Loading...
dk

"Lidt" opkast over den nye finanslov. Søger råd vedr. Model S | Tesla Forum

KL
KL Oct 11 '15

Først, lidt opkast: Tak til vores kære regering for trampe på, hælde benzin og derefter sæt ild til drømmen om at eje en Tesla S. Har siden 2010, da jeg først så den, drømt om at eje den. Det er og bliver den fedeste bil, bliver helt sikkert kun overgået af en anden Tesla på et tidspunkt :). Har nu i 1½ år arbejdet fuldtid og startet virksomhed ved siden af for at nå mit mål om at kunne købe en Tesla. Som det køre pt. med fast arbejde og virksomheden burde der være en chance for at kunne få råd engang næste år... Hvilket nu overhovedet ikke er muligt på grund af den nye finanslov. Hvilket føre til de råd jeg søger..

Prøver at ringe ned til banken i morgen for at høre om der overhovedet er nogen mulighed for at låne pengene nu og kun betale renterne det første år, så der er en chance for at jeg har råd til den, uden at det bliver alt for surt.

Menningen er at jeg skal køre i den fra Nordjylland til København hver uge, men bliver hver fjordens dag, hvor jeg har mit fuldtidsjob.

Spørgsmål (Så jeg har noget skyts til at bruge overfor bankmanden :) )
1: Køre i dag diesel bil, ca 20kml og det koster ca 2500-3000kr pr. md., de penge er sparet, da man kan lade gratis ved Telsa ladestanderne?
2: Man betaler heller ikke ejerafgift på en Tesla? Betaler pt 1840 pr. halv år.
3: Hvad koster det ca at få serviceret? Golfen som jeg køre i, koster imellem 4 og 7k pr. 30.000km.
4: Hvor kan man få den bedste pris på forsikring. Har bla. ringet til Codan hvor de ville have 19k om året og Alka var det billigeste med 11k

Håber der er i kan hjælp, så jeg kan fortælle min bankmand hvor god en ide, det er at låne mig pengene.

Mvh
Kasper

Forummets indlæg er redigeret af KL Oct 11 '15
T3S7A
T3S7A Oct 11 '15

Nok ikke noget du kan bruge overfor din bankmand, men til info til dig selv:

Der kommer ejerafgift på elbiler.

Service 6000kr årligt / 20.000km ( ej lov for at holde garanti, med Tesla råder til dette )

Forsikring skal du nok forvente kommer til at stige fra næste år af. 

Bianco
Bianco Oct 11 '15

Service er reelt skift af bremsevæske hvert andet år, og check af bremseklodser (forvent at det holder meget længere end på en dieselbil), viskerblade og sprinklervæske. Et service hvert andet år, uanset km er rigeligt.

Kiefer
Kiefer Oct 12 '15

Det med bremserne skal man lige holde et vågent øje med, mine var helt færdige efter ca. 18 måneders brug af bilen. Problemet er jo at de ikke bliver brugt og i stedet sidder og ruster op.

1: Brændstof: Du sparer ikke det fulde beløb, da du kan ikke køre gratis med mindre du bor i Hjørring og kan tanke på SuC konstant. Men klart, man sparer en del i forhold til en almindelig bil. Omregnet kører en Tesla omkring 60-80km/l i reelt forbrug og ikke fantasi km/l forbrug.
2. Ejerafgiften kommer på næste år, men bliver laveste sats, så der er noget at spare.
3. Service: Det koster i DK ca. 4750 med servicepakke eller 6K hvis du betaler fra gang til gang. Tesla vil gerne have bilen ind mindst en gang om året, men der er intet krav, og det har heller ingen indflydelse på garantien.
4. Forsikring: Ring til Købstæderne, de har været agressive med gode priser på Teslaer her fra forum.

/Martin

KL
KL Oct 12 '15

Tak T3S7A, Bianco og Martin for at tage tid til at besvare mit indlæg.

Er det er flere ting man skal tænke over, som kun i, Tesla-ejerne ved. Er det meget velkommen.

ODE90D
ODE90D Oct 12 '15

Hvad angår "brændstof" forbrug er der desværre ikke den store gevinst meget længere ved at køre elbil. Fra 1. januar skal man betale fuld pris - altså i omegnen af 2,25 pr kW uden mulighed for refusion af afgiften.

Alt afhængig af kørselsmønster vil forbruget ligge på mellem 4-5 km pr Kw, hvilket giver en pris på 45-55 øre pr km minus en slat grundet et tab på mellem 10-15% ifm ladning. Sammenholdt med en relativ økonomisk diesel eller benzin bil og de nuværende priser på brædstof er der altså ikke nogen forskel.

At mange alligevel sparer en pæn slat skyldes gratis opladning på SuC'ere, arbejdspladsen m.v., men man skal vide at "misbrug"  kan give en advarsel fra Tesla. Tanken med SuCerne er at gøre dig i stand til at køre over lange afstande - ikke at give nogle mennesker gratis strøm. Mon ikke Tesla skruer bissen på over for storforbrugerne nu hvor Tesla's udgifter til el vil blive fordoblet fra nytår (de har jo alle data på dig)? 

fmm1000
fmm1000 Oct 12 '15
Jeg har kigget lidt på priserne i Norge, som pga den faldende norske krone begynder at blive attraktiv.
Lige nu kan du få en s85 til omkring 550.000 danske kroner incl moms, told og valutakurstab.
T3S7A
T3S7A Oct 12 '15

Den billigste Tesla S 85 i Norge, koster ca. 570.000kr når Moms og Told er betalt. 

Så er det noget skrabet model - bl.a ingen Tech pakke. Dvs. ingen Navigation, Dør håndtage som selv kommer ud når du kommer der til. Memory sæder, el bagagerum mm. 

Service pakken gælder kun i Norge. 

Samt forhør dig lige ved Tesla DK, hvordan du er stillet mht garanti i DK. Kan være de forlanger at alt reklamation/garnati mm skal laves i Norge..

Hilbert
Hilbert Oct 12 '15
Der er ikke moms på elbiler i Norge, så hvad mener I med det?
T3S7A
T3S7A Oct 12 '15

Men det er det jo i DK og resten af EU  :-)

Hvis du bare kunne købe en elbil i Norge og køre den til DK uden at betale moms, hvor mange tror du så selv der ville købe en elbil i DK? 

Regnestykke til køb af elbil i Norge ( Uden transport )

Norskpris * 1,1275 = prisen i DK i DKK

PEB
PEB Oct 12 '15
Citat fra T3S7A

Men det er det jo i DK og resten af EU  :-)

Hvis du bare kunne købe en elbil i Norge og køre den til DK uden at betale moms, hvor mange tror du så selv der ville købe en elbil i DK? 

Regnestykke til køb af elbil i Norge ( Uden transport )

Norskpris * 1,1275 = prisen i DK i DKK

* 1,1275    Det lyder billigt! Hvordan kommer du frem til det? Alene momsen er * 1,25

DeaconWP
DeaconWP Oct 12 '15

Hej Hilbert:

En bil købt i Norge på en kvittering på eksempelvis 1.000.000 kr.

Tager du den med til Danmark, skal du betale Told. Det er 10 %, og det giver 1.100.000 kr.

Så skal du betale moms, som er yderligere 25% og så er det i alt 1.375.000 Kr.

Altså har du betalt 10 % told, oven i 25 % moms, ialt 37,5 % oven i købsprisen.

Det er det du skal svare staten af en brugt bil fra Norge, i år.

En brugt bil fra EU skal du kun betale ekstra moms af, i forhold til oprindelseslandets moms sats, hvis den er for ung til at komme ind momsfrit. Altså 6 % oven i den tyske som er 19 %.

Er bilen over 6 måneder gammel siden første registrering i et andet EU land, og har den også kørt mindst 6.000 km, kan du hente den uden økonomisk mellemværende med den danske stat.

T3S7A
T3S7A Oct 12 '15

* 1,1275    Det lyder billigt! Hvordan kommer du frem til det? Alene momsen er * 1,25

Så er prisen i DKK.   

0,82 * 1,25 * 1,1  ( Kurs, Moms, Told )

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Oct 12 '15
DeaconWP
DeaconWP Oct 12 '15

Da kursen altid er svingende, skal du regne på den måde, at du regner med den pris du har givet i danske kroner, og lægger 37,5 % til. Altså:

Norsk pris i DKK X 1,375 = pris i DK.

Så er der ingen fejl fra en varierende kurs.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 12 '15
fmm1000
fmm1000 Oct 12 '15
Den her er da rimeligt veludstyret.

http://m.finn.no/...e=0.8078&ref=fas
T3S7A
T3S7A Oct 12 '15

Men det er en 2013 med 72.000km. 

DeaconWP
DeaconWP Oct 12 '15

Der mangler P-sensorer, hattehylde, vinterpakke og det er "kun en S. Har regnet prisen ud til 578.910 kr.

Der er Cyklone hjul med som ekstra.

pjn
pjn Oct 12 '15

http://redelbilen.dk/

KL
KL Oct 15 '15

Tusind tak for alle jeres besvarelser. :)

Fik en super god aftale i hus hos banken og har nu bestilt en Tesla S 90D. Står til levering i starten af december og kan næsten i få armene ned!!

MS
MS Oct 15 '15
Flot, flot bil. Du bliver ikke skuffet - kun når du ikke kører i bilen - det er stærkt vanedannende. Verdens bedste bil. Stort tillykke med den.