Loading...
dk

Billigere batterier fra 2017... | Tesla Forum

JF
JF Feb 27 '14
Så lige denne her:
http://www.teslamotors.com/...ents/gigafactory.pdf

Imponerende planer! Glæder mig til længere range og billigere batteriskift.

/Jess
Bianco
Bianco Jun 1 '14
Billeder fra indvendigt i batterikassen. Der er tilsyneladende 30 kasser m knap 300 batterier i hver (er der ikke ca 8.000 i alt?), og køling der snor sig om hver eneste celle.

http://www.teslamotorsclub.com/...-of-Model-S?p=671446
nicom
nicom Jun 1 '14
Citat fra Bianco Billeder fra indvendigt i batterikassen. Der er tilsyneladende 30 kasser m knap 300 batterier i hver (er der ikke ca 8.000 i alt?), og køling der snor sig om hver eneste celle.

http://www.teslamotorsclub.com/...-of-Model-S?p=671446

Jeg tæller 16 sektioner hvor der i hver sektion er 14 gange 32  ~ 448 stk batterier dvs 16 *448 =7168 batterier i alt .wikipedia siger 16*444=7104 stk . Jeg tror at wikipedia har ret denne gang. 

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan 60kwh batteriet er opbygget.

MicTheCat
MicTheCat Jun 1 '14
Måske det er opbygget ens men der kun er 8,5 wh celler istedet for 12 wh celler. Mener 40 kWh versioner der var til salg i US var med samme pakke som 60 kWh versioner men blot begrænset i sw
nicom
nicom Jun 1 '14

Mit gæt er at 60kwh er bygget samme batteritype og samme størrelse modul. Der er blot brugt 12 moduler mod  16 for 85kwh batteri . 444*12=5328stk a 12 watt~64kwh. 

Som sagt et gæt..

Comeback
Comeback Jan 25 '15

Mon ikke Tesla kommer med en opdatering til Batteriet snart ? 

I dag bruger TESLA panasonic batterier 18650, på ca 3,7V 3400mA  = ca. 85kW (89kW)

De nye 18650 (sammen formfaktor )på market er op til  3,7V 6000mA = ca. 150kW (157kW) i en S85

jeg har købt nogle 18650, 3,7V 5000mA hjem da jeg også bruger dem til dykning :) 

mit bud er at TESLA kommer med opdatering til 150kW til S85 og 120kW til S60. (mit håb) 

Genild
Genild Jan 25 '15
Comeback: Hvad skulle du så slippe for sådan et batteri?
Vi vil så "bare" skulle gange prisen med 7413 for at kende batteriprisen for en Tesla :-)
Comeback
Comeback Jan 25 '15

10 kr/stk

Claus8930
Claus8930 Jan 25 '15

Ja med lidt mængde rabat, bliver det jo et billigt batteri. :)

Er der nogle der ved om et brugt batteri om 4-5 år rent faktisk vil have en værdi. Altså kan man genbruge nogle af materialerne?

Kunne jo være lækkert hvis Tesla faktisk gav mulighed for, at man til en god pris kunne bytte et brugt batteriet til et nyt.

Comeback
Comeback Jan 25 '15

@Claus det er det vi håber på, det var det de har gjort for Rosteren efter ca 5år, TMS kom i 2012 så i 2017 :)

Genild
Genild Jan 25 '15
Det lyder jo reelt ikke specielt usandsynligt at de øger kapaciteten og da slet ikke hvis man mere eller mindre uden nogen form for designændring kan øge kapaciteten med 75%.
Skulle merprisen så blive 30-40.000 tror jeg reelt ikke at folk vil se det som en urimelig udgift - vi ved jo alle at batterier med større kapacitet er dyrere, og den større range vil jo være kærkommen for de fleste.

Måske et nyt og uhyre interessant projekt til "gør det selv" arrangementerne, og hvis de gamle udtalelser om at man på en Tesla kan skifte batteripakken på 90 sekunder ellers er sandt, vil de gamle batterier være guf for alle solcelleejerne, der så vil kunne gøre deres hjem til et Better Place :-)
Kiefer
Kiefer Jan 25 '15

Udfordringen er jo at den type 18650 batterier man kan købe i butikkerne slet ikke er designet til de belastninger batteriet i en Tesla bliver udsat for. Samtidig kan mange af de 18650 batterier man kan købe slet ikke hole til det antal opladninger om man ville forvente (ca. 1000 opladninger) pr. batteri og slet ikek når vi kommer op over 3000mah i batteriet. 

/Martin

NielsHP
NielsHP Jan 25 '15

Kunne man ikke også forestille sig marked for en fornyet 60/85-pakke, der vejede noget mindre ?

Kiefer
Kiefer Jan 25 '15

NielsHP: Elon Musk har på twitter skrevet at, en ny opdateret batteripakke til Model S selvfølgelig vil komme, men ikke lige foreløbig. Der gik vel også omkring 5 år fra lanceringen af Roadster til en opgraderet batteripakke. Så det kommer nok meget godt med at passe at, den vil komme når Gigafactory begynder at producere batteripakker?

/Martin

NielsHP
NielsHP Jan 25 '15

Enig.

Det jeg ville påpege var, at når og hvis der engang kom upgrades, så kunne det være at nogle måske ville have en 200 kg lettere bil med samme range. Hvis jeg husker rigtig er max vægten for en S ca 2535 kg, og med en vægt af tom Tesla på ca 2240 kg (P85D), så er de ca 295 kg i virkeligheden ikke meget lasteevne (f.eks 4 personer a 70 kg + 15 kg bagage).

Hvis man kunne reducere et 85 kWh batteri med 200 kg, ville disse stort set alle sammen kunne bruges til større lasteevne.

Edit:
0 - 100 km vill også blive ca 9% sjovere...

Forummets indlæg er redigeret af NielsHP Jan 26 '15
Claus8930
Claus8930 Feb 8 '15

Er der nogle der ved hvad det koster for Roadster ejerne at købe et nyt batteri? Aflevere de det gamle retur til Tesla?

NOELON
NOELON Feb 8 '15

Jeg var på Kirstinehøj i fredags for at hente Roadsteren fra eftersyn. Her spurgte jeg også om 3.0 pakken. Men der var absolut INGEN info ud over det vi alle ved fra Elon's annoncering før Nytår. Men jeg går stærkt udfra, at der bliver tale om en indbytning - hvad skal jeg ellers med 2-300 Kg batteri - jeg er jo ikke el-ingeniør:-)

Renedyhr
Renedyhr Feb 8 '15
TSLA: kan du ikke lagre overskudsstrømmen fra dine solceller i dit gammelt Roadster batteri :-)
NOELON
NOELON Feb 8 '15

Rene: Jo, sikkert, men som jeg skrev er jeg ikke el-ingeniør - og skal jeg betale for en sådan løsning tror jeg det æder værdien... Men hvis den kan gå i pari med alle ingeniørene herinde er jeg med på en løsning :-).

Kiefer
Kiefer Feb 9 '15

Efter selve fabriksbesøget stod vi (os på turen) lige og fik en kort snak med turguiden og her var et af spørgsmålene specifikt til roadster, og han mente det ville blive en trade-in af batteri de ville lave, men intet var vist helt på plads endnu. 

/Martin

Sider: 1 2 »