havde selv problemer med min 16 a installation. Den trak 16,1 ampere og kablet blev ok varmt. Den smed sikringerne selvom det var en selvstædig gruppe. Løsningen blev et 20 a relæ
havde selv problemer med min 16 a installation. Den trak 16,1 ampere og kablet blev ok varmt. Den smed sikringerne selvom det var en selvstædig gruppe. Løsningen blev et 20 a relæ
Jeg har aftalt med min elektrikker at han kigger forbi igen i morgen, og han svarer:
'For mig lyder det som om den lader med noget mere end de 16 amp. som den ellers skulle.
Ved ikke om der er mulighed for at indstille opladerene til forskellige niveauer?'
Jeg vil være meget (!) ked af at indstille min opladning til kun 10A på 3faser hvis det betyder at jeg kun oplader med ca 30km/t. Så løber jeg simpelthen tør for tid henover natten. Jeg skal op på de 50-55km/t som er mulig med 16A. Er det der halløj med et 20A relæ vejen frem og en småting at ændre på den gruppe som jeg lige har brugt 5000,- for at sætte op?
Det vil tage en elektriker 5 min at skifte automatsikring fra 16A ud med en på 20A.
Tak T3S7A, og vil det koste en formue? Gætter han rigtigt, og har jeg bestilt noget forkert da jeg bad om en 16A gruppe?
Min 16A Gruppe fungerer udmærket til ladning med 50km/t (16A).
Mit 10m 5x2,5 kabel ligger frit og bliver derved kun lettere lunt.
Der kan vel være problemer både ved en 'defekt' 16A sikring men også ved at modstanden i kablet vokser med temperaturen.
Skift det ud hvis du får problemer ellers er du fint kørende.
- R
En 16A automatsikring burde være nok til din 3 fase 16A installation. Kunne tyde på at den måske er lidt følsom. En anden 16A sikring ville måske virke.
De koster vel 60-100kr
En 20A gruppe, som jeg fik sat op netop fordi langvarig belastning af en 16A gruppe ikke er optimal, koster 268 incl moms. Jeg har denne:
http://www.elvvs.dk/p/aeg-automatsikring-c-20a-3p-n-6ka-4-modul-l-141663/
Nu ved jeg selvfølgelig ikke om den passer i din tavle, men en formue burde det IKKE koste.
Tak, jeg må høre om han mener at det er vejen frem. Gider på den ene side ikke kaste flere 5000-lapper efter et ladestik, men vil omvendt ikke bruge hver aften på at skifte sikringer eller på at krydse fingre for om jeg når at lade op henover natten...
Og jeg driver ikke vold på garantien ved at ændre til et 20A relæ når Tesla nu har skrevet 16A? Beklager de mange spørgsmål...
De 16A sætter du i bilen. Og den kan simpelthen ikke lade med mere, med mindre du har dobbeltlader.
Nå du skriver "skifte sikringer". Er det så dine hoved sikringer du skifter?
For hvis du eks. "kun" har 25A stikledninger, og du bruger 16A pr fase på opladning af din bil, så er der ikke meget tilbage til husholdningen. Så er konen i gang med komfuret og tv mm er brug, så er de 9A du har til rådighed pr fase ikke nok. Så hvis det er dine hovedsikringer som springer, så har du et helt andet problem.
Ved du hvor mange Ampere du har ind i huset? Skulle gerne stå skrevet i bunden af din el tavle, der ved de 2 stikprober sikringer.
Perfekt, tak endnu engang. Og en anden dag burde jeg måske skifte selve eltavlen som er fra 1962...men det er en anden snak.
Nej T3S7A, jeg har kun skiftet 2 ud af de 3 16A sikringer som sidder i den nye gruppe som jeg netop har fået sat op. Og den er kun til bilen.
Underligt din elektriker har sat ny tavle op med gamle smelte sikringer i, istedet for automat sikring.
Men så er problemet ikke større for dig, at du blot skal have en 20A sikring i.
Ethvert elektrisk apparat, som du sætter i en stikkontakt, tager kun den effekt (strømstyrke) som det har behov for. Så din eltandbørste tager kun de 11 w den skal bruge for at lade op, mens din hårtørrer snupper de 1.500 w den skal bruge. Og det i den samme stikkontakt. Så hvis du har en 20 amperes sikring i din sikringsdåse, så trækker din Tesla stadig kun de 16 Ampere. Eller deromkring. Jeg skriver deromkring, for måske driller din bil lidt, og snupper måske en lille smule mere under normal ladning. Og da du jo kører på sikringens smelte grænse, vil der ikke være noget at sige til, hvis den "springer" under drift.
Forøvrigt, så kan man gætte lidt på, om det er et overforbrug eller er kortslutning, der ødelægger din sikring. Hvis sikringen springer relativt tidligt i lade forløbet, og den ikke er nævneværdigt varm når den springer, har det sandsynligvis været en stor overbelastning, som gør at den springer hurtigt. Og så når den ikke at blive varm. Derimod, hvis den blot bruger lidt mere end sikringens nominelle værdi, vil den blive varm af det, og smelte efter et stykke tids overbelastning.
Hvis man er i tvivl, om varmen kommer fra sikringen, eller fra de andres opvarmning af sikringshuset, kan man tage alle tre sikringer ud, og mærke om de er lige varme.
Stockfleth: Du er sikker på at der på denne sikringsgruppe ikke også er lavet noget fusk?
Med fusk mener jeg, at der også bliver trukket strøm til noget andet end bare bilen. Der hvor vi boede før, der fandt jeg ud at, at den ene fase til kraftudtaget sørme også var blevet brugt til vores tørretumbler. Den ene sikring blev ved med at slå fra når jeg ladede bilen, og mønstret var så, at det passede godt med når tørretumbler kørte samtidig...
/Martin