Loading...
dk

Clever | Tesla Forum

Ninus
Ninus Apr 7 '14

Hej - har lige bestilt en el-bil (Tesla) og ville høre om der er nogen der har erfaring med at bruge en ladestation fra Clever.

Har et kørsels behov på 25-30 tkm./år, men er meget i tvivl om Clever er en god løsning.

FrederikC
FrederikC Apr 7 '14

Hej, har ingen praktisk erfaring da jeg desværre ikke har fået min bil endnu.

Men ved så meget at Clever er den dyre løsning, tag et kig på elbilsupport.dk eller evse.dk istedet.

Jeg har ca. samme behov som dig, og jeg har regnet med frem til en besparelse på ca. 300 kr pr. måned ved en af de 2 ovenstående. Dertil kommer så investeringen, som med 300kr først er tjent hjem om 11 måneder.

KS
KS Apr 7 '14

@Ninus:

Jeg har en Clever løsning hjemme - men det er mest fordi det var hvad der var da jeg fik installeret for 7 måneder siden. Skulle jeg gøre det om i dag - så ville valget falde op evse.dk eller elbilsupport.

 

Bluecoffee
Bluecoffee Apr 7 '14

@Ninus: Jeg har ikke Clever hjemme, for det røde 380 V, 16 amp-stik dækker helt mit ladebehov til daglig. Derimod har jeg et kort fra Clever til opladning på deres standere, og det synes jeg er helt uundværligt. Så snart man bare kører en smule rundt i landet, kan man få brug for at tappe ekstra strøm på vejen, og med dobbeltlader går det nogenlunde kvikt på Clevers 22 kw-stik. Men suppen er dyr, vist ca. 5 kr./kwt.

TSLA
TSLA Apr 7 '14

Har indrettet mig ligesom Bluecoffee, men har dog supleret med et kort fra Eon, så jeg er helt uafhængig og kan lade på den nærmeste når der er behov. Begge er uden abbonement, derfor den høje Kwh pris.

TSLA
TSLA Apr 7 '14

Har indrettet mig ligesom Bluecoffee, men har dog supleret med et kort fra Eon, så jeg er helt uafhængig og kan lade på den nærmeste når der er behov. Begge er uden abbonement, derfor den høje Kwh pris.

Larsen
Larsen Apr 7 '14
Bruger I type 2 -type 2 kabel til ladestanderne?
Raymond
Raymond Apr 7 '14

Jeg har det også som Bluecoffee og jeg bruger type2 til type2 på Cleverstanderne

TSLA
TSLA Apr 7 '14

Jep, det gør jeg også på både Clever og Eon. Og jeg er sikker på at der kommer flere af disse 22Kw ladere med Type 2 stik i fremtiden.

Kiefer
Kiefer Apr 7 '14

Er det bare mig, eller har EON noget af den mest uoverskuelige hjemmeside der findes, det er da helt umuligt at finde priser på deres produkter...

 

/Martin

TSLA
TSLA Apr 7 '14

Nej Kiefer, det er ikke bare dig :-) Den er umulig, men husk de kommer fra alt andet end Elbils opladning. Jeg har fulgt dem siden Better Place overtagelsen og kender et par stykker derinde. De skal selvfølgelig op i gear og slå de moderne tider an på mobilen for at det kan blive en succes...

Flemming
Flemming Apr 7 '14
@kiefer. De har lige åbnet ny hjemmeside der er mere overskuelig. De tilbyder 2 typer ladekort.
Et gratis kort hvor man betaler kr. 5.00 pr. Kwt eller
Køb af kort til kr. 99,00 og betaler 3.50 pr Kwt
Har lige købt et kort i dag, og har også et Clever kort som jeg har brugt et par gange for at kunne nå helt hjem når jeg har været på en endagstur til Jylland
Kiefer
Kiefer Apr 7 '14

@Flemming: Link?

 

Har lige kigget rundt på eon.dk men kan godt nok hverken finde hoved eller hale i siden. Kunne bestemt godt være interesseret i et EON ladekort da jeg ved at det er dem der har standere stående ved Brugsen i Skagen.

 

/Martin

TSLA
TSLA Apr 7 '14

@Kiefer: Linket er http://www.eon.dk/e-mobility/ Men problemet er at den bare ikke fungerer med Chrome... Så ring derind :-(

Ninus
Ninus Apr 8 '14

@FrederikC - har du overvejet at skifte el-leverandør (Modstrøm) her kan du få gratis strøm om natten ?

Ninus
Ninus Apr 8 '14

@FrederikC - har du overvejet at skifte el-leverandør (Modstrøm) her kan du få gratis strøm om natten ?

Ninus
Ninus Apr 8 '14

Hej - lige en I kan tænke over, bestil en spot pris aftale hos Modstrøm og lad bilen om natten, til øre 12,50,-/kwh, sæt en lade boks op fra Dansk Elbil og få øre 103,60/kwh tilbage, kan I se ideen :-)

Kiefer
Kiefer Apr 8 '14

@Ninus: Modstraøm har vist været diskuteret et par gange, du skal huske at regne business casen godt igennem inden man vælger Modstrøm. Det er ved at være et stykke tid siden jeg kiggede på dem sidst, men den gang havde de et krav om et maks. forbrug på 15.000kWh om året og uden for periode 00:00 til 06:00 koster strømmen relativ meget hos dem samtidig var der et opstartsgebyr på ca. 1000,- hos dem for at komme i gang. Og de har også en række krav til at du f.eks. ikke må have et solcelleanlæg, så ryger deres business-case jo helt og aldeles ;-)

 

Så for at det skal give mening skal husets store strømforbrug (vaskemaskine, opvasker, tørretumbler, SAN backup, Tesla opladning osv alt sammen køre i de 6 timer om natten. Her kan det måske komme lidt an på en prøve om husets el-installation er afsikret til at kunne levere nok ampere i det tidsrum. Husk på at det kun er selve strømmen du sparer, afgift skal der jo stadig betales uanset hvornår på døgnet du lader bilen.

 

Jeg siger ikke at Modstrøm ikke kan være interessant, jeg siger derimod at det er vigtigt at kigge sig godt for. F.eks. kan anskaffelsen af en el-bil måske være det der gør en udskiftning af varmekilde fra brændsel til f.eks. jordvarme til en god forretning, du får f.eks. ca. 50 øre afgift retur pr. kWh over de første 4.000kWh du bruger da et jordvarmeanlæg er at betragte som værende el-varme.

 

Den bedste kombination er formodentlig et solcelleanlæg (måske endda en vindmølle hvis du bor langt nok ude på landet), jordvarmeanlæg og en el-bil samt en arbejdsgiver der tillader opladning af el-bil på arbejdspladsen ;-)

 

/Martin

Kiefer
Kiefer Apr 8 '14

@Ninus: Om vi kan se ideen, tjoe, du skal dog huske at en boks fra Dansk Elbil heller ikke er gratis, her skal du så overveje hvor mange km du kører om året inden den bliver rentabel. Der er jo et abb der skal betales pr. måned til Dansk Elbilsupport eller andre for den sags skyld f.eks. Clever eller evse.dk.

 

Og et tillæg på 12,5øre pr kWh i forhold til spot-prisen skal du vel også tage i betragtning, så kommer prisen jo hurtigt op på et snit på 50-60 øre pr. kWh og så ryger fidusen jo for de timer du er udover de 6 timer om natten. Lige pt. giver jeg 191 øre pr kWh ved NRGi,  kunne måske spare 10 øre pr kWh ved at skifte leverandør.

 

Og ja, jeg har kigget Modstrøm, men med deres 15.000kWh begrænsning er jeg vist ca. 10.000kWh over det jeg bruger om året...

 

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Apr 8 '14
Ninus
Ninus Apr 8 '14

@Kiefer : tak for dit indslag, jeg undersøger nærmere :-)

Sider: 1 2 3 »