Loading...
dk

K går imod regeringen: Vil fastholde afgiftfritagelse for elbiler | Tesla Forum

Jannik79
Jannik79 Aug 20 '15

Da jeg besluttede at købe en Tesla, havde det hidtil været en ny Ford Mondeo som jeg havde tænkt mig at købe. Så jeg kan kun stille mig op bag i køen af "normale" lønmodtagere, som aldrig nogen sinde ville kunne finde på at købe en bil i denne prisklasse under normale omstændigheder.

Hilbert
Hilbert Aug 20 '15

Jannik79: Samme her.
@Kiefer:Som jeg har forstået partiernes udmeldinger er der jo KUN Venstre, som ikke ønsker at fortsætte afgiftsfritagelsen (nå ja, så vil Enhedslisten og SF måske have lidt misundelsesafgift på Tesla, men mon ikke de kommer til fornuft, ellers vælter 10-20.000 kr jo ikke læsset).
Så hvis ikke vi ser markante løftebrud er billedet vel klart.
Spørgsmålet er måske om de kan få snøvlet sig sammen i tide.

Nicolaj
Nicolaj Aug 20 '15
Citat fra Jannik79

Da jeg besluttede at købe en Tesla, havde det hidtil været en ny Ford Mondeo som jeg havde tænkt mig at købe. Så jeg kan kun stille mig op bag i køen af "normale" lønmodtagere, som aldrig nogen sinde ville kunne finde på at købe en bil i denne prisklasse under normale omstændigheder.

Sådan er det også for mig, sidste bil før Tesla var en brugt VW Passat.

Damhoej
Damhoej Aug 20 '15

Samme her, også almindelig lønslave. Før "Ellerten" var min hidtil dyreste bil en MB C klasse fra 08. En frikørt taxa til 220k

Kørte iøvrigt i en Mazda 6 2,3 sport fra 07 til 60k, da jeg købte Teslaen, så ikke de store afgiftkroner fra min side.

kajakaj
kajakaj Aug 20 '15
Vi er nu også en meget normal familie mener vi selv med en beskeden indkomst. Drømmen om elbil har levet i over 10 år og med tesla blev det endelig muligt at dække vores transport behov med en god rækkevidde. Kom fra en 12 år gammel mitsubishi carisma så et kæmpe spring. Miljø og driftsomkostninger vejede tungt i beslutningen.
gw
gw Aug 20 '15
Kørte Skoda superb før. Mindste motor, benzin og mellem udstyrspakke.
MrCoffee
MrCoffee Aug 20 '15
Lige en opfordring til alle om at tilmelde sig til paradekørsel i september, tjek link til venstre. Inviter meget gerne folk som IKKE kører Tesla, da vi gerne vil vise at vi taler alle el biler !
NielsHP
NielsHP Aug 20 '15

Forrige bil var en Volvo 940 stationcar, købt fra ny i 1997. Uopslidelig, 9 km/ltr.

Hvis ikke vi havde kunnet købe Teslaen, havde vi klaret os med Volvoen et par år til, kanske på sigt assisteret af en brugt BMW. Så der var ikke kommet nogen registreringsafgift ud af det i en overskuelig fremtid (når man nu tænker at den danske model lever på lånt tid ift resten af Europa, samt ift miljøbelastning er en dårlig ide, så har man ikke meget lyst til at købe en ny bil med høj registreringsafgift lige nu).

tintin
tintin Aug 20 '15

Kørte Citroen 3 diesel. Var lige ved at hoppe på Better Place i sin tid, rækkevidden var  dog for kort. Men så kom Tesla

Hilbert
Hilbert Aug 20 '15

Bemærk lige MrCoffee´s opfordring (#28).

Kan I ikke bruge Anders Berners undersøgelse blandt 50 Teslaejere:
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/er-tesla-ejere-idealister-eller-nogle-rige-svin/5599095

Er dette ikke det samme som diskuteres på parallel tråd?

fmm1000
fmm1000 Aug 20 '15
Kun rige svin køber Tesla og de snyder statskassen for en halv mia.

Tja. Jeg er folkeskolelærer og har ALDRIG lagt en eneste afgiftskrone i statskassen, da jeg altid kun har købt brugte biler.

Min Tesla afløser en Volvo V70 fra 97 med automatgear og AWD, der går 7 km/l
Havde det ikke været for Tesla ville jeg bare kører videre i Volvoen.
Nu lægger jeg så over 150.000 kroner i statskassen i moms for min Tesla, smider min gamle møgforurenende Volvo på porten og er med til at redde menneskeliv som følge af mindre partikelforurening.

Så Venstre, hvis I synes det er en god ide, at over 3000 danskere fortsat skal dø af partikelforurening hvert år (over ti gange så mange, som dør i trafikken), så skynd jer, at få lagt afgift på elbiler, så vi kan få stoppet salg af Tesla til de rige folkeskolelærere.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Aug 20 '15
Kiefer
Kiefer Aug 20 '15

MrCoffee: Og ikke mindst vil jeg opfordre Jer alle til, at tage Jeres familie med også. Så vi på den måde kan vise politikerne det ikke kun er gamle grå mænd med alt for mange penge der kører Tesla, men derimod en flok mennesker med små børn der bruger bilen som deres primære familiebil.

/Martin

svogen
svogen Aug 20 '15

Vi har kørt i en VW Lupo 3L de sidste 10 år, men da barn nummer 3 ankom var vi nødt til at opgradere til en større bil. Det blev en Tesla af mange årsager, men hvis der fandtes en elbil uden luksus med samme rækkevidde havde vi købt den i stedet - luksus delen kunne vi have undværet.

/Simon

Knudsen
Knudsen Aug 20 '15

Nu er jeg lidt ny her på forum - så ved faktisk ikke om denne information allerede er (helt eller delvist) tilgængelig/indsamlet - eller om det faktisk er muligt:

Men blot en tanke: Det ville da være fedt hvis det var muligt at samle info ind for alle nuværende tesla ejere på dette fora, om hvilken bil man alternativt ville have købt/beholdt hvis det ikke var fordi vi havde købt en Tesla. Jeg har nemlig en ide' om at dette fora faktisk dækker ret godt over næsten hele den danske "tesla flåde"... Og så sidenhen sende regnestykket til vores regering med info om SAMLET afgift/moms for nuværende salg af Tesla'er vs. afgifter/moms for alternativet...

Jeg tænker måske en liste/regneark med (for)navn og by samt afgifter for hhv. den tesla som hver enkelt har købt samt en beregning/vurdering for alternativet  - og måske i kombination med bruger-type "alm. dansker vs. eliten" - Men det vil jo nok desværre kræve en hel del arbejde at lave et sådan regnestykke.

Jeg fornemmer nemlig at staten faktisk har fået MERE ind i afgifter/moms i forhold til at der ikke var solgt nogle Tesla'er... og ikke som nogle påstår en manglende halv milliard skattekroner.

Er der lavet et sådan regnestykke allerede - eller noget der bare ligener...?

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Aug 21 '15
PeterR
PeterR Aug 21 '15
Vi havde en Touran 1.9 TDI BMT fra 2009 før vi købte en Tesla.
Vi har 3 børn så kravet til den nye bil var at børnene kunne side i autostole på bagsædet i bilen, der skulle være god plads til bagage og god komfort når vi skulle køre på ferie.
Alt dette opfylder Tesla model S og meget meget mere....
Hvis der havde været afgift på EL biler havde vi nok beholdt Touranen de næste 5 år.
mortenhomann
mortenhomann Aug 21 '15

Vi ville have købt en mellemklassebil ca. 300-350.000. Selvsagt ikke el-drevet.

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 21 '15

Samme her. Havde kig på bil i prisklassen 3-400.000 kr. inden Teslaen kom på tale...

RobertJ
RobertJ Aug 21 '15

@Knudsen - det er faktisk en fremragende idé.
Det giver måske ikke et 100% retvisende billede, men det giver ihvertfald et rigtig godt modargument mod de 450mio 'de' kaster omkring sig i alle elbil sammenhæng.

Kan vi få et oplæg til hvordan sådan et ark skulle se ud?

- R

AxelEmil
AxelEmil Aug 21 '15

Knudsen: god ide med et sådant regnskab. Vi havde en 8 år gammel Toyota - den fik jeg 70.000 kr for  - og så købte jeg en Tesla til over 900.000  :-)  Toyotaen havde vi nok beholdt nogle å endnu hvis der ikke var noget der hed Tesla .

MicTheCat
MicTheCat Aug 21 '15
Rigtig god ide. Men husk også at der skal være en kolonne med årlige grønne afgifter på den alternative bil. Vi havde også beholdt vores 12 år gamle Volvo V70 ti år mere. Eller købt en nyere brugt til maks 400.000
Sider: « 1 2 3 4 5 »