Det kunne være et rigtig godt salgsargument for færgeselskaberne at man kan lade under overfarten, fremfor at køre over Fyn, så det kan du måske bruge hvis du snakker med dem.
Jeg bruger færgen ofte og har også spurgt om jeg ikke kunne lade under overfarten. Jeg ved at Tesla har gjort det ifm. nogle af arrangementerne i Århus. Men det er endnu ikke lykkedes mig at få lov. De fleste gange nok fordi jeg har været for sent på den, da det jo skal planlægges - måske også i kombination med at det er de dyre biletter der ofte holder langs væggen, så de kan komme først ud. Den sidste gang jeg spurgte var svaret dog, at det måtte de ikke. Der har jo også været en del ståhej efter branden på Oslo færgen for nogle år siden. Men det ville både være super for os og et godt salgs argument med det stigende antal el-biler.
Den officielle forklaring er, at Søfartsstyrelsen har forbudt det netop efter branden på Oslofærgen. Helt uagtet, at de el-biler der produceres i dag er langt bedre og sikrere end de første prototyper. Forbuddet er i øvrigt grotesk, når man i det hele taget tør sejle med flere hundrede potentielle brandbomber af benzinbiler på et dæk, hvor ethvert tabt cigaretskod kan få hele færgen til at futte af. Men sådan er der så mange logiske brist i bureaukratiet.
Det var en skam!... Jeg bruger allerede idag Molslinien meget flittigt, når jeg kører til Jylland ifm. jobbet i min S-Max. Jeg tænker, at det ville være genialt at lade imens man alligevel sejler, for herved at vinde de sidste km der kan bringe én helt hjem. Jamen det lukker jo desværre den sag...
Jeg får også altid nej når jeg prøver på Mols-linien, men fik ja på Scandlines for et par uger siden. Faktum er at det ikke er forbudt, men at Søfartsstyrelsen anbefaler at færgerne "tager sine forholdsregler", netop pga branden på Peal of Scandinavia, som i øvrigt ikke skyldtes en hjemmelavet lader som mange tror.
Kilde: http://www1.veristar.com/...3abc1257896002f062b/$FILE/S%C3%B8fartsstyrelsens_information_01_2011.pdf
I øvrigt kan nævnes at branden i 2010 IKKE skyldtes lader eller kabler, men om det kan bruges til at overtale Mols-linien med tvivler jeg på..
http://ing.dk/artikel/brandundersogelse-frikender-kabel-til-elbil-i-faergebrand-117332
@Storgaard, super! Jeg har faktisk skrevet til Søfartsstyrelsen om det samme, men bedt dem komme med en præcisering overfor alle rederier om at det altså ikke er forbudt, men tværtimod at de gerne så at transportformerne kunne hjælpe hinanden denne måde ;)
Forventer ikke mit brev medfører noget som helst, det håber jeg din kontakt med Mols Linien gør! Glæder mig til høre om en evt. ny politik. Fint hvis de så kræver man sejler på BlueClass, eftersom det kun er på nederste dæk at man kan holde tæt på stikkene og det er trods alt en ekstra service de skal yde, men så må vi jo undvære den gratis flaske vand :)
Ja, det er super!. Det vil virkelig være noget der giver tidsbesparelse når man pendler mellem Jylland og Sjælland.
Hmm, det vil sige I har altså ikke fået fixet det med Molslinien inden i morgen tidlig klokken 06:00 hvor jeg vil holde på nederste dæk?
/Martin
Har lige talt i telefon med Mols-Liniens kundeservice, og de har besluttet ikke at indføre opladning på færgen, pga. brandfare i selve færgen (som jeg forstod det).
Vi har en reservation den 12. april om morgenen (mod Aarhus), og skal køre hjem over storebælt, da der ikke er færgeoverfart lørdag efter kl. 16. Så det ville have været rart med en time i 400V udtag...
Ja, jeg har også hørt dem snakke om Brandfaren, da jeg har spurgt på kajen. Men jeg tror faktisk det mere er det logistiske bøvl med at få bilerne ind på den rigtige plads. Det koster nok lidt tid og arbejde. Branden på Oslo færgen spøger stadig, men kan altså ikke rigtig bruges, da det jo var en ombygger og med div. forlænger ledninger...
Men det var en brand i en bil, ikk? Som jeg forstod damen i telefonen var det selve færgen de var bekymrede for og ikke bilen/laderen.
JA, det er lidt irriterende at sidde og kigge over på et 16A udtag når man har parkeret som ikke må bruges. Der er godt nok masser af dem på færgen. Har ikke tidligere lagt mærke til dem, men de er jo med få meters mellemrum på dækker langs væggen i siderne.
/Martin
@Muller: Jo branden var i bilen, men gik også en del ud over færgen. Men så vidt jeg ved har de ikke kunne fastslå med sikkerhed, at det var pga opladningen.
Det var pokkers! Tillyke med det. Håber du fik kontaktdata på den venlige person. Vil også prøve næste gang - nu er der jo et friskt tilfælde at henvise til.
Jeg tager lige en gammel tråd op, da jeg ikke har kunnet finde info andre steder. Jeg kan se at de nu har opladning ombord, og jeg har også bestilt tid til det på en afgang imorgen - men da de ikke kunne oplyse mig om hvilke stik der var ombord, så tænkte jeg at folk herinde nok kunne svare på det?
Så hvad skal jeg tage med af kabler - mit alm røde CEE kabel? Type 2? Hvad lader den med af hastighed?
På forhånd tak for input.