Loading...
dk

Nu også Aston-Martin, VW og Volvo | Tesla Forum

sjensen
sjensen Oct 21 '15

Hvis der stadig er læsere her med lidt tvivl om at el-biler er fremtiden, så er her et par nyheder fra de seneste uger:

Aston-Martin siger "We see luxury electric vehicles as an intrinsic part of our future product portfolio"

http://insideevs.com/electric-aston-martin-rapide-revealed/

VW vil bl.a. gøre deres Phaeton flagskib elektrisk:

http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/93120/vws-future-is-electric-emissions-scandal-prompts-new-direction

Og Volvo vil også introducere en ren el-bil i 2019.

http://fortune.com/2015/10/15/volvo-electric-cars-lineup/

DeaconWP
DeaconWP Oct 22 '15

Gode artikler. Dejligt med nyheder om el-bilens positive fremtid.

Gad godt se dem der skriver, at elbilen også har en fremtid i Danmark.

KimT
KimT Oct 22 '15

Segmentet for el-luksusbiler er bare ikke der udviklingen skal hen. Mange af disse biler lanceres først om 2-3 år, og her burde Tesla forhåbentlig være klar med  en model 3. Der er ikke mange der er villige til at smide 1,5mio og mere for en elbil. Det er billige biler med lang rækkevide vi skal have så vi kan få overbevist regeringen om at deres kurs er helt hen i hegnet.

Thor
Thor Oct 22 '15

Citat fra KimT

Segmentet for el-luksusbiler er bare ikke der udviklingen skal hen. Mange af disse biler lanceres først om 2-3 år, og her burde Tesla forhåbentlig være klar med  en model 3. Der er ikke mange der er villige til at smide 1,5mio og mere for en elbil. Det er billige biler med lang rækkevide vi skal have så vi kan få overbevist regeringen om at deres kurs er helt hen i hegnet.

Helt enig, Kim.

Elbiler skal være allemandseje, også for at det virkelig slår igennem i Danmark.

California opruster kraftigt, og har ambitioner om stort set alle biler skal være el biler. Derfor sætter de bl.a rigtig mange ladere op. Frankrig og flere lande gør det samme. Uanset hvad, hvis andre firmaer laver elbiler til den sædvanlige pris, så vil det ikke være en god handel med de afgifter som vil blive pålagt.

En Tesla 3 er interessant, da prisen på denne vil blive sænket, og hvis den kan beholde sin rækkevidde samtidig, så er det en konkurrent mod mange firma og øvrige biler. HVIS prisen ikke bliver fuldkommen ublu.

Jeg tvivler stærkt på, at der er mange danskere som vil købe en elbil om 2-4 år, velvidende om den har kostet måske halvdelen.  Jeg ville nok ikke selv gøre det.

T3S7A
T3S7A Oct 22 '15

Selvfølgelig er der køber til elbil, også efter afgift. Nu rammer afgiften jo ikke de mindre elbiler nær så hårdt. Uanset hvad bilen har kostet før i tiden, så er der jo køber til dem. Hvis man vil have, må man betale prisen - hvad den så end er på det tidspunkt. 

Det er jo lige som en brændstof bil, du er jo hellere ikke holdt op med at tanke bilen fordi du kan huske da benzin kostede 6kr. Eller købe et hus, fordi det i sin tid kun kostede 10% af prisen hvad det gør i dag. 

Jeg siger ikke at der er nogen som vil give 2mill for en Tesla. Men jeg er ganske sikker på, der er nogen om 3 år, som gerne vil give samme pris, som en Tesla koster i dag, frem for en ny til 2mill. 

Thor
Thor Oct 22 '15

Spøgrsmålet er om der er nogen elbiler, som har en fornuftig rækkevidde til den pris?

Mercedes har lavet en elbil, som kører 200km på en opladning, og tager ca 9 timer at lade op.
Forbrugerundersøgelser viser dog, at den kun kører 100-120km pr opladning.​

Hvis elbiler skal have sit indtog, så skal de gængse elbiler have forlænget deres rækkevidde - markant. Det er min umiddelbare holdning.

Tesla er jo netop bl.a populær pga rækkevidden - og personligt, så synes jeg også den oser af god stil.

SuC har jo også en berettigelse. Jeg mener ikke andre biler kan lade ligeså hurtigt?
Det er sikkert også medvirkende til succesen. Man har mulighed for at køre, stort set igennem hele Europa og lade op.

Hvis du ikke kan det i en Up! el bil, jamen så er det jo ikke aktuelt. Hvis man ikke kan køre til Fyn / Jylland, så har man også et problem. Dette skal der nok først og fremmest gøres noget ved.​

Forummets indlæg er redigeret af Thor Oct 22 '15
tintin
tintin Oct 22 '15

Gad vide om Lomborg har en finger med i spillet ang. regeringens afgifts politik

http://lomborg.blogs.berlingske.dk/2015/10/20/tesla-ringeste-made-at-skaere-co₂-pa/

ODE90D
ODE90D Oct 22 '15

Rækkevidden bliver langsomt længere, og udviklingen vil tage fart efterhånden som batterier falder i pris. Man forudser at batterier vil koste ca 1/3 af hvad de koster i dag om 8 år. Så iøvrigt at GM allerede næste år vil lancere en ny model som er udviklet i samarbejde med LG: http://www.greencarreports.com/...eal-deep-partnership

sjensen
sjensen Oct 22 '15

@KimT - Vi skal da gerne have både dyre biler og billige biler på el. Tesla baner vejen og når Porsche, Audi, Aston-Martin, m.fl. følger trop så bliver det jo mere og mere vanskeligt at affærdige el-biler generelt.

For bare et år siden var omtalen af el-biler i medierne - i hvert fald i min erindring - meget mere præget af spørgsmål om rækkevidde, batteriernes levetid og sågar "manglende motorlyd".

Blandt de billigere biler så er verdens mest solgte el-bil Nissan Leaf netop lanceret med 25% øget rækkevidde (30 kWh batteri) i 2016 modellen. Det burde give en realistisk rækkevidde på 180 km. En Kia Soul som også kan købes i dag har 27 kWh batteri.

Chevrolet Bolt med 300 km rækkevidde ser ud til at gå i produktion 1. halvdel af 2017, og der er vel også en chance for en Tesla Model III i den tidsramme. Renault skal nok også komme med en opdateret Zoe eller en ny model. Der sker heldigvis meget på el-bil fronten.

Og så er der jo Apple's el-bil projekt som sikkert vil få umådelig meget opmærksomhed.

Michael84
Michael84 Oct 22 '15
Der kommer til at ske en kæmpe udvikling på batterifronten i de næste år... Så det med rækkevidden tror jeg personligt ikke på bliver et problem - heller ikke for Teslas konkurrenter... Vi har kun set toppen af isbjerget... :-)
PeterE
PeterE Oct 23 '15

Udviklingen af batteri/rækkevidde ser desværre ikke ud til at være 'kæmpe', men snarere meget lineær - og nok stige med 6-8 eller max 10% per året de næste par år. Men mindre der selvfølgelig kommer et decideret teknologiskift på batterisiden. Og det kunne være spændende.