Loading...
dk

Rækkevidde i praksis - Tesla siger 350-450km hvad siger I? | Tesla Forum

DerHansi
DerHansi May 5 '14

Har selv oplevet mærkværdige forbedringer, siden opgraderingen tl 5,9 men tænker nu også at det drejer sig om at lære teknikken. Ligesom rskaarup siger; hold det samme pedaltryk opad, hvis man holder ca 200 wh/km så accelerer man fornuftigt og kan holde farten helt op mod 110 km/t. bedste råd er nok brug regenereringen fremfor bremsen, det flytter bjerge. Holder selv nu klart under 200 wh/km (180-190) selvom det går lidt tjept indimellem :-)). Jeg er iøvrigt ikke et sekund i tvivl om at de rigtige dæk (f. eks. michelin pilot) er vejen frem, men kører lige de her fabriksmonterede flade inden udskiftningen (skal have 21'' ligesom supergaard til næste forår).

Der Hansi

Raymond
Raymond May 5 '14

1 liter benzin indeholder 12 kWh, med "vores" forbrug på 180Wh/km svarer det til at køre 66,7km/liter benzin, forestil Jer lige det i en Audi S6 eller en BMW M4.

Udover at vores EL er betydelig renere en fossilbenzin, så siger det noget om elmotorers effektivitet i forhold til benzinmotorer, hvor det meste går op i varme.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond May 5 '14
TwoChops
TwoChops May 6 '14

Mange små ture har givet mig et totalt gennemsnit på 234 Wh/km siden jeg fik bilen. Jeg har meget svært ved at komme under 210 selv på lange ture på landevej (ikke motorvej).

P85/21"

Kiefer
Kiefer May 6 '14

Jeg har nu kørt lidt over 6000km med et snitforbrug på 229Wh/km, kan sagtens få bilen under de 200wh/km når jeg kører rigtig pænt og i medvind ned af bakke, men må jo så også desværre erkende at det ikke er mig der har haft laveste snit i min bil, det var Kaj, da han kørte bilen hjem fra Opticoat...

Vil tro at jeg nok snart har kørt 95% på motorvej af de km. jeg har fået kørt i bilen.

/Martin

Raymond
Raymond May 6 '14

Efter 13.000,. De første 3.000 var gns 255Wh/km, derefter kraftigt faldende, efter 13K er det gns. 230Wh/km. Jeg kører i dag korte og lange ture under  200Wh/km, men jeg kører også pænt.

Kiefer
Kiefer May 6 '14

Jeg er helt klart begyndt at køre både pænere og langsommere efter jeg har fået Teslaen, opdlevede en enkelt gang på vej hjem fra svigerforældrene hvor vi havde begge biler med, konen i sin Mercedes og jeg i Teslaen, jeg kørte pænt som jeg er begyndt på, fik et telefonopkald med beskeden: "det der gider jeg ikke" og så blev jeg ellers overhalet af en lavtflyvende Mercedes med to overtrætte unger på bagsædet ;-)

/Martin

Larsen
Larsen May 6 '14
Har nu kørt 3000 km med et snit på 235w/km. Jeg har det sådan, at skal jeg køre langsomt for at kunne holde watt forbruget nede, og dermed nå i mål, så tager vi i stedet fruens Q3. Gider simpelthen ikke køre langsomt for at køre elektrisk.
sjensen
sjensen May 6 '14

201wh/km efter 4.000 km. Ca 30% på motorvej, men deraf overvejende 110km/t motorvej.

Forbrug/km har iøvrigt været faldende fra februar til nu. Kører 19"

Kiefer
Kiefer May 6 '14

@Larsen: Når jeg siger langsommere så mener jeg ikke over 130km/t :-)

/Martin

egernmus
egernmus May 6 '14

Efter knap 3.000 km ligger vi med et gennemsnit på 231. P85+ med mange korte ture og ikke så meget motorvejskørsel...

KS
KS May 11 '14

Dagens gns. forbrug: 169 wh/km.

Turen var Bjæverskov - Roskilde - Hundige - Køge og retur Bjæverskov. Tørre veje og kun landevejskørsel - og kørte kun hvad fartgrænserne nu foreskrev. Soltaget åbent og musikken tilpas høj. Kører på 21" - og inden turen var jeg lige et smut forbi tanken - fyldte gummiet op til 43 hele vejen rundt - den manglede lidt, og er helt sikker på at det godt kan betale sig at checke. Gør det selv mindst 1 gang om ugen. Mangler der tryk i dækkene - så er forbruget hastigt stigende.

PKT
PKT May 12 '14

Range og forbrug er jo det helt store for elbil kontra alm. bil og der har også her i dette forum været vist meget forskellige forbrug.

Er der ikke nogen af de ærede og lykkelige Testa ejere der kan lave et par specifikke målinger, for  eks. dels landevej 80km/t og motorvej både 110km/t og 130km/t på lidt længere strækninger.

Jeg er for eks. meget interesseret i motorvejsforbruget mellem Århus og Ålborg. Det kunne være fantastisk med et forbrugsbillede for at kunne se variationer undervejs for eks. ved skift fra 130km/t og til 110km/t, sammen med registreret strækning. Kan disse informationer tages ud af de tal der registreres på mytesla siden kunne de sammenholdes med et par billeder at instrumentpanelet sammen med info om der køres på 19” eller 21”. 

Kiefer
Kiefer May 12 '14

@PKT: Jeg har nu kørt vel omkring 6500km mellem Århus og Ålborg, en strækning på 110km hver vej.

Jeg har set over de seneste ca. 7000km kørt med et forbrug på 229wh/km og jeg sætter som regel fartpiloten til 120km/t når jeg kører strækningen, enkelte gange har jeg kørt strækningen Vammen -> Århus hvor der er ca. 50km motorvej når jeg når ud til Onsild. Her har jeg så enkelte gange kørt 130-135km/t hvilket har jeg gjort med et forbrug på ca. 250wh/km.

Her til morgen kørte jeg strækningen Søften -> Indkilde med et forbrug på 219wh/km, jeg vandt lidt på uheldet omkring Svenstrup hvor hastigheden var langt nede. Fartpiloten bliver som regel sat på motorvejsnedkørslen ved Århus Nord og sluppet igen når jeg kører fra ved Ålborg Syd.

Kørsel er foretaget siden den 25. marts hvor jeg fik bilen og indtil nu.

/Martin

Hookmaker
Hookmaker May 12 '14

Til Jer der kører den strækning (Aa-Aa) frem og tilbage en dag, - Prøv at måle den en dag med SV eller NV) vind hele dagen (vores dominerende vinde) med cruise på 110 kmt. Se forskellen frem og tilbage  ...;-) 

Kiefer
Kiefer May 12 '14

@Hookmaker: Jeg oplever at forskellen mellem strid medvind og strid modvind kan være over 50wh/km

Jeg har prøvet en dag at køre over 270wh/km til Ålborg og samme dag køre ca.  200wh/km i modsat retning.

/Martin

Plar
Plar May 12 '14

Kunne man evt kontakte dig på mobil kseitzberg? Du må om nogen have lidt fif til og få en TMS til og køre økonomisk:) jeg skal den 22 kl 12,00 endelig hente vores sorte TMS jubiii, men er ved og planlægge turen hjem, enten til færgen sj oden- Århus eller over fyn og lade I Århus på turen hjem? skal 14 km nord for Ålb og vil gerne Helt hjem:) Ps bliver leveret på 19" standart

Kiefer
Kiefer May 12 '14

@Plar: Burde ikke været noget problem hvis du tager via Sj. Odde og holder dig til fartgrænserne. Du burde kunne køre ca. 350km på den opladning du får når du modtager bilen fra Tesla. Vi kørte som jeg ved ikke hvad da vi hentede bilen for vi skulle nå en bestemt afgang, ikke pga pladsbestillingen, men der var et par unger der skulle hentes i institutionen, og da vi så heller ikke skulle længere end lige uden for Århus kunne vi uden problemer køre 130+ km/t på vej til Sj. Odde.

Hvis du er heldig kan du få en ekstra 40-80km ladet op på bilen på Molslinien, der er flere der skriver at de har kunnet lade på overfarten men det burde ikke være nødvendigt med ekstra opladning når du ikke skal længere end til Ålborg.

Hvis det går helt galt med planlægningen, kører du forbi Søften uden for Århus, så finder vi en lader med et type2 stk og 16A 400V ;-)

/Martin

TwoChops
TwoChops May 12 '14

@Plar, Jeg har også strøm i Hadsund, hvis det kniber. Strækningen Randers-Aalborg er ikke længere denne vej over.

Lad endelig høre, hvis det er aktuelt. Jeg vil også gerne se din nye bil ;-)

Bed i øvrigt Tesla om en 100% opladning, så burde slet ikke være noget problem.

/Jeppe.

Kiefer
Kiefer May 12 '14

@TwoChops Tror de lader den 100% helt per automatik når man får bilen udleveret. Men jeg vil stadig mene at en tur fra KBH til Ålborg via Sj. Odde skal kunne lade sig gøre.

/Martin

Plar
Plar May 12 '14

Jeg har taget fri fra job Tors-søn:) skal bare helt hjen og lade mens de 22" hjulk bliver monteret sammen med 20mm sænkning. Vi skal køre så pænt som muligt hele vejen 80 km/t selvom det nok bliver svært, men er det ikke nok når jeg kommer til Århus er jeg glad for en mulighed for eks strøm, TAK.. udlev. kl 12.00 og færgen 16.15, om jeg glæder mig JO DET på godt Jysk:)

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»