Loading...
dk

Garanti på Batteri | Tesla Forum

KS
KS May 26 '14

@Kiefer:

Brug bilen - og lad batteriet komme ned omkring de 20%. Lad så op til 100% - og gør dette 7-10 gange i træk - ingen sjatladninger imellem - brug helt, og fyld helt op. Så kommer den igen op på kapacitet som ny.

Har læst et sted at det er algoritmen til at bestemme hvor meget der er på, som den er gal med - og at den kun genberegner såfremt den kommer ned og op mange gange i træk.

Der sker også det når der lades til 100% at batterierne balanceres - dvs at allt måles og fyldes helt op. Der måles ikke kun på hver batteribank - men på hver enkelt celle. Hvis blot en har en mindre kapacitet i en bank end de andre, er det minimumskapaciteten der bestemmer for hele banken. Denne ene celle kan så toppes op - men det gøres kun ved 100% opladninger - og tager LANG tid at fuldføre.

Hookmaker
Hookmaker May 26 '14
Jeg oplader ret tit min til 100%. Det sikrer at fænomenet "effekt målt på svageste celle" ikke bliver dagligdag. Selvom LiOn celler ikke "siges" at have memory, så har alligevel godt af fuld opladning forholdsvis tit. Derimod er fuld afladning noget der kun bør ske sjældent.
supergaard
supergaard May 26 '14

Det slider virkelig hårdt på batteriet at lade til 100%, er det virkelig det værd for at få en mere retvisende måling på et par km? Det er de sidste par procent der virkelig laver revner og ødelægger forbindelsen mellem anoden og katoden, så prøver for så vidt at undgå det, medmindre jeg skal ud og køre meget langt og ved jeg ikke kan komme frem med normal hastighed uden.

PBP
PBP May 26 '14

@Supergaard,

det kommer an på ladestrømmen du benytter dig af. Det kan anbefales at lade med min. strømmen når man ønsker at lade til 100%. Lad f.eks. op til 80/90% men fuld styrke, og herefter sæt max til 100 og lad med laveste strøm. Så har du gjort hvad du kan for at minimere "slitage"

supergaard
supergaard May 26 '14

Ja, det er rigtigt ... det der er rigtig slemt ved rejsen til de 100% er spændingen og temperaturen.

Jeg fulgte et længere foredrag af en amerikansk universitetsprofessor om emnet for nogle måneder siden som havde forsket i det og effekten af at netop Nissan Leaf ikke benytter aktiv køling af batterierne. Kan desværre ikke finde det, det var nørderi af bedste skuffe :)

Hookmaker
Hookmaker May 26 '14
Citat fra supergaard

Det slider virkelig hårdt på batteriet at lade til 100%, er det virkelig det værd for at få en mere retvisende måling på et par km? Det er de sidste par procent der virkelig laver revner og ødelægger forbindelsen mellem anoden og katoden, så prøver for så vidt at undgå det, medmindre jeg skal ud og køre meget langt og ved jeg ikke kan komme frem med normal hastighed uden.

Jeg er desværre ikke enig med dig Supergaard - hvor har du det fra?

supergaard
supergaard May 29 '14
@Hookmaker, undskyld det tog så lang tid. Skulle langt tilbage i min hukommelse for at finde denne præsentation af en professors forskningsresultater.

Lad mig høre hvis jeg har hørt galt eller han er forkert på den, men som jeg forstår det er konklusionen at køling er ekstremt vigtig men at især 100% ladninger er ren gift?
Hookmaker
Hookmaker May 29 '14
Jeg har altid fundet at denne guide er den bedste derude...;-)
http://www.teslamotorsclub.com/...odel-S-Road-Tripping
KS
KS May 29 '14

@Hookmaker:

Enig - godt nok første gang jeg er faldet over den, men efter min mening 100% korrekt!

KS
KS May 29 '14

@Hookmaker:

Enig - godt nok første gang jeg er faldet over den, men efter min mening 100% korrekt!

Raymond
Raymond May 29 '14

Der er bare det problem, at alle andre inkl. Tesla anbefaler daglig 50%-90% opladning batteri. Det ville da også være underligt, hvis det ikke havde nogen betydning, når der nu er gjort så meget for at den daglige opladning slutter på 90%. Så jeg ville da heller ikke betænke mig for en 100% opladning, hvis jeg har behov for det, men ikke dagligt  eller særligt tit.

Bluecoffee
Bluecoffee May 30 '14

Bare en tanke: Hvorfor overhovedet lade til 100%? Efterhånden som superladerne kommer op, vil der herhjemme højst være 250 kilometer til den nærmeste lader, måske endda kortere, og det kan man jo snildt nå, hvis bilen er ladet til 85 procent. Man kan selvfølgelig i enkelte tilfælde få brug for fuld ladning, hvis man skal ud og hjem samme dag, og ikke kan lade ved sit endemål. Men ellers det er vist højst nogle få ekstra minutter, man skal vente ved superladeren, hvis man en sjælden gang har brug for de 100 procent, og ikke har ladet helt op hjemmefra.

Kiefer
Kiefer Jun 13 '14

Kan i dag konstatere at en opladning i min bil nu siger 351 typical km ved 90%. Da jeg fik bilen for snart 3 måneder siden sagde den 364km. Ser ud til at jeg mister ca. 4km pr. måned typical range. Andre der oplever noget tilsvarende?

Softwaren er nu version 1.59.47, jeg synes forøvrigt efter at jeg fik lagt den på at "vampiredrain" er blevet lidt værre end tidligere, men har ikke rigtig noget videnskabeligt at have det i, udover en fornemmelse. Kan se at når bilen har stået stille i ca. 7-8 timer på arbejdet, er der røget 3km af tælleren i typical range.

/Martin

FrederikC
FrederikC Jun 13 '14

Måske dit kørselsmønster eller dæk m.v. har ændret sig? Typical range beregnes udfra en algoritme ift. dit kørselsmønster og forbrug.

Kristian70k
Kristian70k Aug 25 '14

@Kiefer hvordan ser det ud nu? er det bedre eller?

Kiefer
Kiefer Aug 25 '14

Det er blevet langt langt være....

I dag giver en 90% opladning 350km typical, hvor jeg i juni fik 351km, og en 100% opladning er gået fra 390km til 389km typical ;-)

Vampire drain er dog ca. det samme, der ryger omtrent 2km pr. time bilen står stille. Til gengæld ser det ud til at når bilen når ned under 100km typical tilbage på tanken, så passer rækkevidden egentlig ganske pænt. Det er på de første 50-75km at den tæller hurtigt ned.

Jeg er helt klart af den overbevisning at, det ikke er min kørestil, men "opgraderingen" af softwaren der ændrede på måden det blev beregnet, der gjorde at jeg mistede de 14-15km i rækkevidde på en typical opladning.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 25 '14
TwoChops
TwoChops Aug 25 '14
Jeg har nøjagtigt samme tal som dig, Kiefer. Både ved levering i marts og helt op til nu. Kunne helt sikkert mærke forskel umiddelbart efter sidste opdatering
Raymond
Raymond Aug 27 '14

24.000km, stadig 355km typical ved 90% opladning.

brianmassesson
brianmassesson Aug 27 '14
@Raymond hvor mange watt pr. Km har du?
T3S7A
T3S7A Aug 27 '14

Typical er fast 200w/km. 

Sider: « 1 2 3 4 5 »