Loading...
en

HJÆLP - ser det her korrekt ud?

PeterE
PeterE Nov 6 '15
Første hjemmeladning, og nu står der 10/16A hvor der tidligere stod 16/16A. Har jeg et problem? Den lader stadig med 50km/t.<br />
<br />
Se evt foto. Jeg håber at I kan hjælpe.<br />
<br />
På forhånd tak :)
The Forum post is edited by PeterE Nov 6 '15
PeterE
PeterE Nov 6 '15
Hmmm billederne virker ikke, håber I kan hjælpe alligevel.
PeterE
PeterE Nov 6 '15
Prøver lige et billede af telefonen, iPhone screenshot bliver åbenbart .png.
PeterE
PeterE Nov 7 '15
Nåh, først stod der (3)16/16A dernæst (3)10/16A og nu 16/16A - gir det mening for nogen?

Hjælp...
DeaconWP
DeaconWP Nov 7 '15

Det ser ud som om den lader.

(3) betyder den kan se 3 faser.

Mit gæt:

16/16 betyder den ved den må lade med 16 Ampere, og at den lader med 16 ampere

10/16 betyder, at den nu kun lader med 10 ampere, skruet ned af en eller anden årsag.

16/16 betyder vel, at den er oppe på fuld ladestyrke igen.

På begge billeder regner den også ud, at du påfører batteriet kapacitet svarende til omkring 50 km/ladetime. Selvom den lige da billedet blev taget viser noget med et 10 tal.

Batteri kapacitets status baren vokser jævnt med den rigtige hastighed, da tiden udvikler sig, og det samme gør soc (state of charge)

Så alt ser normalt logisk ud.

Den bliver vel ved med at opdatere batteri "baren" så den efter hver 1/2 time øger med 24 km?

PeterE
PeterE Nov 7 '15
Tak for svarene. Den lader bestemt og er nu på 349km hvor vi startede iaftes (ca 12 timer siden) på under 40km. Det gik hurtigst i starter og udfra hvad I siger, så var den på 3 faser i starten og nu på en enkelt. Det burde vel ikke tage 12 timer at lade op.
KimT
KimT Nov 7 '15

Prøv at tjek om en af sikringerne er sprunget. App'en/bilen vil stadig skrive 3 faser selv om sikringen er sprunget - jeg har lige prøvet at fjernet den ene for at prøve. Og her lader den nemlig kun med 10A så.

PeterE
PeterE Nov 7 '15
Super, tak :) jeg må ned til el-tavlen og kigge
PeterE
PeterE Nov 7 '15
Tjah, I havde ret - der var røget en sikring, den er nu skiftet og igen: (3)10/16 og den lader op med kun 33km/t. Jeg brugte self en 16A sikring...

Jeg forstår ikke ret meget af det her :(

Bianco
Bianco Nov 7 '15

Prøv lige at hive stikket ud af bil-enden og sluk for strømmen.

Sæt det så i igen - så er du sikker på at den prøver den fase m den friske sikring igen.

DeaconWP
DeaconWP Nov 7 '15

Ja, det er rigtigt Bianco. Man skal nemlig huske at tage ladekablet ud i begge ender, når man fejlfinder og retter fundne fejl.

Ellers genstarter ladeboksen på kablet ikke sine system check procedurer, men arbejder videre med de tidligere fundne oplysninger.

Så manglede der en fase, vil den blive ved med at lukke af for den, hvis man ikke starter forfra.

Det gør sig også gældende, hvis man lader med 230 volt i et sommerhus. Der hjælper det ikke at flytte til en ny stik kontakt for at finde en bedre jord forbindelse, hvis man ikke også tager stikket ud af bilen, og sætter det hele sammen igen i en ny stikkontakt. Den fejl er ofte gjort i "panik".

PeterE
PeterE Nov 7 '15
Og der røg så en sikring mere, startede alt forfra og nu lader den igen - dog kun med 10A på tre faser. Måske fordi den snart er fuldt opladet?

Tak igen folkens.
Niels
Niels Nov 7 '15
aldrig lade til +90% og lade bilen stå. det vil ødelægge dit batteri meget hurtigt. tænker du bare har sat den til 95% for at teste ladning eller du skal på tur.
hvis det en dag sker ( ved forglemsel) så kør en tur eller skru varmen på med 28 grader til energien er brændt af.
SuneH
SuneH Nov 7 '15
Tror du skal satse på at skrue ned for ladestyrken til 10A fremover, ellers slår den jo sikringerne. Det kan du sætte på bilen. Vedvarende belastning på 16 A kan gå dem til at springe, selvom de jo faktisk er godkendt til 16A.
PeterE
PeterE Nov 7 '15
Niels, det er modtaget og den står vist til 90% - det er vel ok?
Bianco
Bianco Nov 7 '15

Hvis du ikke kan lade med 16A uden at sikringerne ryger, så er der noget galt med din el-installation. Har dog hørt om at nogle typer sikringer kan blive gamle og derfor poppe ved længere tids belastning.

DeaconWP
DeaconWP Nov 8 '15

PeterE: Er der andet i sit hus, der kører på den samme sikringsgruppe?

Det finder du ud af sådan her:

Hvis du slukker for den sikringsgruppe, er der så noget der ikke virker? En vaskemaskine, opvaskemaskine, tørretumbler? Lyset i garagen?

Hvis der er det, så har du ikke fuld ladestrøm til rådighed, når de andre ting kører? Så skal de deles om de 16 Ampere, som sikringen kan tåle, når de kører samtidigt.

PeterE
PeterE Nov 8 '15
Deacon, nej jeg fik netop sat en ny gruppe op med de tre 16A faser. Jeg ringer til min elektriker?
TeslaFreak
TeslaFreak Nov 8 '15

Ja der må være noget galt, en 16A gruppe skal ikke springe når man bruger 16A faktisk kan de som regel belastes en smule mere end de er opgivet til især smeltesikringer. Desuden ville jeg nok have valgt en automatsikring så man bare kan tænde igen.

DeaconWP
DeaconWP Nov 8 '15

SQLCPH har vist anbefalet, at man bruger en 20 amperes sikring gruppe, når man laver ny installation, fordi det er hvad der reelt må forsikres, når man bruger 2,5 mm2 kabel. Så arbejder man ikke med strømme så tæt på sikringens maksimale strøm, og så holder det bedre. En sikring er jo til for at springe når der opstår en strøm der er for stor, og det er jo noget der sker i et split sekund, når det sker. Så en 20 amperes sikring vil være lige så sikker en installation som en 16. Dog mere stabil.

Prøv at snakke med din elektriker om ikke han er enig. Så har I måske en løsning der.

"Når han er færdig med at lede efter fejl i den installation han har lavet."

The Forum post is edited by DeaconWP Nov 8 '15
Pages: 1 2 3 4 »