FrederikC: Det er jo altid en gråzone, falder dørbeklædningen af og Tesla kan se at man har lydisoleret derinde, så skal de jo kunne godtgøre at den metode man har brugt for at få beklædningen af, er årsag til skaden og derfor ikke er dækket af garanti.
EU har jo nogle ret strenge forbrugerregler på området. Tesla kan ikke bare komme og sige at bilen ikke længere er dækket af garanti fordi den er blevet modificeret. Hvis det var tilfældet skulle mange forsikringsselskaber pludselig stå med garantiforpligtelser over for alle os der f.eks. har en GPS tracker installeret...
Det skal så også lige siges, at det er relativt begrænset hvor store skader man kan forårsage på bilen i denne forbindelse, jo man kan komme til at ødelægge kabler, diverse plastiknitter og selve beklædningen. Det skal man selvfølgelig være klar over fra start inden man påbegynder et sådan projekt, der er jo en risiko ved det. Som jeg lærte lidt på den hårde måde da jeg midlertidigt mistede et par beslag dybt inde i bilen ;-)
Men under alle omstændigheder havde det jo været rart hvis Tesla havde været så flinke at offentligegøre en guide til hvordan man på den mest korrekte måde tager beklædning af Frunk, Trunk og døre...
/Martin
Så fik jeg fixet mine bagdøre færdig, og Ken sit bagudvendte kamera. Der dukkede lige et par stykker op som også fik lavet lidt..,-) God dag med et par byger i ny og næ.
Jamen eftersom jeg og mit kamera var med på en kigger i søndags, så kommer her en lille pixiebog om lyddæmpning af bagdøre. Selvom Henrik og Ken jo er et par seje bananer udi Tesla modifikationer, tog jeg hjem med et klart indtryk af at det kan jeg sagtens selv finde ud af.
Start med at afmontere plastik dækpladen bag ved håndtaget. Kan f.eks. vippes af med et dækjern eller lignende af plastik:
Fjern derefter den robuste gummi inddækning, også helst med et værktøj af plast, for at undgå uskønne ridser. Henrik gjorde det nu med en skruetrækker, altimens han forklarede hvorfor det var en dårlig ide :).
Nu er det så tid at løsne en (eller to?) torx skruer samt en bolt:
Og så er det bare at trække afdækningen af, her startende i forreste og øverste hjørne, og så arbejde sig rundt i kanten:
Dørsiden holdes fast af en flok robuste metal klips, samt nogle famøse hvide plastik klips, hvoraf et antal af sidstnævnte må forventes at knække undervejs. Det er derfor en god ide at have anskaffet sig en posefuld af disse klips fra Tesla inden man går igang. Desværre har jeg ikke lige et billede af de hvide klips, men de kan genkendes ved at flere af dem nok er knækket når døren er hevet af :). Det samme skete ihvertfald for mig da jeg lydisolerede mit eget bagagerum. De er superlette at skifte, hvis altså man har dem...
Der er nu 5-6 ledninger som skal afmonteres før dørsiden kan lægges til side. Heldigvis er alle stik unikke, og kan derfor ikke uden videre forbindes forkert når herligheden skal samles igen:
Som det fremgår af billedet ovenfor, er det godt at have et par ekstra hænder i nærheden til at afmontere ledningerne.
Nu hives plastdækpladen af for at give adgang til dørens indre, og højttaleren skrues af. Førstnævnte holdes fast af noget sort klæbemasse, og kan uden videre klistres på igen bagefter:
Nu er det sådan set bare at gå i gang med at sætte strimler af stp eller dynamat på alle de steder man kan komme til. Det meste nok inde i hulrummet i døren. Det er vist en smagssag hvor meget det giver mening at sætte på. Holdningerne varierer fra "nogen få strategiske steder" til "plastre det hele til". Uanset hvor meget man vælger at sætte på, så er det langt lettest at arbejde med mange små strimler, end det er at forsøge at sætte få store stykker på.
Det anbefales også at sætte en strimmel på højttalerrammen.
Slutresultat, inden det hele sættes sammen igen i omvendt rækkefølge (der er væsentligt mere dynamat inde i hulrummet end det der kan ses på billedet):
Selve plast skallen/dørsiden fik også nogen stykker dynamat:
Og så spoler man bare filmen baglæns for at sætte det hele sammen igen...
Der er en lille krølle ved fordøren, hvor der også skal afmonteres et kabeltræk fra håndtag til låsemekanisme. Det gøres efter sigende ved at hive en lille gummimuffe ud, og så afmontere kablet på samme vis som man afmonterer kablet på en cykel håndbremse. Det har jeg så ikke set i praksis.
Har nu kørt de første 2.000 km i vores TMS på tre uger. Er formodentlig fortsat beruset af den fantastiske oplevelse hver gang jeg sætter mig ind og kører. Det må nok have sat sig på hørelsen også. Bilen er fantastisk lydløs og jeg har svært ved at forstå behovet for lyddæmpning. Den værste støj kommer fra vind og dårlige amerikanske dæk. Alternativt skyldes det måske stofsæder og intet soltag. Eller også har Tesla bare støjdæmpet mere på sidst producerede biler.
@Chris:
MS'eren er lydløs - men der vil altid være lidt dækstøj, og lidt resonans fra diverse plader rundt omkring på bilen. Ekstra lyddæmpning giver det sidste - fjerner en masse baggrundsstøj. Mht til mere støjdæmpning, så har jeg lige snakket med cvitting, som fik sin i fredags, og i dag har fået monteret støjdæmpning - iflg Claus, er det helt utroligt hvor meget støjen reduceres - også i en HELT ny MS'er. Så tror det er noget med at nogle er mere støjfølsomme end andre. Selv er jeg slet ikke i tvivl - det gør en kæmpe forskel og gør fornøjelsen så meget bedre..
Hos CARSound monterer vi en del støjdæmpning i diverse biler, vi har ikke haft fornøjelsen af en Model S endnu.
Når jeg får min i løbet af den næste måned vil den få den helt store dæmpe tur.
Empty, arbejder du hos CarSound?
Hvis, kunne vi så ikke få nogle priser på bordet? Lyddæmpning pr. dør? frunk? trunk?
Frederik, du kan bare komme ud til lyngby og smide en kasse Petrus, så skal jeg nok isolere din bil...;-)
@Hookmaker: og de bliver drukket under isoleringen, så det bliver sjovere og sjovere alt i mens flaskerne ryger ned ;-)
/Martin
Hookmaker, det kan godt være jeg tager dig på ordet :o)
Formoder også jeg skal levere noget dynamat :P
Frederik: Ja jeg står i CARSound i Hillerød og har solgt en del Dynamat og StP til projekterne i denne tråd.
Da jeg endnu ikke har haft en Model S under kærlig behandling kan jeg ikke give eksakte priser på frunk, trunk osv. En tommelfinger regel er dog 2-3 arbejdstimer per dør alt efter døren størrelse og graden af dæmpning der ønskes. Trunk er ikke nem at gætte sig til da jeg ikke ved hvor svær abteringen er at afmontere, i en MB S klasse tager ca 3 at lave en standard dæmpning. Frunken har jeg ikke den fjerneste ide om, da jeg ikke har noget at sammenligne med.
Vores timepris er kr. 500,- inkl. Moms, StP koster kr. 877 for 4,5 m2 og Dynamat koster kr. 1599 for 3,3 m2 alt efter hvor effektivt man går til værks skal der til en bil af den størrelse bruges 3-4 pakker dæmpeplade, 4-5 ark æggebakkeskum til kr 139 per stk og 1 pakke StP SPL04 til kr. 499.
Dynamat dæmper bedre men er også en dobbelt så dyr løsning, hvilket gør StP meget atraktivt, der er også et nyt og bedre StP produkt på vej, det bliver prissat en af de nærmeste dage.
En praktisk detalje, jeg står i Holbæk butikken idag og er først tilbage i Hillerød fra på mandag og vores nye mand i Hillerød er ikke helt stærk i støjdæmpning endnu.
/Tom
Frederik, .- koncentrer du dig bare om at skaffe Petrus'en, så gir jeg Dynamatten...;-)