Hej alle
Jeg er begyndt at undersøge muligheder for at installere en 10 kWh Tesla power wall når den kommer til salg i 2016.
Der er oplagte anvendelsesmuligheder omend den mest oplagte med direkte DC ladning på Teslaen tilsyneladende ikke er mulig, Tesla Power Wall skal tilsluttes en vekselretter så man enten kan opnå forbindelse til el-nettet eller køre ø-drift.
Som jeg ser det er der dog flere muligheder for anvendelse:
1. Man har allerede et solcelleanlæg med vekselretter og ønsker at konvertere til et hybrid-anlæg med batteribank. Hvis man er på den gamle aftale, hvor man kan bruge nettet som backup uden at betale afgift, kan et batteri måske virke overflødigt men for dem på den nye aftale kan batteriet bruges som en gratis opmaganisering af el til om aftenen eks.
2. Man ønsker at opsætte et mindre prisbilligt solcelle-anlæg (eks. 2kW anlæg afhængig af forbrug) og benytte batteri og 1-faset vekselretter (ca. 5.000 kr) som Ø-drift til at oplade Tesla eller evt. koble til vaskemaskinen.
2a. Man ønsker at opsætte et mindre prisbilligt solcelle-anlæg og benytte batteriets DC strøm direkte på et varmelegeme etc.
3. Man ser en fidus i at oplade batteriet når strømmen er billig (om natten) og aflade det om dagen i sin installation. Kræver en 3-faset vekselrettet som er 3 gg dyrere end en 1-faset veekselretter (15.000 kr). Jeg har ikke undersøgt om det er en gangbar model at man reelt lægger alt sit forbrug om natten og hvordan det så påvirker den samlede pris inkl. distribution mm?
Kom gerne med indspark til ovennævnte og fortæl mig gerne om jeg har taget fejl med nogle af mine ideeer?
Jeg indhenter pt. tilbud på løsning 2) men for at vurdere ROI skal jeg kunne vurdere den reelle pris på de kWh jeg sparer fra nettet ved at lade bilen fra solceller. Idet bidrag til distribution er lagt på grundprisen koster de ekstra kWh næppe meget mere en 50 øre / kWh måske??
Ser frem til at høre fra jer
/Søren