Dennis er du sikker på at alle faserne skal forbindes, hvorfor ikke blot bruge en af faserne - du får ikke mere effekt ud af det blå CEE stik alligevel. Kan mobile adapteren ikke lide at der kun er strøm på en fase?
Jeg kunne bare se at den 230V som følger med er lavet sådan, kan godt være det andet også er muligt, men jeg havde ikke lyst til at tage chancen, hvis det kan give problemer med at faserne.. -er godt klar over det ikke giver mere effekt, i Århus fik vi 19 km/t ud af laderen.
De blå stik (1 fase) er de forskellig størrelse om det er 32 eller 16A?
Kan se at det jeg har bestilt med bilen er 32A.
Blå CEE er altid kun 16A. Dertil kommer at der vist er regulativer der siger at at trække 32A på kun 1 fase ikke er tilladt i en række situationer. Så normalt vil 32A være 3 faser. Dog er roadsteren en undtagelse, da den kun har US teknologi og derfor kun er 1 faset. Den kan trække op til 64A med speciel lader og 32A med stort Rød CEE.
okay, så du vil mene at det stik som jeg har bestilt fra Tesla til UMC det passer i blå Cee 230V 16A?
Ja, det vil jeg mene. Jeg har dog ikke set det, da de ikke kunne levere da jeg fik min. Derfor fik jeg kun et rødt 16A 3 faser. (Og schuko; som jeg dog ikke bruger) Fra dette har jeg fået lavet alle de adaptere, som jeg har brug for.
Jo, det er rigtigt Frederik, meget fin beskrivelse og det fungere som et hvert andet stik og justere automatisk i forhold til hvad der kommer ind. :)
Det er ikke til at tage et billed af hvordan det er lavet, da det er et rundt stik.
@FrederikC Hvis du har bestilt den blå CEE adapter fra Tesla er det en 32A variant som du kan bruge i Norge, men sandsynligvis ikke nogen andre steder. Jeg har aldrig set en i DK. Derfor har vi andre lavet vores egne adaptere fra Hun 16A CEE 3-fase til Han 16A CEE 1-fase - med 5 leder 2,5mm2 kabel som minimum og kort kabel på f.eks. 30 cm.
Hvorfor ikke bare fra blå 16A CEE til hun-stik, alm 230V og så bruge adapteren til 230V der medfølger?
Så slipper man for at luse mellem faserne hvilket jeg ikke finder videre kønt.
Pedro, jo det giver det samme. Det eneste er bare at den 230V der følger med bilen er schuko, så du skal have en adapter mere imellem.
Sådan her har jeg lavet mit blå kabel i den røde ende (hvis man kan sige sådan)

Det er lidt trængt med plads i hullerne når det er 2,5mm2.
Har brugt 5x2,5mm2 gummikabel også klippet L2+L3 af og brugt dem til at sløjfe med.
Stop nu lige en halv. Schuko og de normale 230V stik er altså kun beregnet til max 13A mens blå CEE er beregnet til 16A. Derfor er det dumt at gå den vej, da du så skal stille bilen manuelt til kun at tage 13A opladning. Den anden vej er bedre hvor du går fra det røde CEE der er et 16A 3fase stik til det Blå CEE der er 16A 1 fase. Så skal du ikke indstille ladningen manuelt. Så gør som mange af os andre: få lavet en adapter fra rød CEE hun til blå CEE han.
TSLA hvorfor skulle de kun være beregnet til 13A?
UMC kan tage 230/16A, stikkene (schuko/dk) kan tage 16A og omformer fra schuko til dk er da også godkendt til 16A.
hvis du ser på hus installation, 230v så er der normalt kun forsikret med 10 eller 13A.
Men det er jo en anden sag.
Vil stadig holde på at det er same-same, schuko/dk eller rød 3x230/16A