Loading...
dk

Afgift | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Oct 15 '15

Lad os nu se om ikke Tesla kan være kreative, nu skal de lige have solgt de 300 biler de har bestilt til landet inden de efter nytår finder på smuthuller.

Men ja, jeg vil da også forvente at bilen leveres uden ekstraudstyr, evt med leje af batteri som på en Renault Zoe. Måske endda som på en Nissan Leaf hvor du kan købe den med eller uden ejerskab af batteri.

Batteriet koster trods alt ca. 5600,- pr. kWh så det udgør en ret stor del af bilens pris.

/Martin

runeh
runeh Oct 15 '15

Der er mange spekulationer i hvad Tesla gør. Det mest sandsynlige er nok, at de ikke gør det store, men at Tesla bliver en leasingbil - lige som alle andre dyre biler. Man importerer en 3 år gammel Tesla og Flex leaser den. 

Synes folk glemmer, at hele den her afgift sag i bund og grund er lavet for at stoppe salget af Tesla - og det straks. Så hvis Tesla finder smuthuller og laver krumspring - ja så tror jeg ikke der går mange dage, før der pludselig er lavet en ny strakslov, der ændrer på beskatningen, så hullet bliver lukket. Det er set med solcellerne. Pludselig var det ene hul lukket, så opstod det næste med store solcelleparker på grisemarkerne, så blev det lukket osv.. Det samme vil ske med Teslaen i så fald. 

Og det værste ville da være, hvis Tesla laver et eller andet efterkøb af batterier, hvilket medfører en ny lov med afgift på batterier. Så kan vi lige alle se vores batteriopgradering om 5-10 år blive 3 gange så dyr som ellers.... 

denlange
denlange Oct 24 '15

Er der andre der har presset Tesla på maven angående de nye regler omkring registreringsafgiften? De har udtalt at de er ved at finde ud af om reserveringer inden d.8 oktober kan fortolkes således at bilerne hører ind under undtagelsen i det nye regelsæt. Jeg syntes ærlig talt at de har været foruroligende stille, men nu er det heller ikke ligefrem fordi de er kendt for god kommunikation.

Jeg kunne i dag læse på Model X user group på Facebook at signature #597 i USA har fået at vide at hun kan forvente levering mid-slut januar. Med det i mente kan jeg ikke forstille mig hvordan Tesla nogensinde skulle kunne nå at levere en normal produktionsreservation i Danmark for 1 juli 2016. Med mindre at de ser stort på reservationsnumre og inviterer Danske brugere til at konfigurere før andre.

DeaconWP
DeaconWP Oct 24 '15

Jeg er lidt i dialog med dem, og jeg formoder de lige nu mest afventer lidt ro på efterspørgslen af Model S.

Jeg har drøftet lidt tanker med dem, som jeg holder dem op på i den nærmeste fremtid.

Sidst jeg havde kontakt med Holland, var beskeden, at der ikke kommer Model X til Europa inden andet kvartal 16. Så jeg arbejder på samme løsning som fortolkningen, og et par forslag mere.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 24 '15
KimT
KimT Oct 24 '15

Der var faktisk en gansk god kronik i ingeniøren i torsdags hvor de faktisk kommer med et forslag til hvordan de kunne have undgået at bl.a de små biler er med til at indtægterne til statskassen de sidste år er faldet : Simpelthen ved i stedet for at have en fast grænse for hvornår et lavt forbrug giver nedslag i reg. afgiften, så lave den variabel efterhånden som bilerne (teoretisk set) får lavere forbrug. Som de skriver så får 90% af bilerne i dag nedslag.

http://ing.dk/artikel/kronik-find-en-langsigtet-loesning-paa-elbilafgiften-179620

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 24 '15
Clubman
Clubman Oct 24 '15
Har nogen bedt om et bindende svar fra SKAT på, hvorledes det skal fortolkes omkring bindende købsaftale - om en reservation er nok?

Jeg har ikke selv en reservation, men jeg tænker at det kunne være relevant for mange (hvis det overhovedet er muligt at få SKAT i tale).
DeaconWP
DeaconWP Oct 24 '15

Clubman: Jeg tro, at hvis private spørger om et sådant svar, vil det have en negativ effekt på forhandlernes evne til at få det tolket i den retning.

denlange
denlange Oct 24 '15
Citat fra DeaconWP

Clubman: Jeg tro, at hvis private spørger om et sådant svar, vil det have en negativ effekt på forhandlernes evne til at få det tolket i den retning

Enig - jeg tror ikke det er hensigtsmæssigt. Tværtimod. 

Hilbert
Hilbert Oct 24 '15

Inspireret af KimT´s link til Ingeniøren og tidligere opfordring fra Deacon har jeg sendt følgende mail til skatteministeriet:

Kommentar til:
Forslag til
"Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige andre love1)
(Indfasning af eldrevne og brændselscelledrevne køretøjer i grøn ejerafgift og registreringsafgift m.v.)"

Da elbiler p.t er på et tidligt udviklingstrin og har dyre batterier er det urimeligt og miljømæssigt forkert at fastsætte registreringsafgiften alene efter bilernes værdi.
Registreringsafgiften bør, som led i den grønne omstilling af transportsektoren, derfor afhænge af bilernes miljøbelastning.
En diesel-/benzinbil vil i sin levetid forurene ca. 3 gange så meget som en tilsvarende ren elbil (også iflg. energistyrelsen). De billige biler (mikrobilerne) friholdes stort set for afgift, til trods for at de forurener ca. 2½ gang så meget som en Tesla S (som straffes urimeligt hårdt).

Forslaget til registreringsafgiften bevirker væsentligt højere afgift på tilsvarende elbiler, hvorfor det vil stoppe for salget af disse, og give en væsentlig højere forurening OG i øvrigt mindre provenu til statskassen. Dette finder jeg politisk uansvarligt og i øvrigt i strid med tidligere udmeldinger (inden sidste valg) fra stort set alle partierne i folketinget. De fleste af vores handelspartnere går da også den stik modsatte vej, og skaber bedre incitamenter for elbilerne.

Hvis ordningen ønskes holdt udgiftsneutral burde/kunne mikrobilerne betale mere og elbilerne væsentligt mindre end i det fremlagte forslag, f.eks. som forslaget i Christian Ege og Tore Harritshøjs kronik i Ingeniøren den 22. nov. 2015:
http://ing.dk/artikel/kronik-find-en-langsigtet-loesning-paa-elbilafgiften-179620

Med venlig hilsen
Hilbert Larsen
(modtager af Vindmølleprisen 1997)

Måske kunne samme sendes til medlemmerne Skattepolitisk eller Energipolitisk Udvalg?

P85DK
P85DK Oct 25 '15

Det kunne måske også være relevant at belære dem lidt om energi forbrug for en el bil vs benzin/diesel.

Jeg læste et sted at der benyttes hvad der svarer 1,6 KW til at raffinere en liter benzin. Det betyder jo at en Tesla ved 200wh/km har kørt 8 km før en benzin bil overhovedet er blevet startet ...

Det kunne også være interessant at høre efter hvilken standard at BMW i3 Rex er blevet sat til at bruge ca. 54wh/km. Det forbrug betyder at den slipper helt for afgift, også i det nye setup.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 25 '15
lysmanden
lysmanden Oct 25 '15
TMS spændende indgangsvinkel. Hvad sker der med udstyret? Bliver det så også pålagt afgift. ?
Forda
Forda Oct 25 '15

Samtlige VW´ere der kører rundt i Danmark med *snydesoftwaren* ca. 91000 stk. burde vel korrigeres for den manglende grønne afgift, som givetvis har været alt for lav i de mange år de har kørt rundt og forurenet mere end alle troede. Fremadrettet burde dette kunne give et betydeligt beløb til den slunkne statskasse, men bagudrettet er der nok svært at opkræve for svindlen. Hvorvidt det er så er VW eller den enkelte bilejer der skal punge ud, må fremtiden vise.

Jeg kan ikke regne ud hvor meget dette ville beløbe sig til, men der sidder en masse kvikke hoveder herinde der sikkert kan :-)....Og måske sætte det i relation til de *mistede*  650 mio. kr., hvis man ikke lagde afgift på elbilerne.

Niels
Niels Oct 25 '15

nu har jeg ikke sat mig ind i alle detaljer...men det er mig bekendt NOx tal som bevidst er manipuleret. I danmark betaler vi efter co2. Afgiften ville sandsynligvis være den samme i dk.

det er noget andet i usa hvor bilerne ikke overholder deres krav til NOX.

måske vi i eu også burde se på NOX udledningen og få det med i en afgifts beregning, det ville kunne gøre elbiler mere attraktive og den samlede bilflåde mindre fourendende.

nicom
nicom Oct 25 '15
Mikkel Thomsager fra bilmagasinet forklarede i tv hvordan VW snyder med motor styring i tdi motoren. Det er noget med begrænsninger i designet af motoren der gør man ikke både kan have lavt co2 udledning(brændstofforbrug) og lavt NOx på sammen tid. Derfor har motor styring et normalt program til lavt forbrug og et snyde program til når der foretages NOx målinger. Hvis vw skal imødegå de lovet lave NOx udledninger vil dette muligvis få negative konsekvenser for brændstofforbruget .
Forummets indlæg er redigeret af nicom Oct 25 '15
DeaconWP
DeaconWP Oct 26 '15

vedrørende linket i indlæg fra Busimiss nr 25:

Skatteministeriet snyder på vægtskålen.

Nu fortolker de det oprindelige aftale grundlag på en forkert måde, som indebærer endnu større afgift på Elbiler i den tunge klasse, end oprindeligt oplyst i aftalen fra 9/10.

Daduck
Daduck Oct 26 '15

@hhs, det er en ren katastrofe. Antallet af regnefejl i denne farce er imponerende. Der er beregnet en skat, uden at de har kigget længe nok på hjemmesiden til at finde bilens rigtige pris. Magen til makværk.

Og at man samtidigt fjerner afgift-fritagelsen på el er bare endnu mere idiotiske. En ting er at sikre at der aldrig bliver solgt en el-bil i danmark igen. Noget andet er at sikre sig at de der har købt en, også lige bliver beskattet nok til at drift-omkostninger forventeligt ikke længere kan holdes under en ICE bil.

KimT
KimT Oct 27 '15

Jeg tænker at vi vel snart begynder at ser et markede for leasing af Tesla'er. Specielt P85D.

Men det har regeringen jo åbenbart heller ingen problem med. Os alm. dødelige skal smide reg. afgiften når bilen købes fra ny/importeres, hvorimod leasingselskaberne kan nøjes med at smide ca 1% pr. måned. Og at det skule giver huller i statkassen er der åbenabrt ingen der har indset.......

Det kunne da i grunden være sjovt at se om man kunne lave det regnestykke for dem.

P85DK
P85DK Oct 27 '15

@KimT - os almindelige døde har samme mulighed ved flex leasing, men ja, der er ingen tvivl om at alle de forskellige former for leasing har kostet staten enormt mange penge. Tilsvarende da de fjernede loftet for hvor meget skat man skulle betale af sin firma bil efter en DR udsendelse. Før det kunne man max betale skat af 500.000 kr.

Den ændring alene viste sig at koste staten mere end 300 mill - så misundelse er mere værd end penge :-)

Sider: « 1 2