Loading...
dk

Tesla ROI / TCO | Tesla Forum

120281
120281 Nov 13 '15
Har en kollega der overvejer en Tesla. Han spurgte til mit regnestykke. Men har det i hovedet. Har prøvet og søge på det på siden og fandt lidt snakke omkring det fra 2013. Måske i har nogen Excel ark i vil dele ?

Pct.
kajakaj
kajakaj Nov 13 '15
Vedhæftet et par exel ark
kajakaj
kajakaj Nov 13 '15
Vælg beregn i toppen af teslaforum.dk og vælg herefter underpunktet beregner.
RobertJ
RobertJ Nov 13 '15

Her er et let og overskueligt skema på forskellige 'familie biler' og bil #2.

Nilaus
Nilaus Nov 25 '15

Det der er problemet med at lave den slags regnestykker er at de altid bliver lavet for at bevise en pointe. Når man er forelsket så prøver man at lave et flot regneark der beviser at det er en fornuftig beslutning og ikke en impulsiv beslutning til en mindre formue :)

Niels
Niels Nov 25 '15
gyhrs ser godt(realistisk) og overskueligt ud. tror selv at bilen er mere end 100.000 kr værd efter 8 år. der er tale om en cult bil med større efterspørgsel end udbud.<br />
<br />
prisen af el per km er lavt sat. regner selv med 4 km per kwh som koser 2,4 hvilket er lidt mere end de 25 øre i regnearket - regn med 45-50 øre så bliver man ikke overrasket.<br />
<br />
godt at se at udgiften til dæk er taget med, den spiser typisk besparelsen i brændstof...<br />
<br />
total pris per md er jeg helt enig i ser korrekt ud ( plus rente udgifter)
Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 25 '15
SuneH
SuneH Nov 25 '15
Gyhrs: tre kommentarer:
1. Nyprisen er høj. Min 70'er med soltag og metallak har kostet 595.000 incl. levering. Der er ingen grund til 4-hjulstræk, next gen sæder, exta lys, luftaffjedring etc. Den kører helt enkelt fantastisk. Du er velkommen til en prøvetur her i Jyllinge. SMS 20950860.
2. Forsikring er sat højt. Jeg har i dag fået en pris hos Alka på 6200 kr pr. år. Uden gps-krav.
3. Jeg mener godt du kan regne med at køre 5 km pr kWh. Jeg har her til aften været til Kbh og retur (55 km hver vej), 15 km landevej, 30 km motorvej og 10 km by. Gennemsnitsforbrug 205 wh/km. Det er med 3 graders temp, våde veje og nogle ret hidsige accelerationer for at imponere min søn og hans kammerat :-) I praksis kan du snildt køre under det, og om sommeren er det jo bare endnu bedre. Mvh Sune
RobertJ
RobertJ Nov 26 '15

@Gyhrs, lader du meget hjemme kan du få reduceret din pris ved at tegne abbonement på ladeboks hos evse.dk eller elbilsupport.dk. 109,75øre pr kWh returneres til ejermand.

Regn også med en %-del Supercharged strøm. Jeg har en effektiv strømpris på 15øre/km.

Er der nogen der tager i betragtning af Batteriet efter 8år jo stadig er noget værd, recycled / solcelle batteri og lignende. Formodninger om $100/kWh for Li-Ion nypris i 2023/2020 alt efter hvem man spørger. Skrotpræmien for Alu er noget højere end stål. 
Jeg ser et 'skrotpotentiale', hvis man må sige noget så fy om en så fin ting, på min. 40.000kr efter 8år.
Det må da have indflydelse på laveste brugtpris man kommer til at se.

- R

Nilaus
Nilaus Nov 26 '15

@RobertJ, at tale om en Teslas værdi som skrotpræmie er som at vurdere sin børns værdi omsat til sæbe. Det er ikke ok!

Jabba
Jabba Nov 26 '15
SuneH: Smag og behag. Alle de ting du nævner der ingen grund er til vælge, er et must for andre.
Kiefer
Kiefer Nov 27 '15

SuneH: De 205wh/km kan man vist kun opnå på Sjælland ;-)

Mine ca. 82.000km hvoraf mere end 70% blev kørt med motorvejskørsel endte på på et snit omkring de 230wh/km. Jo jeg kunne godt opnå under 200wh/km men kun på korte strækninger i meget godt vejr og lidt ned af bakke.  Jeg er så heller ikke enig med dig i at meget udstyr ikke er nødvendigt. Jeg har ifølge min bedste overbevisning absolut kun taget det mest nødvendige med i forhold til hvad jeg mener jeg har brug for. Og så endte bilen en S85 RWD på 757.000 inklusive 10.000 i rabat, billigere kunne jeg ikke gøre det.

De første ca. 35.000km blev kørt med helårsdækkene, herefter vel ca. 25.000km på vinterdæk, begge på 19" standardfælge. De resterende km blev kørt på halvslidte 21" turbinefælge.  

Gyhrs: Jeg endte med en pris på 2,75 kr/km alt inklusive for at køre disse 82.000km i bilen. Det kan måske give en lille indikation af hvad det koster at have en Tesla.

Min ROI på bilen var enormt hurtig, da jeg kom fra en Mercedes der kørte 8km/l. Den næste ROI bliver en del sværere da jeg nu kommer fra en Tesla der oprindeligt kostede 718.000 til en Tesla der nu koster 757.000. Det vil alt andet lige give en markant længere ROI når skiftet er fra Tesla til Tesla og prisen på en USD er steget som den er. Jeg regner dog stadig med en TCO på omkring de 3 kr/km, men den er lidt svær at spå om. Vil prisen på bilen holde sig på grund af afgifterne eller hvordan, det er den store ubekendte.

Jeg er også tvunget til at beholde bilen længere da min pengepung ikke er til, at betale for en Tesla med fuld afgift...

/Martin