Der er jo ingen der køber aktier i Tesla fordi de laver biler i høj kvalitet - alle ved der er problemer. Det er jo naivt at tro nogen kan producere en revolution af et køretøj fra inderst til yderst uden problemer med teknikken. Man køber aktier i Tesla fordi man tror elbiler er fremtiden.
Problemet med Tesla er ikke bilen, men Elon's mange store og ambitiøse visioner, der sjældent lader sig begrænse af udfordringer, og som munder ud i unødvendig kompleksitet som eksempel med Model X's Falcon wings. Hertil kommer en manglende fokus på mere "kedelige" kommercielle aspekter som service koncepter, accessories og ekstraudstyr m.v. Der ligger et kæmpe potentiale som overhovedet ikke udnyttes fordi det ikke interesserer Elon. Så længe den mand er ved roret vil Tesla næppe give overskud, da han er drevet af en passion for teknologi - ikke penge.
Det bedste der kan ske for Tesla og aktionærer er, at virksomheden bliver solgt til en stor professionel spiller og der går næppe længe før det bliver en realitet, Mon ikke køberen hedder Apple eller Google?
Elgaard: Jeg tror du rammer hovedet på sømmet der, så længe Elon styrer Tesla vil fokus være på hurtige racerbiler end på helt ordinære punkter som service og tilgængelighed.
Jeg tror også snart en del aktionærer begynder at stille spørgsmål om Teslas evner til at levere det de lover, specielt på Model X har der jo været en del udfordringer, og jeg begynder at tvivle på ve vil se ret mange leveringer i år overhovedet og måske først større mængder i slutningen af 2016 start 2017. Og det er jo så nok her Tesla problemer for alvor vil begynde, både Audi og Volvo har annonceret elbiler med rækkevidder på 500km fra 2018 og fremefter, og de kan trods alt levere biler i et tempo som Tesla indtil videre kun kan drømme om.
Og så er der spørgsmålet om innovation, hvor innovative er Tesla egentlig, ja de har stukket et SIM-kort i en bil og man kan software denne via nettet, men udover det, hvad har de så leveret?
Ja, en elbil med et større batteri, men det er jo fra allerede tilgængelig teknologi. Alt udstyr i bilen er mere eller mindre leveret af Mercedes. f.eks. hvis man ser på det helt nye fra Tesla som de er ved at rulle ud, nemlig autopiloten, dem der har haft eller har en Mercedes W222 S-klasse har jo allerede haft dette siden bilen kom på markedet for en 2-3 år siden. Adaptiv fartpilot som Tesla kom med for et år siden, også teknologi som Mercedes har kunnet tilbyde i de sidste 10 år!
Jeg må nok erkende at, jeg er nået det punkt efter 2 år hvor jeg intensivt har fulgt Tesla og ca 1,5 år som ejer, at nu er bilen mere blevet en brugsgenstand og hele wauw effekten nok har fortaget sig en del for mit vedkommende. Ikke fordi jeg ikke stadig mener det er en fed bil, som jeg til en hver tid ville købe igen, og da også har gjort det, men nok mere det at det nu er blevet dagligdag, at køre rundt i en Tesla, hvor det mere er det, at den jo er sindssyg billig og tulle rundt i :-)
/Martin
Aktiekursen har nået rulle teksten på TV2 her til morgen. Men der står blot hvad I allerede ved.
Det har været på tale snart to år nu, men jeg tror ikke at Elon ønsker at sælge. Til det er manden alt for ideologisk. Ja, ja alt er til salg for den rigtige pris men Elon mangler så vidt jeg ved ikke penge...
Jeg håber det næsten ikke, for så bliver det noget dyrt hvert år til september/oktober når der kommer ny model ;-)
LOL. Indtil videre har Tesla vel næsten været mere flittig til at præsentere nye modeller end Apple.
Jeg er overbevist om at Apple og Tesla har haft møder, bla. for at snakke evt. overtagelse, Apple har alle penge i verden, og Tesla har brand, knowhow mv. og ikke imponerende mange penge.
Men det med at Elon Musk skulle tage over for Tim Cook, det tror jeg ikke en meter på, dels fordi der er længe til at Time Cook kunne finde på at give det fra sig, og dels fordi det eneste Elon går op i er Tesla og SpaceX, så hvis han solgte Tesla, ville det være fordi han mener at Apple kan give det næste skub imod at Elbilerne overtager, og at han kan bruge mere tid på SpaceX.