Jeg har købt en Tesla for at køre i den de næste mange år. Men der er mange af mine kolleger og venner, som spørger, om jeg så satser med at sælge den og tjene en masse efter nytår.
Mit svar er, at der er mange der har købt en Tesla som spekulation. Til januar, kommer der så en røvfuld Tesla'er på markedet, som de håber på at tjene på. Men min forventning - lige som andre har givet udtryk for - er, at dem, som ville købe en Tesla, jo nok har gjort det nu. Så jeg tror ikke der er købere til Tesla'er i januar. Tværtimod. Mit gæt er, at der kommer til at være et stort udbud og få købere - hvilket jo så ifølge klassisk markedsforståelse vil give lave priser. Så jeg tror nogle kommer til at brænde inde med deres "spekulations-tesla'er" - og hvis man oven i købet har LÅNT penge for at købe en Tesla med den forventning, at man kan sælge med overskud og indfri lånet, ja så tror jeg man har forregnet sig. Man risikerer at ende med et lån man skal betale for hver måned OG en Tesla man ikke kan sælge til den pris man havde håbet på...
Men sådan er det jo med al spekulation: Man kan håbe på at vinde, og risikere at miste i stedet. Det er mest synd for dem, som reelt er NØDT til at sælge deres Tesla i de første 3 måneder af næste år, hvad enten det så skyldes fyring, skilsmisse eller hvad der nu er den udløsende faktor.