Loading...
dk

Dansk leveringsdato / leveringstidspunkt for Tesla Model S | Tesla Forum

Claus8930
Claus8930 Jan 24 '15

Hookmaker@

Du har ret, sådan har det fungeret! Men selv de store bilproducenter må nu kigge på Tesla som en regel trussel. De er efter min mening TVUNGET til at få fingeren ud, hvis de ikke vil tabe store markedsandele.

Den dag Tesla kommer med en bil i samme prisklasse som en Passat, A4 eller lignende samt et batteri som dækker 95% af alles kørselsbehov på en opladning. (over 800 km på en opladning svarende til Ålborg -> Kbh. og retur) Eller mulighed for batteri Swap midt på Fyn. Vil BMW og AUDI m.f. så med et seriøst problem"

MrCoffee
MrCoffee Jan 24 '15
Helt enig Claus. Også med dig Hookmaker. Dog mener jeg at Tesla skal få flere ben at stå på, og de er på vej. En SUV med mågedøre synes jeg skulle komme efter Blockbuster modellen der skal ramme et billigere segment. Den vil i mine øjne på verdensplan skubbe al konkurrence til side. Selvom de store amerikanere er glade for SUV, trucks osv. Jeg håber inderligt at de får hul på markedet og storsælger biler, men det sker ikke med Model S. Men den baner vejen.
Hookmaker
Hookmaker Jan 24 '15

MrCoffee, helt enig med dig der, den Model X er et latterligt projekt der igen kun vil tilfredsstille et lille marked, - skrot det og se at få fingeren ud på model 3!

Kiefer
Kiefer Jan 24 '15

Husk på at Tesla skal nå en masse andre mål for at kunne producere en billigere model, for det første er det produktionen af batterier hvor de skal have prisen ned, og det lyder det til at, de kun kan gøre via deres Gigafactory som først står klar i ca. 2020.

Det er heller ikke billigt at bygge en produktionslinie op der skal kunne bygge ca. 300.000 biler i 2017 og mere end 500.000 biler i 2020. Det er de jo slet slet ikke klar til på fabrikken i Freemont endnu. Jeg tror ikke på at, selv hvis de skrottede Model X ville de kunne forcere udviklingen af Model 3. 

Hookmaker: Jeg tror du undervurderer hvor stort markedet er for SUV biler i USA, med Model X rammer Elon en kundegruppe der næsten ikke er tilstede ved Model S bilerne, nemlig kvinderne, han har udtalt at, for Model S vedkommende er antallet a kvinder der køber bilen under 20% mens det tilsvarende tal for Model X er mer end 50%.

Om projektet er latterligt er der jo nok delte meninger om, som reservationsholder har jeg jo nok en anden ;-)

/Martin

KS
KS Jan 24 '15

Jeg tror nu også der er mening med galskaben. Lad os antage at Tesla sender model 3 på gaden nu. Bilen vil være mindre end biler bygget på den nuværende platform, og dermed vil arealet som de kan gemme batterierne på, også være tilsvarende mindre, og dermed have 60 kw eller måske mindre. Salgspunkterne for at skulle matche tilsvarende ICE vil dermed ikke være til stede.

Venter man derimod med at lancere modellen til om 2-3 år, så vil der tilsvarende være sket en del på batteri området. Jeg har hørt rygter om at der skulle være sparet på vægten på nogle af de nyere modeller, ihvertfald i forhold til de helt første S'ere der kom på gaden. Energidensiteten skulle være 20% højere i batterierne end blot for 2 år siden, og det er et af de områder der bliver forsket ekstremt meget i. Venter man derfor 2-3 år med at lancere model 3, så er chancen for at densiteten er øget med 50% eller mere til stede, og dermed også et meget breder audience. Og samtidig med en lavere pris for at producere enhederne/cellerne, så giver det utroligt meget fornuft.

Og for os andre kommer der nok også til at ske gode ting, når densiteten er øget. Forestil jer at de 100 kw kan lagres på halvdelen af arealet. Så har vi enten halvdelen af vægten at slæbe rundt på, eller også kan pladsen bruges til noget andet. F.eks al-air batterier, hvor densiteten er endnu højere, men hvor cellerne ikke kan tåle så mange op/afladninger. Man kunne så have 100 kw til rådighed for "normal" kørsel, og de gange hvor man virkeligt skal ud og køre langt, kan man vælge at bruge af kapaciteten på den anden batteri-bank, vel vidende at de måske kun holder til 1000 op- og afladninger.

Jeg tror derfor at Tesla gør klogt i at først tage High-end markedet, for at vente på at teknologien kommer med lynets hast og overhaler indenom. Med et godt opbygget SuC netværk, så vil de være en del foran de andre spillere på markedet. Han er ikke helt dum, ham Elon..

henrik_dk
henrik_dk Jan 24 '15

Infrastrukturen med superchargers er slet ikke klar til, at Tesla kan lancere en billig familiebil.

Det går i dag med de 400-500 model S, der er solgt i DK. Men hvad nu, hvis der kommer f.eks. 50.000 model 3? Så kommer vi jo til, at holde i lange køer for at lade ved superchargers og el nettet er heller ikke dimensioneret til det.

Og hvad så med alle de penge staten mister på manglende reg. afgift, brændstoft afgifter og grøn afgift? Ja så er jeg sikker på, at de indfører højere el afgifter, for pengene vil de jo have ind uanset hvad...

Jeg krydser fingre for, at Tesla forsætter med dyre og ekslusive biler i mange år endnu :-).

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Jan 24 '15
henrik_dk
henrik_dk Jan 24 '15

Ok :-). Fandt tallet her: http://da.wikipedia.org//wiki/Tesla_Model_S

De er så ikke helt opdaterede.

Kiefer
Kiefer Jan 24 '15

Henrik: Brug nrpla.de til den slags. Så har du altid de nyeste tal.

/Martin

MrCoffee
MrCoffee Jan 24 '15
Jeg tror nu stadig med en mindre bilkontruktion at rækkevidden ville være milevidt fra konkurrenterne, og tror stadig de skulle lave model 3 før X. Udviklingen skal nok komme mht batterier. Men her gælder det om at penetrere markedet i en fart før konkurrenterne. Der skal stadig rigtig mange biler til før der er generel kø ved SC. Ellers så betaler jeg gerne min tankfuld, eller swap, for at komme videre hos Eon, eller Clever, eller hvad der udbydes om nogle år.
Kiefer
Kiefer Jan 24 '15

Udfordringen er jo at hvis de lavede Model 3 nu, ville den ikke blive ret meget billigere end Model S grundet den høje pris på batteriet. Så ville det jo ikke være muligt at penetrere i markedet hvis dem man konkurrerer imod koster det halve eller mindre.

/Martin

henrik_dk
henrik_dk Jan 24 '15

Jeg tror nu prisen på en Model 3 vil være en del lavere end Model S.

En Model 3 kan vel nøjes med 100-150 HK og så kan antallet af batterier vel skæres drastisk ned? Det samme med vægten.

Den behøver heller ikke være 5 meter lang, veje over 2 ton og køre på 19" eller 21" hjul.

MrCoffee
MrCoffee Jan 25 '15
Min pointe er at Tesla har et forspring, som jeg er bange for at de ikke får fulde udbytte af, hvis model 3 bliver forsinket m.m.
Kiefer
Kiefer Jan 25 '15

henrik_dk: Hvis du skal sænke prisen er Tesla tvunget til at bruge billigere materialer end aluminium som de bruger nu på Model S, det har Elon Musk også udtalt. Det kan amtidig have en indflydelse på vægten.

Ingen tvivl om at de også vil kunne bruge færre men bedre batterier i bilen, de to kombineret vil sansynligvis give en billigere bil. Den teknologi er så bare ikke på markedet endnu.

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Jan 25 '15

Citat fra Claus8930

Som IT konsulent, er det svært for mig at forstå at Tesla, har så svært ved at opdatere feltet omkring bilens status. Det burde være den simpleste opgave for et firma, som mere betegner sig som IT firma frem for bilproducent!

Mange kommende Tesla ejere sidder med garanti ofte og kigger på denne status med stor interesse. Når feltet ikke opdateres kontaktes diverse medarbejdere for at høre, om der er "noget gjaldt" med produktionen af bilen. Det må koste en masse ressourcer, der nemt vil kunne sparres. Samtid er det første kontakt mange mennesker har med Tesla, og hvis man allerede i ordreprocessen giver et indtryk af, at man ikke har styr på tingene, vil det helt sikker skade Tesla´s renommé og troværdighed.

Jeg har sagt det før. Jeg mener at troværdigheden er altafgørende for Tesla. Bestiller man en Tesla, gør man det ud fra løfter om holdbarhed og kommende, ikke udviklede, funktioner og opdateringer. (For ikke at snakke om at hele el-delen i forhold til almindelig forbrændings motorer.)

Det er meget anderledes end ved bestilling af andre biler. Her køber du en bil med de funktioner, der nu engang allerede er lavet og testet i bilen. 

Tesla vil få en kæmpe udfordring, hvis fx de lovede funktioner omkring "Autopilot" ikke bliver leveret, eller der opstår problemer med batterilevetiden/kvaliteten og Tesla ikke giver en 100% tilfredsstillende service. Med et sådant problem, vil Tesla hurtig kunne se deres ordretilgang styrtdykke.

Hvis Tesla vil gå forrest, skulle de få opdateret disse informationer, og endda tilbyde bedre service end deres konkurrenter. F.eks. synes jeg det kunne være fedt, hvis man kunne følge med på et web. cam, når det blev ens tur til at når produktionsbåndet. Alternativt man på MY TESLA, fik et billede fra udvalgte arbejdsstationer. 

Tror deres fokus er på at lave biler.. og at bilen vil skabe det perfekte kunde leverandør forhold.. der er så mange test der viser at folk der har en tms vil bestille igen.. så om der er et webcam eller et foto tror jeg har lille eller ingen betydning.. men kender selv ventetiden.. den er lang.. 
KS
KS Jan 26 '15

@Kristian70K: Tror nu at status på MyTesla har fungeret helt fint for mit vedkommende. Fik i starten af januar oplyst af forventet afsendelsesdato var (er) 26 januar. Bilen gik i produktion for 6 dage siden, og i dag viste den:

Produktion færdig

Din Model S er nu blevet afsendt fra fabrikken.

Samtidig med status skiftede fik jeg en mail fra Emil (DS) om samme. Så nu er det blot af vente på at den, sammen med Hookmakers og TSLA's kommer over atlanten og bliver klar til levering - 1 eller 2 uge i marts. Vil sige at det er meget lettere at vente anden gang.

NOELON
NOELON Jan 28 '15

Hjemkommet fra vildnisset så jeg til morgen først at min stadig var i produktion. Men efter at have svaret på en mail fra Emil med div leverings spr. skiftede den her ved middagstid til Produktion færdig. Derefter skrev jeg tilbage til Emil for at høre om den så havde misset transporten. Men han beroligede mig. Både Ken's Henrik's og min er alle under transport og forventes at ankomme samtidig. Så fælles udlevering en absolut mulighed.

Claus8930
Claus8930 Jan 28 '15

@Kristian70K:

Mener blot, hvis du tilbyder den service at kan se hvor langt ens bil er i processen, så skal det også virke. Ellers skulle de blot lade være!

Hookmaker
Hookmaker Jan 28 '15

@TSLA, det er super! - Godt jeg kan få det at vide fra mine "container" buddies!....;-)

P85DK
P85DK Jan 28 '15

@TSLA, hvornår er din forventede levering?

Min har været i produktion små 2 uger og jeg svarede på samme spørgsmål i mandags. Den står dog stadig som i produktion (uanset hvor hyppigt jeg trykker på refresh, der må være noget galt med browseren eller internetforbindelsen).

Min levering står stadig som Marts

Hookmaker
Hookmaker Jan 28 '15

@P85DK - bare rolig så er den sikkert færdig. Har du fået email fra Tesla DS - for så er den helt sikkert i transport.

Sider: «« « ... 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 ... » »»
Dette emne er sticky