Husk at "gratis" strøm kun drejer sig om de 60 øre/KWh - de knap 2kr/KWh skal stadig betales til transportøren ala Dong. Jeg har skiftet til OK, som tillader solceller, bare nu hvis mit forbrug overstiger mit solcelleoverskud :-)
Husk at "gratis" strøm kun drejer sig om de 60 øre/KWh - de knap 2kr/KWh skal stadig betales til transportøren ala Dong. Jeg har skiftet til OK, som tillader solceller, bare nu hvis mit forbrug overstiger mit solcelleoverskud :-)
@Ninus, hvis du køber bilen privat og har (eller kender en der har) eget firma, så kan du for en krone tegne et abonnement og leje en ladeboks af dette firma som du blot skal oplyse forbruget på måleren (den skal have sin egen monteret, og laderen skal være ejet af firmaet formelt). Firmaet kan så på sin momsangivelse medtage dette beløb (kWh*afgiften, som du ser på din elregning) i den specielle rubrik til el-afgift refusion, hvorefter firmaet frit kan tilbageføre dette beløb til dig privat. Det er præcis hvad Clever gør, men til en meget højere månedlig pris som først får det i break-even efter 15.000 km eller sådan noget, og med Superchargers lader man ikke mere end det hjemme selv hvis man kører 30.000 siger min erfaring mig indtil videre.
Typisk vil dette få prisen pr. kørt km. ned på 17-20 øre, og så begynder det at ligne noget!
Hmm, jeg tror da jeg skal have en måler monteret i min ladeboks og gøre dette. Det er da rigtig mange penge sparet hver måned!
/Martin
@supergaard - tusind tak for den info, har eget firma og vil prøve at fremlægge den for revisor, for at jeg er helt sikker på at jeg forstår den.
Endnu en gang tak for det indspark i diskussionen og håber den kommer mange til gode :-)
@supergaard - har du en evt. forhandler på en ladeboks med selvstændig lader eller kan jeg få den lokale elektriker til at lave en ?
Selvtændig måler kan du købe mange forskellige af, få din elektriker til at sætte den op. Byg din egen lader, sælg den til firmaet og lej den tilbage mod abonnement..;-)
@Ninus, har ingen anelse - men det ville jeg ikke tro - så længe det er en certificeret model der ikke kan snydes med burde det vel være OK. Man kan jo altid sammenligne med bilens forbrug hvis der skulle være kontrol, men det er vel ikke anderledes end hvis man lejer fra Clever o.a.?
Hvad for en lejeaftale?
Jeg har netop bestilt sådan en her til indbygning i min hjemmelader:
http:///...;hash=item1c3eb99831
Det burde være rigeligt som dokumentation for strømforbruget. ROI er jo rimelig hurtig hvis den kan give 1,- retur på kWh :-)
/Martin
Du skal bruge en ladeboks, det er ikke nok med et kraftstik som jeg har forstået det.
Men hvis der er nogen der har et link til reglerne på området me de meget gerne smide det i link-sektionen, jeg synes det er lidt svært at finde dem (reglerne)
/Martin
Håber denne løsning er godkendt da den er monteret i dag...........
Måler er købt hos Dansk Elbil support til 1.200 + moms.
Det er kun tung lovtekst Frederik - her er styresinalet for SKAT jf. afgørelsen i skatterådet - meget mere læsbart..;-)
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1943959&chk=209219
Samt den relevante tekst:
Elbiler
Skatterådet har den 27. april 2010 truffet afgørelse i en sag om godtgørelse af elafgift af elektricitet forbrugt til opladning af batterier til el-biler. Det lovfortolkende spørgsmål er offentliggjort i styresignal SKM2011.259.SKAT om opladning af batterier til el-biler - godtgørelse af elafgift.
For virksomheder, der har serviceaktiviteter med opladning af batterier til el-biler, var det afgørende spørgsmål, hvornår elektriciteten anses for at være forbrugt. Problemstillingen var, om elforbruget sker, når batterier til el-biler oplades, eller om elforbruget sker, når batterier til el-biler aflades. Hvis elektriciteten forbruges ved opladningen af batterier til el-biler, er det virksomheder, der oplader batterier til el-biler, der forbruger elektriciteten. Hvis elektriciteten forbruges ved afladningen af batterier til el-biler, det vil sige, når virksomhedernes kunder anvender el-bilerne, er det derimod kunderne, der forbruger elektriciteten.
Det er Skatterådets opfattelse, at elforbruget sker ved opladningen af batterier til el-biler. Opladningen sker ved, at der påføres elektricitet til batterier til el-biler. Når virksomheden har serviceaktiviteter med opladning af batterier til el-biler, anser Skatterådet elektriciteten for at være forbrugt i en produktionsproces i virksomheden. Virksomhedens kunder køber således ikke elektricitet, men en ydelse, der består i opladning af batterier til el-biler. Det er en forudsætning, at det er virksomhedens elleverandør eller en anden udbyder, som virksomheden samarbejder med, der leverer elektriciteten til opladningen, uanset hvor og under hvilke betingelser opladningen af batterierne til el-biler finder sted.
En virksomhed, der har serviceaktiviteter med opladning af batterier til el-biler, er omfattet af reglerne om godtgørelse af elafgift. Virksomheden kan få godtgjort afgift af den elektricitet, der er forbrugt til opladning af batterier til el-biler.
Ved lov 1353 om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer af 21. december 2012 er det præciseret, at gældende regler for godtgørelse af elafgift omfatter alle kendte modeller af erhvervsmæssig opladning af batterier til registrerede elbiler, når opladningen sker på ladestandere, herunder hurtigladere, der drives for virksomhedens regning eller risiko, og virksomheden er involveret i driften heraf, eller når opladningen sker på batteriskiftestationer. Lovændringen præciserer, at alle aktører inden for elbilbranchen omfattes af afgangen til godtgørelse af elafgift for elektricitet anvendt til erhvervsmæssig opladning af batterier til registrerede elbiler.
Det er et krav, at der sker en måling af den elektricitet, der anvendes til opladningen. Kravet om måling gælder, uanset om ladestanderen er placeret i det offentlige rum, hos husholdninger eller andre steder. Måleren skal være placeret i forbindelse med ladestanderen. Kravet om måling gælder også, hvis virksomheden oplader batterierne til den registrerede elbil på batteriskiftestationer.
Præciseringen gælder fra den 27. april 2010 og til og med den 31. december 2015.
Elafgiftslovens krav om, at elektriciteten skal være forbrugt af virksomheden, anses for at være opfyldt i dette særlige tilfælde. Tilbagebetaling ydes uanset bestemmelsen i ELAL § 11, stk. 15, om fradragsret i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for moms for elektricitet og varme. Elbilvirksomheden skal således ikke i dette særlige tilfælde opfylde betingelsen om, at fradragsret for moms for elektricitet og varme. Vedrørende forbrugskriteriet er der tale om et særligt tilfælde, der ikke kan overføres på andre områder.
Som dokumentation for tilbagebetalingsbeløbet skal virksomheden kunne fremlægge opgørelser af målinger af den forbrugte elektricitet i ladestandere, herunder hurtigladere og på batteriskiftestationer.