Loading...
dk

Ladning i hjemmet | Tesla Forum

Skaarup
Skaarup Apr 23 '14

Hvad er fordelen? Man investerer 5.000 kr og får cirka 500 kr i udbytte hvert år? Det er en ringe investering. Så vil jeg hellere investere i vind eller solkraft på egen matrikel.

NOELON
NOELON Apr 23 '14

!0% synes jeg nu er ok, men der var endnu bedre økonomi i Hvisovremøllen end den aktuelle på prøvestenen. Men til gengæld har den overproduceret ganske betargtelig siden ibrugtagningen ift. prognoserne, som økonomien er baseret på. Jeg tror også de har fået betydelig bedre styr på vedligeholdelsesdelen end f.eks. middelgrunds møllerne. Så alt ialt er prøvestenne et fornuftigt projekt og jeg tvivler på at du får en bedre økonomi med solceller efter den nye time ordning - med mindre du måske vil lade teslaen stå og lade op om dagen og køre om natten.

cvitting
cvitting Apr 23 '14

Blot tilbage til åbningen af tråden, er enden blevet:

Jeg bestiller en separat installation med egen elmåler, således at der er vandtætte skodder imellem privatforbruget i hjemmet og "firmaladningen af firmabilen".

Således køber jeg al strøm til bilen til "ervervspris" dvs. uden afgift og moms = ca. 82 øre/kWh.

Jeg regner også med at købe en 22kw lader fra Clevar eller lignende, så den kombineret med dobbeltalder i bilen kan lade i en fart. Jeg vil - som nævnt andet steds på forum - også have brug for at køre kort tid efter jeg kommer "halvflad" hjem.

Endeligt tænkte jeg også at det kunne være fint, at have rigelig med kapacitet, hvis/når det er muligt at lade billigt på bestemt tidspunkter om natten - det må det være fint, at kunne fyre mange kWh af i den bilige periode... eller er dette argument tyndt?

/Claus

NOELON
NOELON Apr 23 '14

@Claus: Har tænkt det samme og har derfor også 32A til rådighed på mine installationer, men vil selv bygge boksen. Men det er klart at når vi bliver rigtig mange med elbiler :-) kommer du måske ikke til at udnytte det. Der skal vi nok kikke lidt mere på sjensens's model. hvor det er smartgrid der afgør ladestyrke og tidspunkt. Men som mellemvej ville det jo være rart hvis der kunne komme en reel pris-differentiering ift. lade tidspunktet. Så får vi fordel af at kunne lade hurtigt.

cvitting
cvitting Apr 25 '14

@TSLA: Ja fremtiden kender vi naturligvis ikke, men jeg tænker nu alligevel at jeg hellere vil have overkapacitet til hurtig ladinign, end at risikere "stuearrest" på et tidspunkt, hvor jeg skulle køre dejlig bil :-).

TSLA siden du virker lidt tekisk kyndig, vil jeg lige høre om lidt praktik. Hvis jeg bestiller den nye installation, har jeg fået oplyst, at den std. giver 25A, så jeg må nok tilkøbe yderligere 7A kapacitiet, så jeg får i alt 32A, ikk (mener at huske, at en 22KW lader trækker 32A).

Skal jeg blot bestille et rødt CEE stik, som laderen så tilsluttes, eller skal laderen tilsluttes "direkte", altså uden at den sættes i et rødt CEE-stik?

Siden jeg ikke har den store forstand på at bygge en lader selv, ved du så om nogle er bedre end andre?

/Claus

brianmassesson
brianmassesson Apr 25 '14
@cvitting hvis det er muligt for dig vil jeg anbefale dig at komme en tur til hundige havn i næste uge. Der mødes vi en håndfuld og bygger en transportabel 22kw lader. Det bliver højst sandsynligt torsdag den 1. Men der vil du også kunne få mere af vide om hvordan du skal forholde dig til hjemmeinst.
Hookmaker
Hookmaker Apr 25 '14

@cvitting, 1: du kan ikke tilkøbe udover de 25A - Det er en Tesla begrænsning indtil videre. 2: Du kan ikke hive mere end 16A med Teslas lader - dertil skal du som du selv siger have en 22KW lader - enten fastmonteret af installatør (direkte forbundet og uden CEE32A stik (kan jo også sættes om med stik, men hvad er ideen?) eller mobil (hertil skal så bruges et CEE32A stik). 

cvitting
cvitting Apr 25 '14

@brianmsssesson. Tusind tak for tippet og invitationen. Det vil jeg meget gerne, hvis jeg kan. Jeg er i København mandag og tirsdag, så det lå nok ikke i kortene, at jeg også skulle over torsdag... Men et godt tilbud, som jeg bestemt vil overveje...

@Hookmaker. Sorry, jeg har måske ikke forklaret mig ordentligt. De 32A ville jeg bestille hos el-selskabet. Dem har jeg talt med, det var dem der anbefalede en std. nyinstaalation med 25A og tilkøb af yderligere 7A kapacitet. Og dertil tænker jeg at købe en fast lader, som så bliver fastmonteret. Og måske jeg lige skal tilføje, at bilen er bestilt med dobbeltlader... Håber jeg nu har forklaret mig bedre, eller har jeg stadig misforstået noget ...?

/Claus

Hookmaker
Hookmaker Apr 25 '14

Nå ok, det er din mastesikring der kun er på 25A - men du får alligevel ikke 32A ind i bilen foreløbig da den vist er begrænset til 26A.

NOELON
NOELON Apr 25 '14

Hej Claus, Nej nu er det vist helt klart, at du har forstået detaljerne. Men jeg synes det er et godt tilbud, som Brian kommer med, da du dermed måske får blod på tanden ift. at bygge den selv og derved spare nogle penge og møde ligesindede. 

cvitting
cvitting Apr 25 '14

@TSLA. Super, så er jeg mere rolig... Jamen jeg vil sørge også gerne komme, skal bare lige se om det hele flasker sig. Jeg er ikke den store elektroingeniør, men vil rigtig gerne møde jer andre, så jeg kan suge til mig at alle de gode råd, jeg overhovedet kan finde om dette emne, og nok et par andre gode råd hist og her. Jeg regner bestemt med at komme, så jeg giver lige besked i god tid inden torsdag, så jeg kan få tidspunkt og adresse m.v..

NOELON
NOELON Apr 25 '14

Hookmaker har ret i at selv med en fastlader med en kapacitet på 22Kw kan selv en TMS med dobbeltlader ikke udnytte den fuldt ud. Kunne godt lide at vide om du Claus er blevet fortalt at du kan lade med 22 Kw eller hvor du har den oplysning fra. Det er notorisk forkert. Enkeltlader lader med max 13A og dobbeltlader med max 26A. Så hvis jeg var dig ville jeg måske prøve om de 25 A var nok og vente med opgraderingen indtil der vidser sig et problem. Jeg har f.eks. i mit sommerhus ikke officielt udvidet, men har fået at vide af min Elektriker at forsikringen reelt er en del højere. Derfor trækker jeg mere uden at have opgraderet.

cvitting
cvitting Apr 25 '14

@TSLA. Interessant information. Jamen jeg ringede blot til mit elselskab, som spurgte, hvor meget min lader skulle bruge?. Jeg mente 22KW var noget ala 32A, hvoraf han kunne udlede at jeg så skulle tilkøbe 7A til den "lave" pris á 1.300,- pr. A - det er jo et fund... Jeg vil naturligvis nøjes med at bestille std. installation med 26A og se, om det mon ikke går fint ... Ellers kan jeg vel altid opgradere. Skal også se, om husinstallationen kan klare det?. Men den venlige mand mente, at de fleste nye huse (som vores hører under) burde være forberedt til omkring 63A ... ??? Aner i øvrigt ikke en "dyt" om strøm og spænding ... :)

NOELON
NOELON Apr 25 '14

Det lyder for mig klart som forsikringen er større end de 25A. Men ift. div regulativer er du ikke garanteret mere end de 25 selvom forsikringen er dimensioneret større. Men du kan altid tilkøbe mere senere, hvis du får problemer med at have for mange samtidige ting kørende. OG med en ladeboks hvor du lader med maks (26A) kan du normalt lade på et tidspunkt hvor der ikke er andet større forbrug (måske der dog er vask om natten - kender ikke jeres rutiner). Kommer der konflikter kan man altid skrue lidt ned for bilens ladning. Og endelig vælge at opgradere hvis det ikke er nok.

FrederikC
FrederikC Apr 25 '14

Fra dit elskab ved huset/vejen går en stikledning til dit hus, det er denne der kan klare de 64A (elselskabet ved hvad der ligger), elselskabet begrænser dig med de sikringer der sidder i skabet ved huset/vejen.

dvs. Skal du bruge mere end der sidder i så skal de skifte sikringerne, sikringerne ligger i 25,35,50,65A.

jeg er ikk 100, men mener du skal opgradere så det passer med sikringerne.

hvis du opgradere til mere end din hpfi kan bære skal den også udskiftes, og måske skal din jording også opgraderes.

er ik elektriker, så jeg er ik helt 100, men mener det er sådan.

cvitting
cvitting Apr 25 '14

Nemlig, det lyder helt fint, og er det jeg vil starte med. Tak for de gode råd!

brianmassesson
brianmassesson Apr 25 '14
@cvitting 63A lyder voldsomt, mener de nyere huse er forberedt til 50A, vores er fra 2010 og det var forberedt til 50A. Hvilket også er rigeligt til ladning med 32A (eller som TSLA skriver 26A ligenu) men hele problematikken, og det der gør det en lille smule forvirrende lige nu er netop det med at Tesla har skruet ned for ladestrømmen, som man kun kan lade med 26A (Twin Charger) eller 13A (Single Charger) Man kan ikke rigtig få af vide hvad problemet er, man har jo kunnet lade med 32A tidligere. Det jeg har hørt er at det muligvis kræver en hardware opgradering, kabel eller lign., for at være sikker på bilen kan bære 32A ladestrømmen. Lige nu er ladestrømmen naturligvis begrænset i softwaren. Men Tesla har lidt et problem hvis ikke dette bliver fikset, flere har været ude og investere mange penge i at opg. Deres el installation, i ladere osv. Håber vi ses torsdag :-)
cvitting
cvitting Apr 25 '14

@FrederikC. Det lyder helt rigtigt. Nu vil jeg forsøge at deltage i arrangementer på Hundige Havn, og så tage en snak med elselskabet herefter... Heldigvis - og KUN i denne forbindelse - får jeg først bilen i august ...

NOELON
NOELON Apr 25 '14

@FrederikC: Rigtig, at der i boksen ved stkledningen sidder en forsikring. Men der er ikke altid sammenhæng mellem den sikring der faktisk sidder og den aftale du har lavet mellem dig og Elselskabet. I mit tilfælde har jeg en aftale om 25A, men der sidder en 50A i boksen. Jeg har så et par andre udfordringer ift. topologien af den lokale del af nettet, da jeg sidder yderst i en forgrenet træstruktur. Det betyder at den leverede spænding i visse tilfælde hvor jeg giver fuld ladning kan synke lavere end det regulativet foreskriver og Tesla Roadsteren bryder sig om - den kører jeg med 32A enkelt fase. Men i praksis regulerer jeg bare ladetidspunkt og ladestrøm. Det er trods alt billigere end at betale penge for opgradering. 

cvitting
cvitting Apr 29 '14

Vedr. aften i Hundige, som jeg vist blev inviteret til at deltage i overmorgen; torsdag. Det vil jeg stadigt meget gerne - mest for at høre lidt om lader, el og naturligvis møde nogle af jer dedikerede mennesker. Hvis det stadigt er OK vil jeg gerne tage turen fra Vejle og retur for at høre og se mere :-). Hvordan får jeg fat på adresse, tidspunkt og hvad jeg evt. selv skal medbringe ...

Claus

Sider: « 1 2 3 »