Loading...
dk

Bidrag til statskassen - el kontra benzin/diesel | Tesla Forum

sjensen
sjensen Mar 31 '14

Det nye nummer af FDM bladet Motor har en lille opgørelse af ‘afgifter på brændstof’. Den siger at 56% af slutbruger-prisen på benzin går direkte i statskassen og 47% for Diesel ved priser på hhv. 12,61 kr og 11,45 kr.

Nu er el jo ikke et brændstof, men hvor meget bidrager vi til statskassen ved opladning?

Jeg har kigget på elpristavlen.dk, hvor DONG’s standardprodukt lyder på 234,56 øre/kWh.

Af den pris går 138,04 ører i statskassen - svarende til 59%. Det inkluderer en PSO-tarif på 22,7 øre/kWh som iflg. energinet.dk for langt den største dels vedkommende bruges til tilskud til vedvarende energi.

Tager man DONG’s ‘Spotpris måned’ produkt til 219,13 øre/kWh (aktuel pris) så går der 134,96 ører i statskassen - svarende til 62%.

Både benzin og el svinger jo noget i pris hvilket påvirker procenterne, men el forekommer altså at være (mindst) ligeså ‘afgiftsbelagt’ som benzin og væsentligt mere end diesel. Til gengæld har de biler jo så grøn ejerafgift (med ekstra ‘udligning’ på diesel). 

Det er altså ikke en rabat på afgifter der gør at “kilometer-økonomien” i el-biler generelt ser rigtig fornuftig ud - selv med danske el-priser. 

I vores Model S bruger vi til el ca det samme beløb pr km som en benzin-bil der kører omkring 23 km/l (og det er inklusive overhead ved opladning).

Kiefer
Kiefer Apr 1 '14

Og jeg tror prisen for benzin + diesel svinger en hel del mere end prisen for el. men den afgift der betales på benzin + diesel udgør formodentlig stadig en mindre del end den afgift vi betaler for strømmen som jo næsten uanset udsving udgør ca. 60%.

Ville man fra politisk hold gøre noget, kunne man da med fordel give el-bilejere samme "lukrative" fordel som husejere der har el-varme med en reduktion af prisen for el udover de første 4000kWh hvor man sparer ca. 50 øre pr. kWh. Ordningen med den ene krone man kan få retur hvis man køber et abb. hos et ladeselskab synes jeg personligt er helt til grin. Her går man ind og laver direkte statsstøtte til bestemte virksomheder og betaler deres investeringer i infrastrukturen. Det er i princippet ikke noget den enkelte forbruger får gavn af da abonnementet nogenlunde udgør samme pris som man kan spare...

Hmm, måske "man" skulle skrive til medlemmerne af diverse folketingsudvalg og foreslå dem afgiftsnedsættelsen på strøm til el-biler...

/Martin

kajakaj
kajakaj Apr 1 '14

enig. Hvis elbilerne skal fremmes i DK, skal der være bedre vilkår, f.eks. gratis parkering ved elladestandere. Det kan ikke være rigtigt at man skal betale P-afgift, når man er nødt til at holde et bestemt sted, for at kablet kan nå.

120281
120281 Apr 1 '14

@Kajakaj: Hvor skal du betale for parkering ? Det er da gratis at parkere sin elbil ? Eller gælder det kun på offentlige parkeringspladser ?

I Norge er succesen vel også pga. ingen moms. De kunne jo også kopiere lidt fra Norge med gratis at sejle med færge eller gratis over broerne. Dog ikke rigtig noget der giver noget i min verden. Men for en pendler kan det da være en besparelse på flere tusinder pr. mdr. Men det er jo så private firmaer der skal betales af staten.

kajakaj
kajakaj Apr 1 '14

Europark kræver P-afgift, bl.a. på Preislers plads i Viborg, så regner med det også gælder andre af deres pladser. Det der helt klart ville hjælpe os mest, var en nedsættelse af afgiften på den el vi bruger til opladning, da vi kun lader hjemme. Der går år imellem at vi bruger færger og broer, så det vil ikke have betydning for os.

NOELON
NOELON Apr 1 '14

Desværre ser det ud til at den gratis parkering for El-biler i København er fortid. Det har aldrig været lovmæssigt gratis, men kommunens praksis har igennem de sidste 2-3 år været at de 'så igennem fingre' eller 'ikke prioriterede' at kontrollerer el-biler. Men jeg har lige fået 2 P-bøder selvom jeg holdt på decideret Elbils pladser i København. Den ene gang ovenikøbet mens jeg ladede. Denne har jeg dog anket og venter på en afgørelse. 

Kiefer
Kiefer Apr 1 '14

@kajakaj: Nå de er begyndt at kræve betaling på Preislers plads i Viborg, det var ellers længe en varm kartoffel om man skulle eller ikke skulle da parkering var gratis ude ved storcentret omkring Bilka.

Har siddet og kigget lidt på hvem man evt. skulle gå til af politikere, men kan ikke rigtig se hvem af dem der har den rette profil, nogen der har en idé?

/Martin

kajakaj
kajakaj Apr 1 '14

Miljøministeren må være det bedste bud eller også oppositionens miljø-ordførere.

Jeg har ikke personligt været på Preislers plads, men blot læst det. Stikket skulle være i P-kælderen.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Apr 1 '14
NOELON
NOELON Apr 1 '14

Eller energiministeren, hvis målet er at få nedsat elafgifterne eller bare få dem i balance med Benzin og Diesel. Men det er Trafikministeren hvis det handler om gratis P-pladser tror jeg. Men han har sikkert for travlt med Tog-fonden

Forummets indlæg er redigeret af NOELON Apr 1 '14
rms
rms Apr 1 '14

@TSLA: 

Elbilister skal også betale for parkering i betalingsområdet.

Bilister med elbiler skal ligesom alle andre, betale for at parkere i betalingszonerne, også på de parkeringspladser, som er ved skiltning eller afmærkning er reserveret specielt til elbiler. Det skyldes, at bekendtgørelsen for standsning og parkering i København pr. 1/12 2011 er blevet ændret. Årsagen til ændringen er, at der ikke er et lovligt grundlag for at fritage el-biler fra betaling inden for betalingsområdet.

Manglende betaling kan medføre en parkeringsafgift på 510,- kr.

Vær opmærksom på, at parkeringspladserne, der er forbeholdt elbiler, KUN er til elbiler. Det ikke tilladt for andre typer biler at parkere der, heller ikke når pladserne står tomme. Hvis du derfor holder på en plads forbeholdt elbiler, kan det medføre en afgift. Hvis du mener, at afgiften er uberettiget, kan du klage.

Godt at vide om elbiler

• Er det gratis at parkere med en elbil i Københavns Kommune?

Nej. Elbilister skal ligesom alle andre betale for at parkere i parkeringszonen, også på de parkeringspladser, som er reserveret til elbiler.

Der er i dag ikke lovhjemmel til at fritage elbiler fra betaling i betalingszonen, men Københavns Kommune arbejder for, at det igen bliver muligt at fritage elbiler fra betaling af parkering. Sagen bliver afgjort i Transportministeriet.

Kilde:  http://www.kk.dk/...ering/regler/elbiler

Tror endda parkeringsafgiften er 610 idag, men det var et gammelt link... men det ville da være en dejligt hvis de indførte gratis parkering igen :-)

Forummets indlæg er redigeret af rms Apr 1 '14
NOELON
NOELON Apr 1 '14

@rms: Helt rigtigt. Men i tiden efter 1/12 2011 blev der defacto IKKE opkrævet afgift. Jeg har holdt på samme plads i Borgergade næsten hver dag de seneste 3 år uden problemer eller bøder. Det er først for nyligt at jeg er begyndt at få bøderne.

rms
rms Apr 1 '14

@TSLA ahh okey, har ikke selv prøvet det, har kun været el-billist siden december, men ville være godt at de kunne lave klare regler på området så der ikke er denne gråzone, håber du for medhold :-)