Loading...
dk

Batteri kapacitet | Tesla Forum

SQLCPH
SQLCPH Jan 15 '16
Så vidt jeg ved er billedet ikke et officielt Tesla billede hvorfor det skal behandles med en sund portion skepsis ;-) desuden er både 60 kWh og 70 kWh batterierne udnyttet på en måde end 85 kWh batteriet. Ejernes erfaring med de små batterier stemmer ikke overens med billedet hvilket kun kan undre hvis billedet skulle være korrekt (forholdsmæssigt korrigeret naturligvis)
runeh
runeh Jan 15 '16
Jeg ved ikke om forbrugt kWh er inkl. Klimaanlæg, men det vil jeg nu stærkt tro. Forbruget i wh/km er helt sikkert inklusive varme osv. Prøv at kære en den samme tur med klima anlæg tændt og slukket i disse dage, og du vil se en enorm forskel. Hvis du kan lade mere end den viser, tænker jeg det er vampire drain, tab osv. Jeg har ikke bimåler, så har ikke opdaget det selv
PEB
PEB Jan 15 '16
Citat fra Kristian70k

Hej jeps den måler kun på det du bruger ved fremdrift.. og der er et ret stort spild på start stop etc.. så i dette vejr kan du nok regne med en 65 - 68 kwh disponible kwh.. 

Jeg tror ikke ovenstående er korrekt. Jeg er sikker på at den også måler varmeforbrug og muligvis også andre forbrugere. 

Kristian70k
Kristian70k Jan 15 '16
Ok.. Ser det gerne modbevist... Men det bliver nok svært
T3S7A
T3S7A Jan 15 '16

Selvfølgelig måler den varme/AC forbrug. Forbrug brugt til at varme batteri mm. op. Det mener Kristian også. Som han er inde på, tæller den kun når man har den i D eller R. 

Alt forbrug bilen har ved stilstand, tælles ikke. 

Eks. forvarmning, tab af batteri kapacitet vedr. vampire drain / fra varmt til kold batteri, mm. 

Hilbert
Hilbert Jan 15 '16

Må jeg prøve at få helt klarhed over, hvad I mener?

Hvis vi ved ladning kan påfylde (iflg. skærmoplysningen) f.eks. 60 kWh, mener I så at

1. at evt. opvarmning/afkøling af batteri/kabine under opladningen indgår i de 60 kWh?

For i så fald er det, som er tilført batteriet jo minder end 60 kWh (og vi ved ikke hvor meget mindre).

eller

2. de 60 kWh kun er den energi som overføres til batteriet?

SuneH
SuneH Jan 15 '16
Gætter på 2 men har ingen sikker viden.
Kristian70k
Kristian70k Jan 15 '16
Mener faktisk den ikke måler de antal kWh den bruger på kabinen.. Men kan være jeg tager fejl.. Så undre jeg mig bare over hvorfor der kun er 66-67 kWh tilgængelig nu når Det er koldt.. Og mere når det er varmt..
T3S7A
T3S7A Jan 15 '16

Hilbert:

Nr. 2. 

Du kan tjekke det ved eks på Supercharger. Hvis du lader til 100%. Når du kommer op på de 99%+, så lader du så langsom at du kun modtager 1-3kW. Hvis du så tænder for varmen og sætter den på HI. Så vil dit varme forbrug være ca 6kW. Så hvis skærmen skulle tælle det med under opladning, ville den så vise 9kW. Det gør den ikke, ergo er det ikke med. 

Ellert
Ellert Jan 16 '16

Har en s85+ fra maj 2015 m autopilot. Bemærkede i oktober, da jeg lige havde købt den, at den ladede til 351 i typical range ved 90 %. Nu lader den til 344 i typical range v 90 %. Den står udendørs og kommer aldrig under 15% inden opladning. Jeg kører ikke særlig meget og lader derfor kun ca hver 5-6 dag i gennemsnit. Er det pga af det kolde vejr eller har batteriet mistet kapacitet?

Ellert
Ellert Jan 16 '16

har aldrig ladet til over 90 %. 

Kristian70k
Kristian70k Jan 16 '16
Det er fordi den taber lidt total km.. Men typisk ikke i mængde af kWh den kan lade.. Så det er bare et tal :)
Stone
Stone Jan 16 '16

Kristian70K: kan man gå ud fra at eventuel ændring af km stand ved 90 % er afhængig af ens køremønster, hvor økonomisk man køre

runeh
runeh Jan 16 '16

Nej, estimeret typical eller rated km er en fast værdi. Grunden til den varierer er, at bilen ikke ved helt præcist hvor meget strøm der er lagret i batteriet ved en given procent sats. 

Ellers skulle km jo også ændre sig meget meget mere her om vinteren, hvor forbruget er 30-100% højere end typical (i hvert fald for mit vedkommende). 

Forummets indlæg er redigeret af runeh Jan 16 '16
Hilbert
Hilbert Jan 16 '16

Tak for jeres forsøg på svar på mit spørgsmål.

1.  Om den viste ”påfyldte” energimængde (kWh) ved opladning inkluderer køling af batteriet, er vist vanskeligt at finde ud af.
2. Vi ved ikke, hvilke battericeller (V og mAh).
3. Vi kender ikke Teslas beregningsformler bag bilens viste værdier.
4. Batteripakkens kapacitet kan ikke måles i praksis.
Så det hele er blot tal som kun giver GROVE RETNINGSLINJER, og som i hvert fald slet ikke kan bruges til beregning af batteripakkens degradering (inden for +/-5% eller mere).

Derfor tror jeg, at jeg tager en slapper, efter at have ”puslet” med dette i lang tid.
Til de som vil vide mere om emnet kan jeg henvise til:
http://batteryuniversity.com/learn

God week-end

Kristian70k
Kristian70k Jan 16 '16
Tesla siger den variere efter kørsels mønster.. Og tror det passer nogenlunde.. Hvis man regner sin egen typecial ud ligger den nok på 188 wh pr km.. Det er kun de første 150-200 km det passer med 200 wh pr km.. Så man kan ikke sige det uden en lille nuance :)
Lauer
Lauer Jan 16 '16

@Ellert. Min P85 har samme mønster som din, den lader også nu til 344 ved 90%. Men hvis jeg lader den til 100%, kan den typisk køre 15-20 km før den tæller en km ned. Men normalt lader jeg kun til 90% som måske kun er til 85% efter hvad der kan være på batteriet. Har flere gange forsøgt at kalibrere batteriet, men er ikke lykkedes mig i flere måneder.

Gustavsfar
Gustavsfar Aug 11 '16

Har netop i dag haft tid til en 0-100 % ladning på SuC inkl. balancering. Det tog ca. 1,5 time og til min overraskelse var det muligt at påfylde en anelse mere energi end tidligere. Bilen er en S85 fra Marts 2015. Den har pt. kørt 46.000 km og jeg har løbende noteret ned hvor meget energi det er muligt at hælde på samt typical range.

Da den var ny ladede den 397 km typical med range mode on. Dette tal har været helt nede at vende omkring 379 km med range mode on tidligere i år. I dag ladede den til 387 km typical med range mode on.

Da bilen var ny noterede jeg mig at det var muligt at tilføre 78,90 kWh ved en 0-100% ladning inkl. balancering af batteripakken. 

I dag hedder dette tal 77,20 kWh.

Bilen har dermed tabt ca. 2 % batterikapacitet (10 km typical range )efter knap 1,5 års kørsel og 46.XXX km.

Jeg vil dog mene at Tesla på et tidligere tidspunkt i år har ændret lidt på beregningen typical eller den frigivne batterikapacitet, da de tal i et lille års tid har ligget på 380-383 km og 76,4-76,8 kWh .

Håber at I kan bruge denne info til at se hvad man typisk kan forvente af batterikapaciteten efter en given periode.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Aug 11 '16
ElPeter
ElPeter Aug 11 '16
Jeg har ofte spekuleret over hvordan man rent praktisk lader fra 0 hvis man gerne vil kalibrere, altså hvordan man får den helt ned på 0 uden at strande et eller andet sted. Er det noget med at køre til den er tæt på 0 og så aktivere f.eks. air-condition indtil bilen selv lukker ned pga tomme batterier?
CanEl
CanEl Aug 11 '16
Citat fra ElPeter Jeg har ofte spekuleret over hvordan man rent praktisk lader fra 0 hvis man gerne vil kalibrere, altså hvordan man får den helt ned på 0 uden at strande et eller andet sted. Er det noget med at køre til den er tæt på 0 og så aktivere f.eks. air-condition indtil bilen selv lukker ned pga tomme batterier?

det er rigtigt.

kør hjem med næsten tomt batteri. tænd for varmen i bilen og lad dørene stå åbne.

sådan gør tesla værkstedet det også. 

Sider: « 1 2 3 4 5 »