nej, der må ikke ændres på antal af paneler, og hvis et bliver defekt, skal det erstattes med et af samme fabrikat. går inverteren itu, skal den også være den samme. hvis den ikke fåes mere, skal ny type godkendes for ikke at miste retten til nettoordningen. så hvis en powerwall skal monteres, skal den kunne køre med det udstyr der er i forvejen.
koldby:
jeg tænkte på et helt andet anlæg end det du tænkte på. et anlæg hvor panelerne monteres paralelt istedet for i serie. derved får man et anlæg der kører på 24-48v men med en høj strøm. dette forbindes med en modificeret UPS, der laver 230v ac. fx 1-3kw til normalt ladestik til bilen.
fordi det ikke er forbundet til nettet, har det intet med nettoordningen at gøre.
Og her er det vigtigt at blive på nørdniveau. Det viser sig sikkert det ikke kan svare sig når først det er bygget færdigt men så er det måske bevist at det kan lade sig gøre :-)
4 stk solceller på hver 250W
1 stk MPPT lader
1 stk UPS ca. 1500W max output.
UPS skal være i stand til at tænde/slukke for udgang afhængig af UPS batteri SOC.
(Kan de ikke alle det??)
Så kan man på en god solskinsdag få ca. 6kWh på bilen = 12-15 kr...Wauu !
Indkøbspris = 4x1500 + 1000 + 1000 (brugt ups) = 8000kr => 600 dage med fuld sol !
ang. styringen. en UPS er normalt sat op til at yde alt hvad det tilsluttede udstyr kræver af energi, indtil SOC = 0%.
det duer ikke i dette tilfælde da tilførslen bør være den styrende faktor. en mulighed er at lade SOC styre bilens lader via den modstand på pilotbenet, der fortæller hvor meget ladeudstyret kan levere. det burde kune gøres ved at ændre i orcilatorens duty frekvens. fx. til 10% on og 90% off. jeg har endnu ikke testet dette for at se om ladekreds også følger ladningen op igen efter en nedregulering, men flere ladekontrolkredse bruger dette som kundetilpasset ladeniveau.
er der nogle der har en bedre ide, eller erfaringer?
jeg tænkte på et helt andet anlæg end det du tænkte på. et anlæg hvor panelerne monteres paralelt istedet for i serie. derved får man et anlæg der kører på 24-48v men med en høj strøm. dette forbindes med en modificeret UPS, der laver 230v ac. fx 1-3kw til normalt ladestik til bilen.fordi det ikke er forbundet til nettet, har det intet med nettoordningen at gøre.
Det vil være et endnu mere ueffektivt anlæg og hvem siger de 230-240 volt spønding sådan en inverter laver er af tilstrækkelig høj kvalitet til Model S vil bruge den. I hvert tilfælde ikke effektivt. Hvis der er bare en smule fluktuationer i spændingen fra det normale kraftstik man bruger til sin Model S, sætter S med det samme ladestrømmen væsentlig ned og skruer kun langsomt op igen. Så hvis det er vekslende skydække, vil man overhovedet ikke udnytte panelerne tilstrækkeligt.
Jeg tror kun at man kan gøre det effektivt, hvis man bruger en regulering af panelerne som Powerwall gør. Bare man kunne få såda en, som man kunne bruge på en S.
Det med skydække skal DC kredsen nok tage sig af.
Powerwall fra Tesla er sådan set bare en UPS med ca. 7kWh kapacitet.
Ønsket er bare at undgå store batterier og store udgifter.
Systemet skal kun lade med den effekt som er tilstede lige nu og her fra solen.
En hindring er at bilen minimum vil lade med ~900W. (Som jeg lige husker det)
@gronkjaer - Jeg har endnu ikke forsøgt yderligere med dette "eksperiment"
Det jeg først vil prøve, er at tilslutte en almindelig UPS til bilen og se om den vil lade. Det gætter jeg på den kan.
Det kræver en UPS med en rating på ca. 1600VA (1200W) og der har jeg ikke. Kun de små.
Så jeg leder lidt efter nogen der vil donere en UPS, evt. med defekt batteripakke.
Spændende tråd. Som jeg ser det mangler markedet en UPS / inverter der kan kommunikere med bilen og regulere den strøm der lades med. Der skal muligvis være et mindre batteri for at udglatte udsving i produktionen fra solcellerne. Det må kunne laves og man kan så bygge et system helt uden netopkobling der bare står og lader en bil op med den effekt der er til rådighed.
Jeg har en 20KVA APC UPS som jeg skal have solgt. Det er en stor 3-fase, med 8 batteripakker.
Hej LarsK103.
Sej dims. Spændende om en TMS vil acceptere at lade fra den? Hvilke spændinger kører batteripakkerne med? Hvilket fabrikat og type er det. Vh Peter