Tror ikke der kommer en tilbage gang i DK.
Det næste års tid kommer P85D, og man ser allerede folk der sælger, eller er i gang med at sælge deres P85, til fordel for P85D.
Når den bølge har lagt sig er der ved at være gået 3 år fra de første P85, dvs. leasing bilerne kommer til salg.
Herudover så er der også lige model X der kommer til DK.
Jeg så lige et andet sted på forummet, at der er en til salg, som har mistet 170.000 på 8 mdr., jeg spår at vi til næste år på samme tid, vil se P85'ere til et godt stykke under 600.000, når de allerede nu kan findes til mellem 650-750.000kr.
Jeg tror det er en lidt speciel situation vi står i lige i øjeblikket, Tesla har introduceret P85D og mange virkelig first movers VIL bare have sådan en øse koste hvad det vil og så er de villige til at tage et tab på 150K+ kroner. Samme personer har formodentlig tidligere købt biler i prislejet 1.2-1-5 mill og ved at det er dyrt.
Jeg tvivler meget på at denne situation kommer igen, jeg tror ikke vi kommer til at se en vildere Model S igen, de næste modeller de vil koncentrere sig om vil blive Model X, E og evt, senere en ny udgave af Roadster som Elon har udtalt han godt kunne tænke sig at lave igen.
Min teori er at disse meget billige biler vil vi ikke se igen næste år, det er nu man skal slå til for at få en "#€% billig P85+. Bemærk hvor mange P85 der er til salg i forhold til S85, jeg tror ikke fordelingen af de to svarer til fordelingen af dem der er til salg.
Jeg tror ikke der er mange der vil smide deres Model S85 til salg med et kæmpe tab for at købe en Model X eller E. Man vil formodentlig skulle betale det samme om 2 år for en brugt P85+ som man skal betale i disse dage.
/Martin
Der er indregistreret 263 stk. model S85 i Danmark, samt 210 stk. model P85.
At en P85 skulle koste det samme om 2 år kan jeg ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre.
Måske hvis der skete noget afgiftsmæssigt, eller hvis vi ser bort fra den rivende udvikling på området, men det er vidst ikke særlig objektivt...
I udlandet har de ikke samme afgifts cirkus, så der er det en bil i den øvre BMW eller Mercedes klasse.
De biler har et stort tab de første par år. Så hvis priserne fastfryses herhjemme, så stiger antallet af folk der selv hiver hjem fra udlandet.
Det tror jeg ikke der kan være nogen tvivl om.
Der hersker tit denne køber vs. sælger herinde, men jeg er hverken i den ene eller den anden båd, jeg syntes Tesla er en spændende bil.
Og da jeg gør mig lidt i køretøjer og afgifter, så bliver den bare endnu mere spændende.
Jeg kan godt se det er træls hvis man ejer et køretøj, og der foregår en snak der indirekte kan være med til at give en lavere værdi på ens køretøj.
Og man gør vel hvad man kan for at begrænse sit tab.
Men jeg håber lidt at man alligevel har overskud til at være objektiv i diverse tråde her på forummet, og de folk der prøver at tale bilernes værdi ned, fordi de selv er ude på brugtbils markedet, syntes jeg hurtigt er til at spotte.
Martin@ Det med jeg mener med at den vil koste det samme om 2 år, er at jeg er af den opfattelse af værditabet det første år på bilen er nogenlunde det samme som hvis du sælger bilen efter 2 år. Jeg tror ikke på at bile n mister 200.000 om året i værdi, så skulle den efter 2 år have mistet et sted mellem 300 og 400.000. Tror du, du kan finde en P85+ til 500.00 i 2015?
Selvfølgelig har sælger og køber forskellige interesser og det vil altid være svært t være objektiv når man snakker om værdien på bilen.
Jeg tror som sagt at vi til samme tid næste år vil se P85+ til omkring 550.000 i Tyskland (for en lidt under mellem udstyret udgave, det er klart at en fuldt udstyret udgave vil koste mere).
Priserne i DK vil altid være lidt højere, da det er lidt mere besværligt at hente en bil i Tyskland, frem for Danmark.
Der er transport tid og omkostninger, fremmed sprog, betalingen osv osv.
På trods af forskellige opfattelser, så virker det som om at vi er nogenlunde enige om at det der gør at prisen på Tesla ikke styrtdykker så snart bilen er rullet ud af forretningen, er efterspørgslen.
Og vi er også enige om (virker det til), at der er en del der hellere vil have en P85D lige om lidt, og at det presser prisen lidt nu her og det næste stykke tid.
Det vi så kan være uenige om, er om efterspørgslen kan fastholdes, personligt har jeg svært ved at se det.
Der står biler til salg til 700-750.000 som ikke er solgt. Samtidigt kommer der flere til salg jo tættere vi kommer på P85D. Leasing kontrakter der udløber, faldende priser i udlandet, udvikling fra konkurrenter, der kommer nye modeller som er med til at "stjæle" nogle af kunderne til S modellen osv osv.
Når man køber bil i denne prisklasse, så er hvad der kan virke som større tab for nogen (omkring 150.000kr) rimelig normalt, hvis ikke lidt lavt, ved salg efter 2 år.
For ejer nummer 2, til en bil i den prisklasse, vil et tab på 100.000 på de næste to år være normalt.
Så efter 4 år er der et tab på ca. 250.000kr, hvilket er lavt til normalt for en køber i den pris klasse/kategori (store biler 0-2år og biler 2-4år).
Men det er jo teori der bygger på en alm. bil, tilsat lidt gætteri, da ingen af os kan se ud i fremtiden.
Jeg vil rigtig gerne høre om de ting der taler imod et Tesla skulle falde yderligere i pris, eller kun falde minimalt i værdi de næste 1-2 år.
Gode pointer, fortsæt gerne listen hvis der sidder andre der ude,
med flere bud på hvad der kan gøre at Tesla ikke skulle miste nogen nævneværdi værdi, jo ældre bilerne bliver.
Jeg har altid kun købt nye biler, men skulle vi være så uheldige at få en totalskade, kunne jeg godt finde på at købe en brugt for ikke at skulle køre i brændstofbil i ventetiden.
@Kajakaj: +1 Hent enig - en gang elbil - altid elbil. Totalt vanedannende.. Også selvom det blot skulle være en lejet Leaf.