Ville lige dele mine og Steppats oplevelser i sidste uge med jer.
Bo og jeg så opslaget her på TF for et par måneder siden og stillede vores køretøjer til rådighed for EU-eksperimentet, kan man køre til London og retur i en Model S?
Med en hel del planlægning af ladesteder og ikke mindst hoteller der tilbød opladning tog vi afsted mandag i sidste uge og kom hjem søndag aften, og havde 3 dage derovre til shopping og venner.
Undervejs holdt vi kontakt via walkie-talkie og koordinerede hvornår vi skulle holde pauser og hvilken hastighed vi skulle lægge os på, alt efter state of charge i bilerne. Vi kørte i gennemsnit 90-100 km/t på hele turen men fik også testet tophastigheder på vej fra Hamburg til Bremen. Men det var hårdt, især for passagerene, at sidde med så lave hastigheder, som chauffør gik meget af tiden jo med at spare energi så det var ikke uudholdeligt. Fra bagsæderne blev det blogget og tweetet lystet af bl.a. FDM.
Bilerne levede op til forventningerne og kunne snildt køre 400 km på en opladning og kunne snildt køre 200 km/t. Internet ombord til at slå togafgang, hoteller og ladepladser op fungerede som altid og rigtig fedt ikke at skulle bekymre sig om roaming.
Det værste ved turen var nok at mange ladepladser ikke altid virkede eller kun gav 16A. Ved et enkelt hotel var pladserne ICE'd og da vi endelig fik flyttet de biler der holdt i vejen virkede de udendørs ladestandere sjældent, de overdækkede synes at virke bedre. Jeg blev flere gange reddet af mit 8 meter lange type2-type2 kabel. På hotellet i England havde de kun et rødt og et blåt 32A udtag så en god idé at have et 32A-16A stik med, jeg havde dog en 32A mobillader med også. I Bremen endte vi med at måtte deles om een lader og flytte det over i bil nr. 2 midt om natten for at få 100%.
Men alt i alt var det altså en rigtig god, sjov og lærerig tur. Vi har bevist at det kunne lade sig gøre at køre hele vejen, men også at det ikke er uden bøvl fordi ladestanderne ikke vedligeholdes og ikke er hurtige nok. Vi opladede 4 gange på de 2 superchargers i Holland og må konstatere at Teslas enegang med deres helt egen standard er det eneste rigtige i øjeblikket med så fragmenteret et ladesystem i europa, med forskellige firmaer der kræver abonnement og Chademo som den hidtil hurtigste med "kun" 50 kW for langsomme.
FDM skal jo være lidt kritiske nu det ikke er en benzinbil med alt hvad man er vant til fra den kant, men de gik til opgaven med et åbent sind og havde helt ret i at det gik for langsomt og var med for mange pauser. Som alle herinde ved, er sådan en tur en helt anden oplevelse straks vi får de superchargers i gang.
Læs også FDM artikel om turen: http://www.fdm.dk/nyheder/fra-danmark-til-england-elbil
Og FDMs videointerview med os da vi var halvvejs: http://www.fdm.dk/nyheder/fdm-koerer-til-london-tesla-elbil