Loading...
dk

TV2 Nyhederne kan på baggrund af udkast til Finanslov for 2016 afsløre at afgiftsfritagelsen for elbiler (formodentlig) slutter 1. januar 2016 | Tesla Forum

Stuckmann
Stuckmann Oct 9 '15

Kiefer

http://nyhederne.tv2.dk/finans/2015-10-09-tesla-raser-over-politisk-elbil-aftale

Brian1
Brian1 Oct 9 '15

Denne aftale ser meget konkurrenceforvridende ud. Tesla må klage til EU. EU er
I forvejen ikke glad for det danske registreringsafgiftssystem.

Asger
Asger Oct 9 '15
Citat fra jr

De kunne være lidt interesant at udfordre at Tesla kun bliver solgt til de rigeste, Det er jo den fremstilling der er i pressen

Den fremstilling i pressen, at det kune er høje indkomster som køber en Tesla, er helt klart udokumenteret vås. Skulle nogen spørge er det ikke noget problem at finde en pensionist, som i arbejdslivet har haft lavindkomst, men blot har valgt at bruge pengene på en elbil i stedet for arvingerne.

Forummets indlæg er redigeret af Asger Oct 9 '15
Kiefer
Kiefer Oct 9 '15

Stuckmann: Fuldt forståeligt og jeg er sikker på Teslafolkene nok skal vise sig krative så vi stadig kan få Teslaer på markedet i DK.

Eftersom DK står for vel omkring 3% af Teslas totale salg af biler, er de jo ikke interesserede i at miste dette marked.

Enhver sælger vil da ikke være glad for at lige pludselig at skulle ud og finde de 3% i omsætning til sine budgettal et andet sted.

/Martin

krabbe
krabbe Oct 9 '15
Kan se der er stor forviring om hvorvidt en Tesla som hentes i udlandet og indregistreres inden 31/12-15 fortsat kan gøres afgiftfrit. (Uden købsaftale dateret inden D. 8/10-15 )

Nogen som har et klokkeklart svar på dette. ?

Mht til tiden efter 31-12-15.. Er jeg overbevist om at Tesla kommer med nogle "kreative" løsninger... Evt salg uden batteri, og måske i princip at der kan eftermonteres bliver det. For at holde grundprisen nede.

Alternativt er selvfølgelig leasing.

Men det bliver spændende at se hvad de finder på. For jeg er overbevist om at der også kommer Teslaer på gaden i årene fremad.

jhyldgaard
jhyldgaard Oct 9 '15
Frem til 31/12-15 er der ingen registreringsafgift. Fra 1/1-16 og frem til 1/7-16 er der ingen registreringsafgift hvis der er lavet en købsaftale før 8/10-15.
Clubman
Clubman Oct 9 '15
Mon ikke man kunne forstille sig en ret stor portion demobiler indregistret slut december....
krabbe
krabbe Oct 9 '15
Mht demobiler, så må der ikke indregistreres et uforholdsmæssigt stor antal biler. Så det tror jeg ikke er muligt.

Men tror derimod at man man få lov til at købe forudkonfigureret biler fra nu og indtil 31-12-15. Så vil man acceptere at få en "lagerbil" tror jeg godt man kan få en Tesla.
TorbenS
TorbenS Oct 9 '15

Vi må håbe at Tesla kan holde liv i 2 værksteder/butikker i DK men når de sidst solgte biler er udleveret kan jeg godt tvivle på at der er nok at lave til 2 værksteder/butikker ?

gw
gw Oct 9 '15
Der er også nogle nordmænd som kører på ferie ned gennem Europa engang imellem. Tænker de har behov for at have et nogenlunde netværk af service værksteder.
DeaconWP
DeaconWP Oct 9 '15

krabbe: du efterlyser et klokkeklart svar i indlæg 205.

Det er der i tråden: Deacons Fakta om......

edge
edge Oct 10 '15

Trist dag :-(      

men også god :-)

I kraft af vores urimeligt høje bilafgifter havde Danmark en helt unik mulighed for at fremme en omstilling til miljøvenlige biler, selv om de som udgangspunkt er dyrere end konventionelle biler, og samtidig gøre Danmark til et mindre dårligt land for bilentusiaster end hidtil.

Værdiafgiften på biler er fuldkommen vanvittig.  Hvorfor skal kvalitet og luksus beskattes med 180 %, når det er en del af en bil, mens det ikke ekstra-beskattes, når det sidder uden for en bil? Et B&O anlæg til 50.000 kr. koster 50.000 kroner, hvis det skal stå hjemme i stuen, men 150.000 kroner hvis det er monteret i en bil ab fabrik. Normalt i vores samfund er det sådan, at hvis man foretrækker at købe én ting i virkelig høj kvalitet og undvære en masse andet, så beskattes man på samme måde (nemlig med momsen) som hvis man havde valgt at bruge de samme penge på at købe mange ting i en ringere kvalitet.  Men sådan er det ikke med biler, fordi man her beskattes progressivt af bilens værdi, og meget højere af en kvalitetsbil, end hvis man havde valgt at bruge de samme penge på at købe en billig bil og til gengæld dyre møbler til boligen. Bilbeskatning burde ikke være en værdibeskatning, men afspejle det, man faktisk ønsker at beskatte.

Hvis man f.eks. vil have bilisterne til at betale for omkostningerne ved at have veje og broer, altså muligheden for at komme omkring i bil, skulle man beskatte med et fast beløb pr. bil pr. år. Hvis man ønsker at tilskynde en bestemt adfærd, kunne man beskatte miljøødelæggende biler med en høj årlig afgift, hvis det er miljøet, man vil tilgodese (kræver selvfølgelig en definition), eller man kunne beskatte de små, farlige mikrobiler med en høj årlig afgift, hvis det er trafiksikkerheden, man vil tilgodese (kræver selvfølgelig også en definition). Eller man kunne beskatte biler med højt energiforbrug med høj årlig afgift, hvis det er en energivenlig adfærd, man ønsker at fremme. Den omlægning fra værdibeskatning af biler til en eller anden teknisk beskatning, alt efter præference, kunne have fået turbo på i Danmark af den i forvejen eksisterende, vanvittige værdiafgift på ICE-biler. Hvis man havde fastholdt høj værdiafgift på ICE-biler og fastholdt afgiftsfritagelsen på elbiler og brintbiler (og måske lavet en ordning for hybrid), og så gradvist indført de tekniske afgifter på alle biler, kunne man provenuneutralt meget hurtigt have fremmet udviklingen i retning af miljøvenlig (og eventuelt også trafiksikker) udskiftning af danskernes bilpark. Nu har man så i stedet valgt at brandbeskatte de biler, som både er sikre og reelt kan erstatte ICE-biler (Tesla) ved brug af den konventionelle, tåbelige værdibeskatning. Øv.

Det eneste, men til gengæld store, lyspunkt, er, at det for mig i dag var T-dag. Og HOLY FUCKING FREAKING JESUS hvor er den fed!!! Tænk, jeg troede at min 6-cylindrede Audi med trinløst Multitronic automatgear var en fed bil (købte den pga. det trinløse automatgear). Nu ved jeg hvad en fed bil er. Til jer der ikke har fået jeres Tesla endnu: GLÆD JER! 

Werge
Werge Oct 10 '15
Tillykke med bilen, et lille lyspunkt på en trist dag.
jhyldgaard
jhyldgaard Oct 10 '15
Edge +1
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 10 '15

Apropos konkurrenceforvridende. Det må da bestemt være en sag for Fru Vestager og EU kommissionen. Det holder da slet ikke at forskelsbehandle på den måde!

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 10 '15
MartinPedersen
MartinPedersen Oct 11 '15

At Tesla er de eneste der bliver ramt, skyldes vel kun at de er de eneste med så høje priser?

Men om kort tid kommer der andre store biler i samme (og højere) prisklasse, og så er de også omfattet.

Så det er ikke kun rettet imod Tesla, selvom de er de eneste på vores marked lige nu.

Men jeg syntes også det skal prøves ved EU, for vores bilafgifter er helt ude i hampen. Det der stikker mig mest i øjnene er disse 2 ting:

Det koster en formue at køre grønt, hvilket ikke giver mening ved alle de klima topmøder der bliver afholdt...

Har man en uøkonomisk bil der kører 6-7 km/l, som man bruger meget lidt, f.eks. 3.000 km om året, til at trække en heste trailer. Så koster den meget mere i årlige afgifter, end den lille mikrobil, som hr. og fru Jensen har købt, pga. vores afgiftsregler, og som de kører 50.000km i om året, og på trods af at den er opgiver til 24km/l, går den kun 17km/l i virkeligheden. Gæt hvilken en af disse biler der sviner mest...

Forummets indlæg er redigeret af MartinPedersen Oct 11 '15
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11