Loading...
dk

Tesla supercharger / superlader | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Sep 16 '14

Comeback: En graf der ser helt normal ud, det sjove er at kw/t viser en negativ værdi når man oplader på en SC, hvis du laver den samme graf når du lader hjemme, vil den vise en positiv værdi.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 16 '14
Comeback
Comeback Sep 16 '14

@Kiefer ikke hos mig :) dette er opladning på 400V(3X230V) Ac 16A den grå stadig under :)

Forummets indlæg er redigeret af Comeback Sep 16 '14
Hookmaker
Hookmaker Sep 16 '14
@slemme, det du ser er helt normalt, og det går hurtigt nedad bakke med effekten når du kommer over 50% opladet. Enjoy....;-)
Slemme
Slemme Sep 16 '14
Tak for jeres venlige svar/input, som beroliger mig noget... , men er der nogen, som har prøvet at supercharge og rent faktisk få 270 km på 30 minutter, som Tesla oplyser på deres hjemmeside? Sikkert kun muligt med helt flade batterier..., og det er næppe klogt at satse på, hvis man er på langfart! Afhængigt af afstanden mellem de enkelte superchargere ned gennem Europa må man nok kalkulere med ladetid på mindst 40-60 minutter eller hur?
Hookmaker
Hookmaker Sep 16 '14
Det lader sig ikke gøre (typical ihvertfald). Jeg har ladet på 7 forskellige SUC'er i Europa og 30 min gav aldrig så meget nogen steder.
Kiefer
Kiefer Sep 16 '14

En rækkevidde på 270 rated, det skulle være ca. 47,5KW ved 175 wh/km. Det kommer vist meget an på hvor langt nede batterierne er for at kunne opnå 47,5KW på 30 minutter. Jeg har de par gange jeg har haft behov for at få den op på 90% SoC afsat 45 min til dette, det plejer at holde nogenlunde stik.

@Hookmaker: Husk altid at når vi snakker marketing tal, så er det altid rated. Det giver den største rækkevidde i teorien, og det er det marketingafdelingen godt kan lide.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 16 '14
Flemming
Flemming Sep 16 '14
@Slemme, lige bortset fra Hamborg ligger SC nu så tæt at man kan tilpasse kørslen således
At man kommer frem til den næste SC med f.eks. 50 km tilbage og igen lader op til det antal km
Der er nødvendig for at nå næste SC. Denne metode har vi brugt igennem Europa da SC så
Starter med lidt over. 500 km/t og langsomt falder til lidt over 400 km/t hvorefter vi så stoppe
Ladningen og kørte videre til næste stop, på den måde kunne vi nedbringe ladetiderne til ca 20 til 25 minutter. De stop hvor vi spiste frokost eller ved overnatningers fyldete vi helt op og sprang En Supercharger over for at tage den næste således at vi kom frem med næsten tomt batteri.
Efter over 7.000 km kørsel i Europa i Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, Østríg og Slovenien
Er det min erfaring at vi ikke har brugt mere tid til spisning, pauser og ladning end vi hidtil har
Brugt når vi kørte i vores Dieselhakker, men det kræver endnu, lidt mere planlægning af turen
For at finde de overnatningsteder der tilbyder opladning.
De angivne km er typical range.
sjensen
sjensen Sep 17 '14

Har haft samme oplevelse som Flemming - dog kun på ture til Norge. Ekstra opladning i forbindelse med spisning og ellers sigte mod at have 40-50 km tilbage ved næste supercharger.

Trafik, vejr, terræn, kørestil og risiko for trængsel ved supercharger spiller selvfølgelig ind. "270 km på 30 minutter" kræver formentlig en jævn hastighed på 80-90 km/t hvilket nok er mere normalt i visse dele af USA end på Europas motorvejsvej. 

JensMelhede
JensMelhede Sep 17 '14

Jeg har en enkelt gang benyttet Middelfart og synes at ladehastigheden var meget høj (ikke sikkert men måske 6-700KM/t eller endda omkring 800KM/t). Nu har jeg flere gange kørt til Göteborg og retur til Birkerød og benyttet SC Falkenberg - fint sted med både Max, McDonald og en Preem tankstation. MEN ladehastigheden ligger kun på omkring 550 KM/t når batteriet er tomt (har under 40KM retur) og ender omkring 480 KM/t, når den er ladet op til ca. 290KM. Alle tal er typical usage, som jeg altid har kørt med.

Har jeg ret i at nogle SC lader hurtigere end andre eller husker jeg bare min første gang i Middelfart forkert?

Kristian70k
Kristian70k Sep 17 '14

de første SC der kom er vel 90 kvh.. og de sidste der er lavet er enten 120 eller 135 kvh.... sådan har jeg læst det :)

krogsgaard
krogsgaard Sep 17 '14

Det er rigtigt, men tror ikke dem i danmark eller nyere er 90. Mener alle er 120 eller 135 hvis der er lys i dem.

kajakaj
kajakaj Sep 17 '14

Randers var første 135 Kwh og efterfølgende (Hjørring og Køge) er også 135 Kwh. Middelfart er 120 Kwh - mener ikke den er opgraderet.

krogsgaard
krogsgaard Sep 17 '14

har prøvet randers også.. synes ikke jeg kom så højt op. Kan man regne med dem som ikke har lys er 120? Er der lys i randers og hjørring. Synes ikke jeg så det.

NOELON
NOELON Sep 17 '14

Har lige kørt Beitostölen via Oslo og retur med 3 opladninger op: Falkenberg, Uddevalla og Solli, men kun 2 ned Solli og Falkenberg. Jeg havde samme hastighed som JensMelhede ca 550 på alle og det passede fint med ca. 45 min. til spisning og luftning af hunden. Jeg mener der var lys i standerne alle 3 steder, men mener ikke det var hurtigere end når jeg har ladet i Middelfart.

Kiefer
Kiefer Sep 17 '14

Krogsgaard: Der er lys i Hjørring.

/Martin

krogsgaard
krogsgaard Sep 17 '14

ok så er det nok kun middelfart som kajkaj siger der er 120kw. Mener ikke jeg har set højere kw end omkring 116 KW. Men må teste næste gang.

Hookmaker
Hookmaker Sep 17 '14

Glemte at sige at min erfaring er den samme som flemmings og SJensens. Man lader aldirg fuldt op, men tilpasser sig, så man lader så man kan nå næste panlagte SuC. Så den faktiske ladetid er ikke længere end en burgers tid...;-). PÅNÆR dog lige når man skal en tur indenom et eller andet der ligger off -route ELLER man skal flytte sig til næste SuC på autobanen med 180 km/t...;-)

tintin
tintin Sep 18 '14

Har lige fået at vide at leveringen af min Tesla er ændret fra late jan. til late feb. Det bliver en lang vinter.

Min kone har spurgt om jeg ved hvor meget strøm der tabes per. døgn bilen står stille, hun tænker selvfølgelig på ferier hvor bilen ofte står 14 dage i lufthavnen.

Jeg måtte indrømme at det ved jeg faktisk ikke, mener dog at have set noget et sted med 5 km. per. døgn, er det rigtigt? 

gw
gw Sep 18 '14

@tintin se den her video fra Bjørn

https:///...QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Generelt er han rigtig god til vidoer, så jeg har abon. på hans kanal og ser alle hans videoer, da de er gode til at hjælpe med at have en forståelse for hvordan det er at leve med en Tesla

tintin
tintin Sep 18 '14

Tak gw. Super. Vil prøve at få konen til at se videoerne også.

Sider: «« « ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... » »»