Loading...
dk

Garanti på Batteri | Tesla Forum

Raymond
Raymond Oct 26 '14

@Claus8930, Glem alt om de superbatterier, de popper op med mellemrum og har gjort det de sidste 10 år -Tesla siger selv evolution og ikke revolution på batterifronten.

Det tager 1,5 minut at skifte en batteripakke, se http://www.teslamotors.com/batteryswap

MrCoffee
MrCoffee Oct 26 '14
Da jeg talte med en medarbejder hos Tesla sidst jeg var ude at køre, sagde han at deres erfaringer indtil videre viser et gennemsnit på 1% - 1,5 % forringelse af batteriet om året. Dvs. om 10 år har man en forringelse på 10-15% hvilket jeg synes er acceptabelt. Tror ikke det er helt ved siden af.
Niels
Niels Oct 26 '14

Specielt hvis man tænker at en bils levetid næppe er over 20 år. - dvs. ca. 20-25% mindre rækkevidde.

Der vil dog komme eksempler på elbiler som har dårligere batteri levetid - men det vil typisk være biler hvor enkelte celler er defekte ( som så rep på garanti) eller hvis bilens ladestand er blevet "voldtaget" f.eks. ved at bilen har stået afladet over længere tid.

Tesla'en må ALDRIG stå uden strøm, og skal altid være ladet min. 50% når den står parkeret over natten.

Her i norden lever vi i øvrigt godt på at sommer temperature aldrig er voldsomme - det er heller ikke super godt for et fuldt ladet batteri at stå og brænde i solen - man kan evt. overveje om man vil nøjes med 80% opladning de dage hvor man ved den står og bager i solen - min står i lukket garage og står således passende tempereret (ca. 15 grader) sommer og vinter :).

FrederikC
FrederikC Oct 26 '14
"Og skal altid være ladet min. 50% når den står parkeret over natten"

Siger hvem?
DerHansi
DerHansi Oct 26 '14

Bortset fra alt batteri-nørderiet, er der så nogen af jer som har gjort jer den ulejlighed at se videoen i forbindelse med artiklen ? Den er da pænt positiv og giver da et meget retvisende billede som vi glade Teslaejere klart kan nikke genkendende til :-)

Kiefer
Kiefer Oct 26 '14

MrCoffee: Det med levetiden på batteriet tror jeg har meget at gøre med hvor meget du også kører i bilen, hvis det er tilfældet med de 1-15% om året, så har jeg nu haft min bil i mellem 3 og 4 år siden marts 2014...

/Martin

Bianco
Bianco Oct 27 '14

Real-life erfaringer viser at langt den største faktor i degradering af Teslas batterier er hvor meget de bruges = kørte km. Efter 160.000 km kan du forvente 85% kapacitet.

Og det er baseret på Roadsteren, som er uden aktiv køling, og en generation ældre batterier.

Se kilder og detaljer her: http://teslaforum.dk/...om-tesla-ejer?page=2

KS
KS Oct 27 '14
Jeg har nu kørt 52000 km i min model S, og lader stadigvæk op til 400 km (nogengange 402 på app) ved en fuld opladning - målt i typical, så jeg ser ingen degradering endnu.
Kiefer
Kiefer Oct 27 '14

Jeg får 387 km.  typical ved en opladning til 100%, og det efter at have kørt ca. 32.000 km i bilen.

/Martin

krogsgaard
krogsgaard Oct 27 '14

beregner den altid typical range ens, ellers kan man jo ikke regne med det? Den skifter vel afhængig af kørestil eller hvordan gør den det?

T3S7A
T3S7A Oct 27 '14

Nej, Typical range er beregnet med forbrug på 205W pr km. 
Der kan kun ikke sammenlignes hvis man ikke har samme firmware. 

KS
KS Oct 27 '14
Har læst på det amerikanske forum at bilen balancerer batterierne ved fulde opladninger. Men det er ikke kun 1 fuld opladning der laver en total balancering af batteripakken - der skal mange til. Til dagligt bruger jeg batteriet godt, og når jeg skal balancere tager jeg 10 fulde opladninger i træk - helt indtil bilen selv stopper. Imellem hver opladning kører jeg så batteriet ned på under 30%, hvor efter det så lades til 100%. Så kommer fange på batteriet langsomt op, og ender på de 400 km. Men det kræver at bilen bliver luftet imellem hver opladning og der bruges noget strøm. Som tidligere nævnt så kan jeg ikke lide at have 'gammel' strøm på batterierne - så helt ned og op. <br />
En fuld opladning tager tid, og jeg balancerer gerne på superchargers som jeg fornemmer lader batterierne bedre op end de 2 ladere i bilen. Ellers lader jeg næsten helt op på SC (til den trækker under 10a) og kører derefter hjem og balancerer det sidste.
Så en video med en amerikansk professor der forskede i batterier (link findes på forum), som var af den opfattelse at batterierne skal lades lige så hurtigt som de tappes. Deraf afledt at lade så meget på SC som muligt, hvorefter bruge så hurtigt som muligt..
Forummets indlæg er redigeret af KS Oct 27 '14
Kristian70k
Kristian70k Oct 27 '14

@Ken.. kan du finde det link igen? synes ikke jeg kan spore det.. men dejligt at du lige deler den oplevelse.. det er sådan jeg håber jeg kommer til at bruge den.. bor i randers så topper den kun herhjemme.. ellers er resten på SC 

koden
koden Dec 20 '15
Hvorfor bekymre sig om det batteri. Om 5 år kan man sikkert få et nyt med 700 km rækkevidde og så skifter i nok batteri ud alligevel :-)

Ved ikke om det sker men er vel ikke umuligt.
Selv kan jeg godt nøjes med de 380 km som jeg har ved 90% opladning og også 300 km hvis det synker til det.
Men kan godt forstå nogen har brug for mere specielt når de 380 km jo sjældent svarer til 380 km reelle km på vejen medmindre man slukker klima, varme og kører 60 i timen hele tiden...
Secondtoflying
Secondtoflying Mar 25 '16
S85 efter 90.000 Km. 2 ½ år.
Twinauto
Twinauto Mar 25 '16
Det er vel ikke godt?præcis som mit 70kw ser ud ved 100%
fmm1000
fmm1000 Mar 25 '16
85d
1/2 år gammel.
Gået 35.000
414 ved 100 procent.
Kiefer
Kiefer Mar 25 '16
Min S85 fra midt december siger 393 ved 100%, startede på lige over 400 da jeg fik bilen. Det går lidt op og ned med beregningen. Jeg kan kun anbefale at bruge %-indikator hvis man synes det svinger for meget. Så vil den altid vise 100% når du har ladet batteriet op.

/Martin

Secondtoflying
Secondtoflying Mar 25 '16
@Kiefer: Ja det kan da hjælpe med til at holde humøret oppe ;-)
Det virker som om 85D har lidt mere at gøre godt med, men mener da ikke der har været noget ude om at der er forskel på batterierne?

@Twinauto: Det synes jeg egentlig heller ikke, men er det hvad den siger, så er det hvad jeg må leve med. Satser lidt på et batteriudviklingskvantespring inden det står for udskiftning, ellers er der vel ikke andet at gøre end at bide i det sure ;-)
gw
gw Mar 25 '16
S85 fra Mar 2014, 28000km, siger 365km ved 100%
Har altid holdt batteriet mellem 30-80%, så synes jeg har gjort hvad jeg kunne for at være sød ved det. Har maks ladet til 100% 10-12 gange. Lader til det ligger noget under Jer andre. Da den var ny hed det 394km ved 100%. Sidst jeg ladede til "complete" for nogle måneder siden kunne jeg dog køre 13,3km med 307wh/km altså 4,1kwh inden den talte ned til 364.
Sider: « 1 2 3 4 5 »