normalt ikke at ligge og spare på varme m.v. Mine vinterdæk er Brigdestone LM32 på originale 19" fælge. I øvrigt voldsomt så belastet ladestanderne er i Århus !??!.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 16 '15
Ug8 har klasse c og oem dækkene F. Konkret for mig betyder det er forbrug som er 10-15 lavere. Hvor meget der skyldes v.7.0 ved jeg ikke
Kristian70k
Kristian70k Dec 16 '15
Lennart, ja der er del der bruger den.. Men ofte er det Tesla der parkere deres biler der ;) det er primært til deres brug.. Men de er flinke til at flytte hvis der mangler plads..
Kristian70k
Kristian70k Dec 16 '15
Modvind til morgen, sad og arbedede lidt så kom tit til at hænge bag en lastbil.. Nok godt for der var modvind :)
dankersoe
dankersoe Dec 16 '15
Håber inderligt de finder en fejl på min bil, kan ikke se hvordan jeg ellers skulle kunne begrænse mit forbrug. <br />
Her et screenshot fra min tur på motorvejen med 120km/t, 19" dæk, 5 grader, autopilot hele vejen, range mode, klima på 20 grader, ingen elruder.<br />

Kører 85D :-)
Forummets indlæg er redigeret af dankersoe Dec 16 '15
T3S7A
T3S7A Dec 16 '15

Det kan sagtens være normalt med 280wh/km ved modvind/sidevind med 120km/t. 

Har du vinterdæk på, og hvilke? Dæktryk, mindst 45PSI målt på helt kolde dæk. 

Thor
Thor Dec 16 '15

Projected Range VS den kilometer angivelse som er i displayet.

Hvor stor er forskellen? Jeg går mere efter den i displayet, da den den store skærm jo regner det ud fra ens kørselsmønster, alt efter hvor langt tilbage man beder den om at gå. Men Projected range er markant lavere end det andet. Det hænger vel også fint sammen, hvis man har lavet nogen pludselig accelerationer ?

Kristian70k
Kristian70k Dec 16 '15

Jeps sammenlagt med de 94 km jeg har kørt, vil jeg med mine projektet kunne køre 350 km på 90% under samme forhold, :) derfor kan man selv bestemme hvor langt ens TMS skal kunne køre på en opladning..

Kristian70k
Kristian70k Dec 22 '15

Fra randers til vejle, kom til at sidde lidt for længe bag en lastbil med autosteer.. ikke det gjorde det vilde ved ankomsttiden.. men en del ved forbruget.. cirka 4 kWh mindre :)

AxelEmil
AxelEmil Dec 22 '15

Jeg har kørt 27000 km i min P85D -  forbrug er 204 wh/km .. Blandet alm kørsel med lidt "insane-demo" ind imellem

TeslaFreak
TeslaFreak Dec 22 '15

Hvordan ser i forbruget over alle km. Bilen indholder kun de sidste 50 km ikke?

Bentzilmer
Bentzilmer Dec 22 '15
@Teslafreak, du kan holde venstre rullehjul, på rattet inde, og få displayet til at vise detaljer om din aktuelle tur. Ellers kan du gå ind i controls på skærmen, og se dit forbrug under trips.
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Dec 23 '15

Ny Tesla 90D med 100% opladning på supercharger idag.

531 Km Rated Range.

Kørte 36,2 km hjem og nu er der 484 tilbage i Rated Range. 

I praksis er der nok nærmere 350-400 km, men det afhænger utrolig meget af kørestil og hastighed. Der er meget at spare ved at køre 110 istedet for 130. Og meget at spare ved at køre 90 istedet for 110.

I

Hilbert
Hilbert Dec 23 '15
Så forstår jeg bedre, hvorfor du ønsker flere ladere og sågar i byer. Det optager iøvrigt unødig meget tid på SuC, at lade helt op og er ikke godt for batterilevetiden. Jeg er bange for at du har misforstået meningen med SuC. Men tillykke med din lækre nye bil.
PEB
PEB Dec 23 '15
Citat fra Kristian70k

kom til at sidde lidt for længe bag en lastbil med autosteer

Hvad er det for en lastbil der har autosteer... :-)   

SuneH
SuneH Dec 23 '15
Det er en uskik at lade til 100% på SuC. Med mindre man absolut skal bruge den maksimale range, hvilket vel oftst ikke er tilfældet. Selv hvis det ikke blokerer for andre brugere, som reelt er på langtur, så er de sidste 5-10% meget tidskrævende og giver derfor ikke meget for den ekstra tid.
Kristian70k
Kristian70k Dec 23 '15
Citat fra SuneH Det er en uskik at lade til 100% på SuC. Med mindre man absolut skal bruge den maksimale range, hvilket vel oftst ikke er tilfældet. Selv hvis det ikke blokerer for andre brugere, som reelt er på langtur, så er de sidste 5-10% meget tidskrævende og giver derfor ikke meget for den ekstra tid.

bruger tit SUC til at lade til 100% :) men det er nu altid når der ikke er andre end mig.. batterierne balanceres bedre der.... god jul :)
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Dec 23 '15
Citat fra Hilbert Så forstår jeg bedre, hvorfor du ønsker flere ladere og sågar i byer. Det optager iøvrigt unødig meget tid på SuC, at lade helt op og er ikke godt for batterilevetiden. Jeg er bange for at du har misforstået meningen med SuC. Men tillykke med din lækre nye bil.

Guys....Jeg har fået ny Tesla igår, en uge før forventet og derfor var mit kraftstik derhjemme ikke klar endnu Jeg har derfor ca 5 dage hvor jeg er tvunget til at bruge supercharger eller andre ladere. Da jeg så folk komme ind og holde i kø kørte jeg naturligvis ud (var kommet til ca 99%) Så er sådanset enig i at man ikke skal sidde og holde en plads med over 90% når folk kommer til.

Jeg har investeret i en dual charger og en 22 KW ladebox derhjemme, netop for at undgå Superchargere generelt.

Men det har ingenting at gøre med at København er underforsynet med Superchargere, især.nu med det store salg af tesla'er i 2015.  

Jeg er enig i at det er en uskik at tage over i superchargeren og lade hverdag hvis man har andre muligheder. Men det er en endnu større uskik at moralisere over folk som er der for at lade op. For man ved aldrig noget om baggrunden for det og bør derfor holde sig fra at vurdere om det er rigtigt eller forkert.

Som jeg skrev i indlægget i en anden tråd, så er det et TESLA issue at der er kø ved Supercharger. Hele setup'et mister sin attraktionsværdi hvis man oplever kø bare få gange. Og måden man takler det på er ikke ved at opfordre til "adfærdsændring". Fordi det attraktive ved systemet er at det er åbent og gratis. Og der vil sikkert altid være en masse som kommer der for at spare penge, og det kan man ikke gøre noget ved, ford man skal have nogle stationer omkring de store byer.

Man fixer det ganske simpelt ved at installere nogle flere ladere.  Og det er jeg sikker på nok skal ske, kender man Tesla rigtigt.

God Jul!

Forummets indlæg er redigeret af NewTeslaOwner2015 Dec 23 '15
Sider: «« « ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 »