Hvis politikerne skal vedtage en ændring, så kræver det at ministerierne kan fremvise mulige løsningsforslag, og jeg tror det er her det stagnere.
Hvis politikerne skal vedtage en ændring, så kræver det at ministerierne kan fremvise mulige løsningsforslag, og jeg tror det er her det stagnere.
Ja det er vel tingenes tilstand, ... men hvis det er ministerierne som skal komme med løsningerne som nogle administratorer så kan vælge ud fra, hvor blev visioner og politik så af?
Det har jo altid været embedsmændene som sad bagved med lommeregnerne, departementscheferne har af samme grund nogenlunde samme løn som ministrene.
Jeg er ret sikker på, at det er Dansk Energi, som laver disse beregninger for regeringen. Jeg har tidligere fået at vide, at der skulle komme en stykafgift på elbiler (over en vis værdi) på omkring 50K - nu får vi så at se om det er en pålidelig kilde.
Beregninger som er af samme gennearbejde kvalitet som førte til:
- Naturgas nettet
- Barmarks værkerne
- Havvindmøller
- IC4
- Metroen, hvor togene er så små at de senere kan benyttes i LEGO land
- S-togene som køre på jævnstrøm
- Rejsekortet
...
kom med det næste projekt, det bliver godt
Hvor er det nu danmark ligger ift. effektivitet i OECD? 2-4. sidst
Ud over sygehusudgifterne pga partikelforurening, så har vi også glemt de manglende skatteindtægter fra de 3000 dødsfald. Nu kan der jo være mange gamle mennesker blandt de 3000, så lad os sætte tallet til 500 af de 3000, som gik på arbejde. Hvis de hver betalte 200.000 i skat, giver det 100.000.000 i tabte skatteindtægter om året.
man kan også tilføje at der, ifølge Rambøll, dør 200-500 personer om året i dk pga støjforurening. Især i byerne vil dette tal kunne nedbringes med indførsel af elbiler. Dette antal dødsfald er til sammenligning højere end antal dræbte i trafikken, med 183 døde i 2014. Det tilsvarende dødstal er for hele EU anslået til at være 50.000 årligt pga trafikstøj - så det er alligevl en del.
Er iøvrigt også meget skuffet over den nuværende regerings fuldstændige visionsløse tilgang til elbilerne.
Mvh Jonas
Danmark kunne være førende hvis vi tør, og hvis der var visioner. Hvordan kan man nedlægge Risø? De bør forske i morderne kernekraft, Thorium, moltensalt... Det "affald" som findes i dag, kan brændes færdigt med morderne, ikke militær afhængige, reaktorer, og vil kunne dække verdens energibehov i 70år, selv med den forventede stigning.
Så vil elbiler give mening. Vind har en plads i en sådan fremtid, men ikke når backup er kul.
@Raymond: Jeg kunne bedre forstå, hvis du mener Dansk INDUSTRI – jeg har i hvert fald forstået at Dansk Energi er fortaler for elbilerne og afgiftsforlængelse – har jeg misforstået noget her?
@T3SLA: Så vidt jeg ved blev Dansk Energi startet i 2006, så flere af de ting, som du nævner kan de vel ikke have haft megen indflydelse på.
Jeg har forstået at Dansk Elbilalliance har et godt samarbejde med Dansk Energi.
Hvad er evt. myter/misforståelser og hvad er fakta?
Det er vigtigt for mig at vide hvad der er rigtigt, så jeg/vi ikke klandrer vores ”venner” og støtter vores ”fjender”.
Ingn tvivl om at det er en kompliceret øvelse hvis man vil lave hele afgifts systemet om. Det må nødvendigvis også berøre hele Leasing arrangementerne. Se f.eks. børsens artikel idag:
http://pleasure.borsen.dk/bilen/artikel/1/309551/millionbiler_uden_afgifter_hitter_stort.html
Det er noget der ville batte hvis de fjernede flex-leasingen.
Nu tænkte jeg ikke Dansk Energi, men blot offentlig myndighed generelt, og de valg de laver.
Men hvis vi tar JA hatten på, hvad ville så være muligt, og hvordan passer elbiler ind i energi/klima/forsyningssikkerheds politiken i DK.
Som det er nu, er det åbenbart ok at overbeskatte borgerne for den grønne omstilling, herunder opsætning af vindturbiner. Samtidig sælger man så overskudsstrøm til fx Norge til få øre. Norge bruger det til at pumpe vand op af fjeldet således de kan få "gratis" strøm når de har brug for det.
Ville det ikke være mere fair, hvis strømmen var billigere om natten fx efterår, vinter og forår. Så kan forbrugerne benytte det til vask, opvask, tørre og for elbil ejere kan de fyldes med primært grøn strøm.
Inden længe vil det så blive atraktivt at opsætte batterier i hjemmet, som fyldes når der er overproduktion til lavere pris.
Måske der kunne laves centrale solenergi værker, således at prisen vil være lav om sommeren om dagen og dyr om natten. Igen kan elbiler og batterier benyttes til at udnytte den grønne energi.
Introduktionen af elbiler og bolig batterier, er for energisektoren det samme som mobiltelefoner var for teleindustrien.
Om 5-10 år kunne måleren i hjemmet kalde en simple web service som gav prisen for el i den næste time, ...
Med lidt simple tiltag, bør der ikke skulle bygges flere kræftværker i DK
http://ing.dk/artikel/finansministeren-lover-afgiftsrabat-til-elbiler-178204#comment-687452
Ingn tvivl om at det er en kompliceret øvelse hvis man vil lave hele afgifts systemet om. Det må nødvendigvis også berøre hele Leasing arrangementerne. Se f.eks. børsens artikel idag:
http://pleasure.borsen.dk/bilen/artikel/1/309551/millionbiler_uden_afgifter_hitter_stort.html
Det er noget der ville batte hvis de fjernede flex-leasingen.
Jeg talte med en indenfor branchen igår der indikerede at der var masser af akitivitet på området (forhandlinger) i øjeblikket. Han indikerede også, at omlægningen i virkeligheden ikke er så vanskelig, idet en meget meget stor del af bilsalget idag er frilagt af reg. afgifter pga. månedsbetalingssystemet m.m. Iprincippet mente han at branchen er enige om at en omlægning/fjernelse kan ske umiddelbart, og at den eneste sorteper der bliver tilbage vil være ham der lige har købt en privat dyr benzin bil. MEN den kan man i princippet slæbe til Sverige, få afgiften retur minus 15% og så slæbe den tilbage og indregistrere i nyt system, så egentlig burde der være få der bliver teknisk insolvente. Interessant info, synes jeg.
@Hookmaker - det duer jo kun hvis den bliver taget ud før en omlægning, da en eventuel returafgift jo bliver fastsat på baggrund af den vurderet aktuelle handelspris - 15%. Og den aktuelle handelspris vil jo være uden afgift, så av av. Og det er jo stadig en høj procent del der køber med fuldafgift, så det vil slå hårdt.
Men jeg kan godt forstå en branchemand siger sådan :-)
Se, man kan jo langt hen ad vejen finde uhensigtsmæssigheder og om ikke andet, så andre der kunne betale i stedet.
Alt sammen vældigt fint og på en eller anden måde bliver vi alt for ofte glade, når bare vi alle føler tingene lige uretfærdigt.
En ting jeg bare savner i denne debat om el-biler og ikke mindst snakken om en særlig Lex-Tesla afgift, for så kommer man ikke på kant med kommunerne, der jo i stor stil har købt de ellers privat pænt ubrugelige små potter, med en range som en huskat.
Jeg savner en åben snak om fjernelsen af den særlige dieselafgift der blev lagt på (ja. godt gættet) dieselbiler, for netop at financiere den grønne omlægning til el-biler. Hvorfor ser jeg ikke denne del omtalt, men alene kun "den statslige udgift!!!!"
HALLO HALLO Claus Hjort!!!! I har ingen statslig udgift, for I har så rigeligt lagt udgiften over på andre forbrugere, i denne konkrete situation på brugere af dieselbiler.
Ikke for på nogen måde at genere nogen endsige deres eventuelt kommende glorværdige politiske karriere, men i min optik er det lidt underordnet hvad de konservative måtte mene om denne sag. Som det ser ud i dag er der ikke ret mange sammentællinger til 90 som indbefatter de konservative og dette uanset om man begræder dette forhold eller måske ligefrem glæder sig herover. De kunne nok godt skifte navn til de underordnede uden at det ville virke underligt. De har jo ikke rigtigt haft noget alvorligt at skulle have sagt siden Poul begyndte at gå til ballet og Hans skabte de så berømte Engellsten.
@Raymond: Da du ikke har svaret, tillader jeg mig at gå ud fra, at din kommentar #66 var en and. Det er godt at høre (ref. Ing.dk), at Venstre måske er ved at komme til fornuft.
@T3SLA: Meget enig i dine betragtninger vedr. brug af grøn strøm.
Men hvorfor vente 5-10 år. Planer for den grønne omstilling, med ”smart grid” osv. har ligget klar i flere år og mange kompetente instanser (Energistyrelse, Ingeniørforeningen, Dansk Energi og mange andre store ”spillere”) har fremlagt disse for politikerne, med forslag til konkret løsning.
Hvorfor er der så intet sket?
1. Dels har politikerne kun fokuseret på hjemmehjælp, indvandrere, ”de hårdt arbejdende” og andre populære temaer (tænk på temaerne ved de to sidste valg) – stort set ikke et ord om energi, klima og miljø.
2. Det, som politikerne oftest kigger på ved et konkret tiltag, er de økonomiske tal og finansiering – tal som ofte kun er den halve sandhed (eller mindre). Magthaverne bliver bl.a. derfor primært økonomer, statistikere, jurister og ”Statskundskabsfolk” – og det katastrofale for udviklingen er her, at netop disse grupper er folk som ikke har teknologisk viden, erfaring og visioner, men ser regneark og økonomiske modeller som den evige sandhed. Måske derfor er kandidaterne herfra også ofte mere højreorienterede.
SE: ’Magtens rugekasse’ svigter den grønne omstilling:
http://www.information.dk/542888
@Hilbert, Det er iorden, at du har en mening, men gider du lade være med at kalde mine skriverier for en and! Jeg skrev det jeg skrev og ønsker ikke at kommentere det yderligere.
Jeg er ret sikker på, at det er Dansk Energi, som laver disse beregninger for regeringen. Jeg har tidligere fået at vide, at der skulle komme en stykafgift på elbiler (over en vis værdi) på omkring 50K - nu får vi så at se om det er en pålidelig kilde.
Hvis det er rigtigt, så har Tesla intet at frygte. De vil eventuelt være i stand til selv at sluge halvdelen af den stigning