Loading...
dk

Blåt CEE udtag | Tesla Forum

Sdp
Sdp Feb 21 '14
Hej alle,
Modtager min Tesla i marts, hvilket jo er super!
Men lige et lille spørgsmål til det kyndige forum:-)
På min arbejdsplads er opsat et blåt CEE-stik. Adapteren til dette er dog i øjeblikket ikke til at få hos Tesla. Kan man lave et fikst og billigt kabel med et blåt CEE i den ene ende og et rødt CEE-udtag i den anden, så man kan lade med de 16 amp 240v? El er man tvunget til at skalere ned til 13 amp og blot bruge denne adapter http://www.harald-nyborg.dk/p7230/cee-adapterkabel-60-cm
Flemming
Flemming Feb 21 '14
Hej Sdp, du kan ikke bruge det viste adapter, da det har 220 volt hanstik, men du kan også
Få et kabel der går fra CEE til almindelig hundstik med jord, således at du kan lade med
Alm. 220 volt med den medfølgede lader.
Det blå udtag er 2faser og du vil aldrig kunne gå fra 2faser (220 volt ) op til rød stik som er
3faser (380 volt )
dennisogmia
dennisogmia Feb 26 '14
Jeg har selv lavet et med blåt CEE til Rødt CEE, alle faserne skal forbindes sammen, fandt ud af det ved at måle det på 220 stikket, det virker fint og har brugt det 2 gange ved arbejdet og da vi var i Århus uden problemer.. :)
Sdp
Sdp Feb 27 '14
Ok, det lyder godt. Har du brugt et 5-leddet kabel i mellem? Hvor hurtigt kan du lade på en sådan?
JensMelhede
JensMelhede Feb 27 '14

Dennis er du sikker på at alle faserne skal forbindes, hvorfor ikke blot bruge en af faserne - du får ikke mere effekt ud af det blå CEE stik alligevel. Kan mobile adapteren ikke lide at der kun er strøm på en fase?

dennisogmia
dennisogmia Feb 28 '14

Jeg kunne bare se at den 230V som følger med er lavet sådan, kan godt være det andet også er muligt, men jeg havde ikke lyst til at tage chancen, hvis det kan give problemer med at faserne.. -er godt klar over det ikke giver mere effekt, i Århus fik vi 19 km/t ud af laderen.

FrederikC
FrederikC Mar 4 '14

De blå stik (1 fase) er de forskellig størrelse om det er 32 eller 16A?

Kan se at det jeg har bestilt med bilen er 32A.

NOELON
NOELON Mar 4 '14

Blå CEE er altid kun 16A. Dertil kommer at der vist er regulativer der siger at at trække 32A på kun 1 fase ikke er tilladt i en række situationer. Så normalt vil 32A være 3 faser. Dog er roadsteren en undtagelse, da den kun har US teknologi og derfor kun er 1 faset. Den kan trække op til 64A med speciel lader og 32A med stort Rød CEE. 

FrederikC
FrederikC Mar 4 '14

okay, så du vil mene at det stik som jeg har bestilt fra Tesla til UMC det passer i blå Cee 230V 16A?

NOELON
NOELON Mar 4 '14

Ja, det vil jeg mene. Jeg har dog ikke set det, da de ikke kunne levere da jeg fik min. Derfor fik jeg kun et rødt 16A 3 faser. (Og schuko; som jeg dog ikke bruger) Fra dette har jeg fået lavet alle de adaptere, som jeg har brug for. 

Sdp
Sdp Mar 4 '14
Er der nogen, der kan beskrive i detaljer, hvordan I har lavet det "blå-rød"-kabel? Gerne med en tegning eller beskrivelse af hver enkel ledning, der skal gå til hvad:-)
FrederikC
FrederikC Mar 5 '14
Jeg kan da prøve har dog ik lavet mit endnu.
I blå cee montere du L1+N+J
I rød cee montere du L1+N+J, du sløjfer så fra L1 til L2 og fra L2 til L3

Ved ik om dem der har brugt det kan fortælle om bilen selv kan styre ampere ved det setup?
dennisogmia
dennisogmia Mar 6 '14

Jo, det er rigtigt Frederik, meget fin beskrivelse og det fungere som et hvert andet stik og justere automatisk i forhold til hvad der kommer ind. :)

Det er ikke til at tage et billed af hvordan det er lavet, da det er et rundt stik.

JensMelhede
JensMelhede Mar 6 '14

@FrederikC  Hvis du har bestilt den blå CEE adapter fra Tesla er det en 32A variant som du kan bruge i Norge, men sandsynligvis ikke nogen andre steder. Jeg har aldrig set en i DK. Derfor har vi andre lavet vores egne adaptere fra Hun 16A CEE 3-fase til Han 16A CEE 1-fase - med 5 leder 2,5mm2 kabel som minimum og kort kabel på f.eks. 30 cm.

Pedro
Pedro Mar 6 '14

Hvorfor ikke bare fra blå 16A CEE til hun-stik, alm 230V og så bruge adapteren til 230V der medfølger?

Så slipper man for at luse mellem faserne hvilket jeg ikke finder videre kønt.

FrederikC
FrederikC Mar 6 '14

Pedro, jo det giver det samme. Det eneste er bare at den 230V der følger med bilen er schuko, så du skal have en adapter mere imellem.

Sådan her har jeg lavet mit blå kabel i den røde ende (hvis man kan sige sådan)

Det er lidt trængt med plads i hullerne når det er 2,5mm2.
Har brugt 5x2,5mm2 gummikabel også klippet L2+L3 af og brugt dem til at sløjfe med.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Mar 6 '14
Sdp
Sdp Mar 6 '14
Perfekt FrederikC! Lige præcis, det jeg mente! Så må jeg i det lokale byggemarked og kaste mig ud i saml'-selv-projektet:-)
Er fordelen ved at gå denne vej i stedet for Schuko, ikke at man kan trække 16 amp i stedet for evt 13? El er der ingen forskel?
Pedro
Pedro Mar 6 '14
http://www.thansen.dk/...17&pn=-662381624

Kan sikkert findes billigere.
NOELON
NOELON Mar 6 '14

Stop nu lige en halv. Schuko og de normale 230V stik er altså kun beregnet til max 13A mens blå CEE er beregnet til 16A. Derfor er det dumt at gå den vej, da du så skal stille bilen manuelt til kun at tage 13A opladning. Den anden vej er bedre hvor du går fra det røde CEE der er et 16A 3fase stik til det Blå CEE der er 16A 1 fase. Så skal du ikke indstille ladningen manuelt. Så gør som mange af os andre: få lavet en adapter fra rød CEE hun til blå CEE han.

FrederikC
FrederikC Mar 6 '14

TSLA hvorfor skulle de kun være beregnet til 13A?

UMC kan tage 230/16A, stikkene (schuko/dk) kan tage 16A og omformer fra schuko til dk er da også godkendt til 16A.

hvis du ser på hus installation, 230v så er der normalt kun forsikret med 10 eller 13A.

Men det er jo en anden sag.

Vil stadig holde på at det er same-same, schuko/dk eller rød 3x230/16A

Sider: 1 2 »