Loading...
dk

Skal man vælge en servicepakke til sin Tesla Model S? | Tesla Forum

RT
RT Dec 18 '13

Det blev nævnt længere oppe, at hvis man vælger pakken incl. ranger besøg, så var det ubegrænset antal ranger besøg. Efter min samtale med Lars Brandt, så er det ikke tilfældet - det er ubegrænset km afstand.

Som jeg forstår, hvis man tager 4 års pakken med ranger, så dækker den 4 servicecheck incl. 4 ranger besøg uanset hvor i DK man har bilen.

Hvis den går i stå, og ikke selv kan køre på værksted, ja så bliver den jo hentet. Men det gør den under den normale nybilsgaranti - det ændrer serviceaftalen som jeg forstår det ikke på.

Hvis man f.eks. gerne vil have skiftet sommer/vinter hjul, så kommer de altså ikke ud og gør det. Det er vel også fair nok - selvom det ville være en dejlig service (så havde jeg taget pakken :)

PS: Den vigtigste del af service er vel næsten skift af bremsevæske efter 2 år/20t.km og batterikølevæske efter 4 år/40t.km. Så det er jo fristende at begrænse servicebesøgene til det interval. Og hvis man har børn der leger måske rens/smøring af soltaget :) Det sidste står til 1 år/10t.km....

PPS: Iøvrigt har jeg også fået at vide at de ikke vil røre ved uoriginale fælge - de fraråder dem ikke, men de vil ikke skifte mellem sommer/vinter hjul, hvis det er andres fælge. Jeg fik forklaringen, at når de monterer noget, så bliver det opfattet som fabriksmonteret, da de er ejet af Tesla. Og da uoriginale fælge ikke er med i typegodkendelsen, må de ikke montere dem.
Havde ikke lige overvejet at det kunne komme i vejen for service på bremserne :-/

RT
RT Dec 18 '13

Er jeg i øvrigt den eneste der er skuffet over at batteri garantien ikke dækker reduceret kapacitet?

Jeg havde forventet at de garanterede at batteriet ville have 80% kapacitet efter 8 år... (Sælgeren lovede væsentlig mere end det.)

"The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery Limited Warranty."

Gad vide om det er dækket under service - omvendt så regner jeg da med at det holder mere end 4 år.

Hookmaker
Hookmaker Dec 18 '13

@RT, nej du er ikke den eneste. Jeg har grumlet meget over dette, fordi jeg fra en del år i RC har beskæftiget mig meget med Li batterier og de taber TYDELIGT efter især 3 år. Jeg er faktisk alvorligt bange for at man kan ende op med en batterikapacitet nede omkring 60% allerede efter 5 år - og det vil være ret katastrofalt i mine øjne, - men jeg er ikke tekniker, så det kan godt være jeg lider af overdreven frygt.

PBP
PBP Dec 18 '13

Hej RT,

jeg er ikke bekymret for batterilevetiden, bare det fortsat er Panasonic der leverer. Panasonic antager ved cycle-life på 1000 opladninger, at der er mere end 80% kapacitet tilbage. Hvis vi antager at du gennemsnitligt kører 300 km pr opladning (85kw) og kører 20.000 km pr år. vil du ca skulle lade bilen op 67 gange pr år. Dvs efter Panasonics model vil der gå ca 15 år før batteriet er nede på 80%.

Hold dit batteri i god stand ved at undgå max opladning, da de sidste 20% du "tanker" på koster på levetiden. Oplad også batteriet på så lang tid som muligt, da du hermed undgår for megen varmeafsætning i cellen. Hvis din bil alligevel holder 8 timer i garagen over natten, så sæt ladestrømmen til at du trækker den til 8 timer - eller gerne mere. 

Admin44 Administrator
Admin44 Dec 18 '13

Hej PHB

Hvis man primært kører korte ture hver dag (ca. 40 km) er det så bedre at oplade bilen ved næste tomt batteri eller hver dag/aften?

PBP
PBP Dec 18 '13

Hej Peter,

Et batteri af den type som Tesla anvender har længst levetid, hvis man holder det på omkring 50% kapacitet. Alle leverandører af lithium batterier leverer selv cellerne med 50%, da de herved holder længst. Det er ingen fordel at køre batteriet ned! Hvis du opererer mellem 50 og 80% vil du kunne forlænge levetiden betydeligt.

Når vi snakker levetid på bilen, er min største bekymring, hvor godt de har designet inverterne til opladning af batteriet. I inverteren er der power elektronik der (hvis ikke proportioneret korrekt ) bliver meget hårdt belastet af varmetabet. Hvis elektronikken bliver for varm, koster det på levetiden. Her gad jeg godt se hvordan det ser ud. Her må jeg vente til jeg får min egen og så åbne for sagerne. Så igen for at belaste power elektronikken minimalt er det igen en god ide at lade bilen langtidslade. Så holder både batteri og elektronik længere, grundet lavere varmeudvikling.

PBP
PBP Dec 18 '13

PS. Var på besøg hos Tesla i USA i sidste måned. Her snakkede jeg med deres udviklingsdirektør, der forklarede mig at deres "design life" på bilen er 15 år. Jeg formoder at de virkelig har styr på de komponenter de anvender. Med det kendskab jeg har til batterier ved jeg at Panasonic er en af de bedste - eller den bedste i verdenen til at masseproducere lithium celler. 

Admin44 Administrator
Admin44 Dec 18 '13

Hej PHB

Tak for dit uddybende svar. Dog er jeg lidt i vildrede med hvad du mener. Foreslår du at man oplader når der er 50% kapacitet tilbage?

 

PBP
PBP Dec 18 '13

Hej Peter,

nej det er ikke nødvendigt. Svarer blot at bedste energi/levetids balancepunkt er 50%. Om du vælger at køre batteriet ned på 10% og så lade, er ikke det mest afgørende for levetiden. Vigtigst er at du ikke for ofte lader din bil med fuld knald på og op til 100%. 

Admin44 Administrator
Admin44 Dec 18 '13

Ok. tak. Jeg mener at der er en setting der bevirker man ikke lader mere end 80%

PBP
PBP Dec 18 '13

Det er der også, af ovennævnte årsag. Man skal kun undtagelsesvis lade til 100%, og lader man til 100% så gør det så langsomt som muligt.

Admin44 Administrator
Admin44 Dec 18 '13

Takker.

Hookmaker
Hookmaker Dec 18 '13

@PBP, det lyder super, men det er stadig teori, så hvordan det aktuelt kommer til at falde ud ser vi vel først om 4-5 år når det første års biler er ved at blive modne.

Min erfaring fra RC sporten, er at selv om der her er tale om en MEGET dedikeret flok hobby folk, så er noget af det folk fatter mindst om, batterilevetid og hvordan man nurser og bruger sine batterier så de holder længere (men nu koster de jo også lidt mindre). Lad os håbe på at Tesla folket hurtigt lærer hvordan de skal behandle deres batterier - så de får mest mulig levetid...:-)    

homer
homer Dec 18 '13
@PBP har læst flere steder at der er mere hårdt for batteri det ned i de lave procenter end at lade det til 100%.
Hvis man sørger for at lade så den rammer 100% kort før man skal afsted, skulle det ikke have den store betydning.

Bluecoffee
Bluecoffee Dec 18 '13
Godt at høre fra eksperter. Langsom opladning lyder jo meget rimeligt for at forlænge batteriernes levetid. Men hvordan harmonerer det med Teslas superladere, der skulle blæse elektronerne ind i batterierne på en halv time? Vil jævnlig brug af SC forkorte batterilevetiden?
homer
homer Dec 18 '13

Kan ikke huske forklaringen, men der var et indlæg om det på amr. forum.

Lithium batterier skulle have det fint med at blive ladet til (en formulering/begreb jeg ikke kan huske), et forholdstal på 1 - 1.

Ved supercharger var forholdstallet 1 - 1,5.

De konkluderede altså på dette at superchargers gav en langsommere ladning end den grænse som ville kunne skade batteriet.

Det skal bare bruges det batteri :) 

Min egen teori er at de km tesla har reserveret i batteriet som "reserve tank". (de watt som batteriet har efter den når 0 km), udnytter Tesla når der er kapacitet tab på batteriet. Derved kan de skyde grænsen, således at der er mindre batteri reserve (hvilket ikke er registreret i bilen), og derved opnå at tabet i den viste rækkevidde er minimalt. 

 

Forummets indlæg er redigeret af homer Dec 18 '13
Hookmaker
Hookmaker Dec 18 '13

De fleste nye lithium batterier kan i realiteten tåle ladning på 5C eller mere dvs. 5 x den strømstyrke de hver især holder. Men jo tættere man er på 1C jo nænsommere er ladningen.

Hvor meget vi "ser" på skærmen 0-100% kapacitet behøver ikke nødvendigvis være batteriets reele kapacitet, det vil man selvfølgelig kunne SW styre, og det ville være god logik hvis man ville beskytte sit produkt mod "0-100%" ladekunder.

  

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Dec 18 '13
Kiefer
Kiefer Jan 9 '14

Så har jeg lige fået prisen for det sidste serviceeftersyn jeg skal have lavet på min Mercedes S-klasse, de efterfølgende eftersyn skulle så gerne hedde Tesla eftersyn :-)

 

Prisen for et sådan eftersyn er med alle væsker og filtre samt arbejdsløn, inkl moms!, ca. 4450,- kroner.

 

Selve arbejdslønnen udgør 1650,- inkl moms, det er godt nok et stykke under hvad Tesla skal have for det samme stykke arbejde. Selv hvis jeg forudbetaler for 4 år som giver 4750,- pr. eftersyn er det jo et stykke over hvad MB forlanger for nogenlunde det samme, ja så er bremseskiver inkluderet ved Tesla, men i modsætnig på en dieselbil er der jo ikke et forbrug af olie ved olieskift som udgør en ret stor del af prisen for eftersynet på MB'en.

 

Tror ikke længere jeg er i tvivl, jeg vil ikke købe en serviceaftale med når jeg modtager bilen.

 

/Martin

Niels
Niels Jan 17 '14

4450 kr for en MB eftersyn - er det et lille eller stort eftersyn. uden at vide hvad din MB'er koster i service går jeg ud fra at der enten er tale om et lille service (Olie, tændrør og filtre) eller ikke udført af MB forhandler - eller tager jeg fejl ?

prepaid service hos Tesla dækker alle sliddele (undtagen dæk ) samt arbejdsløn - hvis din MB havde noget uforudset som skulle fikses (f.eks. støddæmpere) hvad ville regningen så have lydt på for dit sidste service besøg ?

Jeg har fået oplyst af Tesla Service center at hvis uheldet skulle ramme mig vil en service plan også dække f.eks. udskiftning af støddæmpere....jeg er typen som passer på min Tesla så det sker næppe, men jeg har garantien for "ingen uforudsete udgifter" hvilket for mig at se er vigtigt da der er tale om en generation #1 US bil....

Kiefer
Kiefer Jan 18 '14

Det var et lille service, prisen var oplyst af Ejner Hessel, konen som er god til tysk fik en pris på ca. 3000 DKK for det samme ved Klaus & Co i Kappeln. Så hun kørte derned en tur og fik lavet hvad formodentlig er det sidste service vi skal have lavet på den bil :-)

 

Har lige fået en pris på et stort eftersyn  på konens ML'er i Kappeln, lidt under 600 EUR.

 

En støddæmper der går i stykker vil jeg måske nok mene hører under 4 års garantien?

 

Normalt kunne jeg aldrig finde på at benytte uautoriserede serviceforhandlere, men jeg synes de priser Tesla tager for deres er hampre.

 

Noget jeg ikke helt er med på, man kan jo købe service fra gang til gang for 6.000,- det burde jo i så fald inkludere de dele som ikke er dækket under garanti. En tænkt situation:

 

Jeg bruger et uautoriseret serviceværksted til service 1 og 2, ved service 3 skal der skiftes støddæmper og bremser, der kører jeg til Tesla og vil have det lavet for 6.000,-

 

På grund af EUs lovgivning på området kan de jo ikke komme og sige de ikke dækker når service 1 og 2 ikke er lavet af autoriseret værksted?

 

Hvordan mon Tesla forholder sig til det?

 

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 »