Loading...
dk

Hvor mange km/time oplader i med? | Tesla Forum

Renedyhr
Renedyhr Mar 28 '14

Lader med et rødt kraftstik og den medfølende Tesla lader. Har kun ladet to gange. Første gang med 48 km/h og anden gang med 38 km/h. Tror det hænger sammen med rated og typical range.

Flemming
Flemming Mar 28 '14
Jeg lader med 81 km/h typical range, har instaleret 32amp stik, men lader dog kun med 26
Amp. Hvilket også opfylder vores behov.
supergaard
supergaard May 2 '14

Jeg skrev i går til Ownership for at rykke for en løsning på vores begrænsede ladehastighed siden v5.9 (13A/16A, eller 26/32 svarende til 9kW eller 18kW), jeg luftede min skuffelse med at begrænsningen blev indført uden (officiel) begrundelse og at der ikke er givet nogen tidshorisont for hvornår det fixes. De svarede hurtigt, men uden ETA. Dog bekræfter de at der er tale om en fysisk rettelse i laderen, både for folk med enkelt- og dobbeltladere. Lad os håbe det snart sker så sommerferie opladninger går lidt hurtigere, men vil selvfølgelig hellere have at de bruger alle kræfterne på superchargers :)

---

Thank you for getting in contact with our Technical Support.

Unfortunately we can´t confirm a date on which your Model S will receive it´s Hardware update to allow charging with 32 Amps.

We can imagine that this is not a satisfying answer for you, but it has to go this way.

The Service Center will get in contact with you as soon as the upgrade is available for your Model S.

Take care and enjoy your Model S.

Forummets indlæg er redigeret af supergaard May 2 '14
NOELON
NOELON May 2 '14

Fint initiativ!!

Det opfatter jeg som det endegyldige bevis for at den aldrig har ladet med 16/32 Amp. Det har intet med version 5.9 at gøre. Jeg har ALDRIG set en der har kunnet lade med den fulde ladestyrke, da det er en fysisk lade upgrade der skal til. Men rigtig fint at du har skrevet og at vi nu har fået klar besked. Så må vi jo blot væbne os med tålmodighed.

supergaard
supergaard May 2 '14

Hold nu op med med det pjat - selvfølgelig er det ikke bevis...

Man har med software 5.9 begrænset den til 26A fordi man på vise biler så en overophedning et sted ved lader(ne). Jeg stoler selvfølgelig på de mange som har oplevet denne nedgang og det diskuteres livligt på bl.a. teslamotorsclub hvorfor det er gjort, ikke OM ...!

Fordi du ikke har set det med egne øjne kan det jo godt være sket ;)

http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-22330.html

Kiefer
Kiefer May 2 '14

Skete begrænsningen ikke tidligere end version 5.9? Mener faktisk allerede der var snak om det da man gik fra version 4.x til 5.x at det var her den blev introduceret.

Vil jo være fint hvis det kræver en udskiftning af lader, jeg tager gerne i mod et par af de gamle ladere og nøjes med at kunne lade med 16+ A med to "defekte" singleladere ;-)

/Martin

NOELON
NOELON May 2 '14

Pjat eller ej. Jeg spørger igen om der er nogen der nogenside har oplevet at lade med 32 A i Europa? Jeg har ikke hørt om én. Husk lige på at US versionerne har helt andre ladere, da de ikke har 3-faser.

supergaard
supergaard May 2 '14

Jo - my bad, jeg mente at skrive 5.6 :)

NOELON
NOELON May 2 '14

Og det er jo præcist en som ligger før bilerne i Europa blev leveret - ihverfald dem i DK var udstyret med. Jeg mener min kom med 5.7 og blev opdateret til 5.8 d. 22.11.2013. Så på det tidspunkt var man altså klar over at den fysiske lader skulle skiftes før man kunne slippe de 16/32 Amp løs. Såh måske ikke helt pjat at tale om at det er et bevis på et lader problem...'

KS
KS May 2 '14

@TSLA:

Jeg har oplevet at lade 32A med min - lige da jeg fik bilen og inden den blev opdateret til version 5.7 - jeg tror den kom med med 5.6 og den første opdatering fik den til at gå ned på 12/13A ved 16A ladning og 22/23 på 32A.

Den virkede altså helt perfekt til at starte med og jeg kunne lade med 104 km/t. Men selv da der så blev skruet op for ladestyrken i softwaren - og den burde kunne lade 16A på en 16A stander, var der stadigvæk problemer med at gå over 12A. Derfor fik jeg skiftet Master chargeren, og så smuttede den op til 16A på et 16A udtag, men kan på 32A kun lade 26A - altså med omkring 85 km/t max.

Vildt misvisende at Tesla's hjemmeside stadigvæk siger at man kan lade med 32A eller 105 km/t. Håber det bliver fixet i 6.0 når den engang kommer! Ellers vil jeg gå til Tesla og brokke mig igen

NOELON
NOELON May 2 '14

@Keitzberg: Jeg mindes ikke at have ladet med 32 Amp på min. Første gang jeg ladede med type 2 hvor jeg principielt kunne få 32A var d. 15. September ved Clevers stander ved Merkur hotellet før jeg skulle på den første langtur til Holstebro. Men der husker jeg, at jeg undrede mig over at jeg ikke kune stille den på 32. Jeg hæftede mig imidlertid ikke så meget ved det på det tidspunkt da det var et top-up og jeg alligevel ikke fik så mange kilometer som når den var tom. Men siden har jeg prøvet adskillige gange og nu altid med 26. Opdatering til 5.8 kom den 22.11 og jeg husker ikke hvornår 5.7 kom eller om den var opdateret med den fra starten. Men udfra det du skriver må jeg så konstatere at det ikke har noget med 5.6 at gøre og udfra svaret til Supergaard skal du nok ikke forvente det fixet i 6.0, da der er tale om en HW upgrade.

supergaard
supergaard May 2 '14
Øh, hvad får dig til at konstatere det ikke var 5.6? Det er da præcis det Ken skriver.

Har du tjekket tråden jeg linkede til? :)
KS
KS May 2 '14
Sorry 123 km/t - se billede 32/32a<br />
Taget den 3 oktober. 8 oktober kom opdateringen med begrænsning..

Billede 2 er efter opdatering og ladning på samme stander

Billede 3 er bare guf..

Forummets indlæg er redigeret af KS May 2 '14
NOELON
NOELON May 2 '14

@supergaard: Prøv lige at læse hvad Ken skriver. Hans bil kom med version 5.6 og han lader med 32 A dokumenteret i hans sidste indlæg. Den 8.10 bliver den opdateret til 5.7 og der kommer begrænsningen. Derfor! Så formodentlig kom den i Europa med version 5.7. For mig står der tilbage hvilken version der egentlig var i min bil ved levering.

NOELON
NOELON May 2 '14

@keitzberg: Fin dokumentation! Du ser ud til at være et detailorienteret menneske - gad vide hvor mange af dine opladninger du har dokumenteret :-) 

Det er den dokumentation jeg har spurgt efter længe. Da min egen erfaring har været, at jeg aldrig har kunnet oplade med den effekt du har dokumenteret, så er spørgsmålet for mig egentlig blot hvilken version der var i bilen da jeg modtog den.

Men fælles for os alle (ihvertfald de tidlige af os - vi ved jo ikke om de nyere har fået nyere lader versioner, som det skete med de foldbare spegle, og som derfor automatisk fungerer med en ny firmware) er jo at der skal ske en lader udskiftning før vi igen kan opleve 32Amp og ikke blot en ny firmware version.

Forummets indlæg er redigeret af NOELON May 2 '14
Kiefer
Kiefer May 2 '14

Der er en interessant tråd på det norske forum, hvor en bruger er ved at forberede en klage til Tesla overfor det norske forbrugerråd, netop fordi han mener han ikke har fået det han mener Tesla har lovet ham, her går det dog på 230V 32A en fase:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13429.0.html

/Martin

NOELON
NOELON May 2 '14

Interessant, men synes mit 'problem' er for lille til at overveje sådan et skridt. Stadig 'verdens bedste bil' og ingen reelle problemer med at oplade og køre hvorhen jeg vil. Men information skal være korrekt!

Kiefer
Kiefer May 2 '14

Enig, som en hver anden gennemsnitlig dansker vælger jeg at brokke mig i stedet, vel vidende at når jeg en gang kommer til at kunne lade med de famøse 16A, vil jeg selv sætte den ned til 13A da det efter min erfaring er det vores hus kan holde til når konen også gerne vil tørre, vaske tøj og sætte opvasker i gang, alt sammen samtidig med at bilen lader om natten... ;-)

/Martin

supergaard
supergaard May 3 '14
@Kiefer, det er en god pointe. Men det piner mig at tænke på at varmetabet i laderen er markant højere pga ringere udnyttelsesgrad. Den er bygget til at være mest effektiv på max effekt, ved ikke præcis hvor meget der er tale om men måske jeg skulle prøve at lave et par videnskabelige målinger :)

Og så selvfølgelig når man skal klatlade på type 2, så er forskellen fra 18 kW til 22 kW ret stor hvis det lige er 22 man skal bruge for kunne komme frem :)
KS
KS May 3 '14

Helt enig at vi har verdens bedste bil, og derfor er meget til at leve med. Men står man og er på langtur (og den tid nærmer sig vel for mange), så er forskellen altså mærkbar, hvis man skal holde og vente på at lade. Der er forskel på 123 km/t kontra 85.

@TSLA: Har ganske bestemt dokumenteret de fleste af mine ladninger. Har TeslaMs kørende på en PC'er hjemme til at samle data op hele tiden. Kun når bilen går i sleep, samler jeg ikke data op (for at spare strøm på bilen). Derfor mister jeg op tim 30 minutters data, da bilen kun 'polles' hver 30 minut når den er i sleep - det ville jo være synd at vække den når den allige vel ikke skal bruges. Gider ikke skuffe den :-)

Har logget alt omkring forbrug, ladning, status og temperaturer m.v. siden engang i oktober - med små undtagelser, da der naturligvis har været udfald på Teslas gateway internt.

Forummets indlæg er redigeret af KS May 3 '14
Sider: « 1 2