Loading...
dk

K går imod regeringen: Vil fastholde afgiftfritagelse for elbiler | Tesla Forum

BlackPanther
BlackPanther Aug 21 '15

Jeg mener også at staten er den store vinder i vores tilfælde.
Vi ville ikke have købt en ekstra bil. Så allerede der ca. 200.000 kr. i moms lige ned i bukserne til "skattefar".
Oprindelig var vores mening at skifte nuværende bil ud om 1-2 år og så købe en brugt bil. Den brugte bil er der jo allerede betalt moms og afgifter af. Så det ville jo næsten være NUL kr. ekstra til Skat.

henrik_dk
henrik_dk Aug 21 '15

Jeg havde en BMW 535d touring (fra 2005) og da den kom op på næsten 11k i grøn afgift fra januar i år, samt over 70k i reparationer sidste år, så ville jeg ikke mere...

Heldigvis så faldt både jeg og min kone for Tesla Model S :-). Men ellers så havde jeg flexleaset en BMW M550d, Porsche Panamera, Audi S6 Avant, Audi S7 eller en Mercedes CLS500 (eller CLS63 AMG).

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Aug 21 '15
MartinPedersen
MartinPedersen Aug 21 '15

Dvs. hvis bilen holder 20 år, så går staten glip af 200.000 ekstra alene på dit skifte.
Hertil kommer de få sliddele, hvilket giver færre arbejde, dvs. tab af beskatning fra autoværksteder, mekaniker lønninger (hvis der er brug for færre mekanikere, så er det nok ikke bare et tab men en udgift, da ledigheden i forvejen er høj).
Der bliver solgt færre reservedele, mindre indtjenning for staten.
Tesla investere alle deres penge = intet overskud = ingen skat i DK.
Og sådan kan man blive ved.

Så hvis der er 10 gange så mange el biler om 5 år, så tror jeg de 450 mio. staten mangler er lavt sat.

fmm1000
fmm1000 Aug 21 '15
Husk lige besparelsen på de mange som ikke bliver syge af eller dør for tidligt som følge af partikelforurening ved at der bruges elbiler frem for benzin og diesel.
MartinPedersen
MartinPedersen Aug 21 '15

Hvis du skal have det tal med ind i regnestykket, så er du nød til at kende det tal, men er der nogen der kender?

fmm1000
fmm1000 Aug 21 '15
3000 dødsfald om året fundet ved en lynsøgning på google. Kilden Er det Økologiske Råd, så man kan selvfølgelig tvivle på, hvor troværdigt deres tal er. De har vel en interesse i at pumpe det op.
Hvor om alting er, kan der ikke være tvivl om, at elbiler generelt forbedrer miljøet. Især i tæt trafikerede storbyer.
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 21 '15

Det er ikke helt forkerte tal. Læste for ikke ret lang tid siden at bare i London er dødstallet pga bilos oppe på omkring 5000. 

Google det også lige og fandt dette fra ing.dk som siger at 9500 mennesker alene i London årligt dør pga luftforurening. http://ing.dk/...esker-aarligt-177537

http://ing.dk/artikel/hjerteforening-2000-danske-blodpropper-aarligt-skyldes-bilos-166288

WHO anslog for et par år siden at forurening fra dieselbiler alene udgør knap 4 mio. dødsfald om året globalt set.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 21 '15
Ap
Ap Aug 22 '15
Ja som altid, er det olie lobseisterne der vinder kampen, efter som olien er faldet voldsomt, er der ikke fra den Danske stats side råd til andet end at (lytte) til olie brancens råd, og det er selfølgelig brug olie, krads afgifter ind og fcuk ( stavet skævt med vilje da jeg ikke bander) el biler og miljø. Sørgeligt at verdens på papir grønneste land er lige så Rådne som nord Korea når det gælder holdninger - stemmer og løfter. Men som altid smiler vi danske menesker og venter på bedre tider. Undskyld mine sure gylp men havde var blevet lidt indebrændt.
BlackPanther
BlackPanther Aug 22 '15

Staten taber ikke en masse penge på tabte indtægter (moms + afgift) på olie/benzin.
Hver gang vi putter noget af vores egen strøm på elbilerne betaler vi massevis af kr. til staten:

http://www.bt.dk/...er-staten-70-procent

MartinPedersen
MartinPedersen Aug 22 '15

Igen, det regnestykke er kun brugbart hvis alle ladede fra el nettet, uden at bruge SuC eller solceller, og det er som sagt kun få % der udelukkende bruger strøm der er betalt fuld afgift for.

I øvrigt er afgiften for brændstoffer ikke tæt på 100%?

For at finde et tal til regnestykket, så lad os bare antage at dødstallet pga. forurening fra køretøjer er 3.000.

Hvis der er 20.000 elbiler, ud af x-antal mio. om 5 år, hvor stor er besparelsen så i virkeligheden?

Det er selvfølgelig et skridt i den rigtige retning osv., men for regnestykket med de 450 mio., der virker det umiddelbart som peanuts.

Forummets indlæg er redigeret af MartinPedersen Aug 22 '15
BlackPanther
BlackPanther Aug 22 '15

@MartinPedersen
Find f.eks. afgifter på olie/benzin her:
http://www.shell.dk/.../current-prices.html

F.eks Blyfri 92:
Salgspris= 11,47 Kostpris= 4,61 kr/l  dvs. moms og afgifter = 6,86 kr/l

Ud over tab af menneskeliv som mangler i "Det store regnestykke" med de 450 mio.
Så mangler der også sygehus udgifterne, sygedagpenge, førtidspension, forringet livskvalitet o.s.v. på folk der bliver invalide p.g.a. forurening fra diesel og benzin biler.
Regnestykket er meget kompleks...

Men miljøkonsekvenserne er jo meget anonyme og kan være svær at se :-(  og derfor jo også nemme at glemme i regnestykket....

fmm1000
fmm1000 Aug 22 '15
Ud over sygehusudgifterne pga partikelforurening, så har vi også glemt de manglende skatteindtægter fra de 3000 dødsfald. Nu kan der jo være mange gamle mennesker blandt de 3000, så lad os sætte tallet til 500 af de 3000, som gik på arbejde. Hvis de hver betalte 200.000 i skat, giver det 100.000.000 i tabte skatteindtægter om året.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Aug 22 '15
fmm1000
fmm1000 Aug 22 '15
Og lige en tankevækkende artikel om benzin og dieselbilers forurening.
Check især illustrationen nederst i artiklen. Den er ret tankevækkende.

http://www.dinside.no/...-langt-mer-enn-lovet
MartinPedersen
MartinPedersen Aug 22 '15

Fmm1000 det regnestykke hænger kun sammen hvis alle biler blev erstattet af elbiler...

Hvis der er 20.000 elbiler om 5 år, så er det stadig under 1% af alle personbiler i DK.

Og så er det ikke længere 100.000.000 mio. som du nævner, men under 1 mio.

Louise
Louise Aug 24 '15

Jeg synes jeg for et stykke tid siden så en udtagelse fra Tesla Danmark hvor der blev sagt at kom der afgift på Tesla så ville Tesla lukke salgs kontorene i Danmark.

Hvor læste jeg det henne? Er der en der kan hjælpe mig med et link?

På forhånd tak.

Mvh

Louise

KimT
KimT Aug 24 '15
Citat fra Louise

Jeg synes jeg for et stykke tid siden så en udtagelse fra Tesla Danmark hvor der blev sagt at kom der afgift på Tesla så ville Tesla lukke salgs kontorene i Danmark.

På forhånd tak.

Mvh

Louise

Nu ligger det spredt i flere tråde, men er det man den her : http://politiken.dk/...esla-i-danmark/ ;

Louise
Louise Aug 24 '15
Citat fra KimT
Citat fra Louise

På forhånd tak.

Mvh

Louise

Nu ligger det spredt i flere tråde, men er det man den her : http://politiken.dk/...esla-i-danmark/ ;

Jeps, præcis. Tusind tak.

Mvh
Louise
BlackPanther
BlackPanther Aug 24 '15

Jeg så Claus Hjort Frederiksen's pressemøde her for nogle timer siden.
Her langede han bl.a. ud efter afgiftsfritagelsen for elbiler i 2016 som blev betegnet som ufinansierede (hvad måske også er rigtigt til en hvis grad).
Men efter hans retorik, tror jeg godt vi kan regne med at der går lang tid før der kommer en nytækning af afgifter på biler. Så må jeg (desværre) gætte på optil 180% afgift på elbiler pr. 1. januar 2016 ..... :-(

T3SLA
T3SLA Aug 24 '15

Det er vel politik, og politikernes afsky for tiltag som har succes uden direkte støtte fra staten. Planen var at kunne vise at politikerne kunne lave en ordning, og bruge andre folks penge på i dette tilfælde: Better Place. Hvis det blev en succes så ville de kunne beskrive dette i deres biografier.

Nu gik det jo, samme vej som alle statslige projekter, og stå som grimme forfaldne bygninger, på bedste kommunist stil. At et privat firma kan lykkes er blot at få politikernes initiativ til at være til grin, så derfor var det klar at der skulle lukkes for afgiftfritagelsen.

Så var det blot et spørgsmål om at set godt ud ift. overgåelse til normale (unormal i fornuftige samfund) beskatning.

SR ventede til det ikke længere var muligt at nå at få fritagelse ført videre eller ændret. Efter valget ville de som V regeringen kun se til at fritagelse udløber, og tja. det er jo ikke så godt, men ikke hjerteblod for nogen og i den brede befolkning, er der nok mest en afstandstagen til Tesla Biler og ejere.

Hookmaker
Hookmaker Aug 24 '15

Jeg har sagt det før og jeg siger det igen: i 30 år har skiftende politikere talt om at nytænke afgiftssystemet på biler. Det er ikke sket endnu, og det kommer heller ikke til at ske denne gang. Når det så er sagt, kan Venstreregeringen sagtens komme i modvind mht. elbiler og afgift. Vi må håbe på det sker. 

Sider: « 1 2 3 4 5 »