Loading...
en

Lader kun med 75-85A ved supercharger?

T3S7A
T3S7A Dec 30 '15

Kort - det er helt normalt, din bil fejler ikke noget - laderen i Randers fejler ikke noget. 

Dit batteri er lunt, men laaangt fra total varmt. Det er 40-50 km slet ikke nok til. 

SOC på 30% er jo også der hvor hastigheden begynder at komme ned. Hvis du virkelig vil teste, så kør da en lang tur, og kør dit batteri tomt, under 10%. Lang tur = over 100km, med masser af skiftende hastigheder. Så skal du se, så når du også 110kW i nogle min. :-) 

Supercharger er ikke hurtigere end det og falder hele tiden i opladingenshastighed i takt med man får mere støm på batteriet. 

griffel
griffel Dec 30 '15

Der kunne altså være smart med en form for readout på batteritemperaturen...

Jeg kører 70 km på arbejde hver dag (50 på motorvej med ca. 120 km/t), så mine batterier bliver åbenbart slet ikke varme på hele turen. Den var ny...

Kristian70k
Kristian70k Dec 30 '15

.. på denne tid af året skal der en del til før det bliver varmt.. og det er faktisk heller ikke vigtigt at det bliver varmt.. mer vigtigt det ikke bliver det.. den bedst funktions temp. er 20 grader mener jeg.. men for at det lader optimalt skal det vist ligge lidt højre :) men ja den bedste effekt er tæt på nul % og op til de 50% hvis man kommer med 30% supercharger man jo også med den hastighed der passer til forholdene.. (man er jo 30% foran 0.. så man er allerede snart undervejs)

lysmanden
lysmanden Jan 5 '16
Hviidbjeere: er ikke sikker på om jeg forstår det du skriver med tal altså 1 og 2. <br />
Er vi ikke enige om at hvis 3a er optaget så er 3 b langsommere ? Hvis 4 a og b er ledige har de vel ikke noget med de andre standerne at gøre? Altså ligesom kayjay skriver?
The Forum post is edited by lysmanden Jan 5 '16
DeaconWP
DeaconWP Jan 6 '16

lysmanden: Jo det er det de begge to skriver, så det er I alle tre enige om.

jonasboege
jonasboege Jan 6 '16

Jeg har mistanke til, der må være noget galt med min opladning. Kommer også meget sjældent over 60 kW selv om jeg starter ved lav %. Ved godt jeg kun har haft min P85 siden november - så det er en kold tid. Men har lige en lille notering her - måske kan I se, om det er normalt. Jeg ankommer til Køge med en kold bil - der kun har kørt 10-15 km. Udetemperatur ca. 0 grader

2/1-16: kl 21:05 16%, tilslutter grøn og går i bil. Efter tre min opdager jeg 'connect charge cable' åbner dør og går ud og så ser jeg den bliver grøn! Rører den ikke! Ingen på den anden stander. Herefter de første 5 min mellem 40 og 48 kW. Næste 5 min op til 59 kW. Næste 5 min op til 70 kW. Næste 5 min op til 77 kW. I alt 20 kWh på 20 min. Dsv slutter på ca. 41 % og maks ladning 77 kW.

The Forum post is edited by jonasboege Jan 6 '16
SuneH
SuneH Jan 6 '16

Hej Jonas

Jeg synes faktisk det lyder meget plausibelt. Dit batteri er koldt, og du er ikke helt nede på nogle få procent. Så den starter med at varme batteriet op og lader i mens det den kan. Efterhånden bliver batteriet varmt, men du kommer også opad i SoC, derfor er hastigheden ikke optimal. 77 kW er da ikke helt i skoven. Måske nogle andre med mere erfaring vil kommentere?

Hookmaker
Hookmaker Jan 6 '16

Jonas, hvis jeg kører fra lyngby til køge (35 km) i kold bil og kommer ind med under 50 km på batteriet lader jeg med det samme med 115 KW. også selvom udetemp er -5 grader.

JPH
JPH Jan 6 '16

@gw: Tak for dit tilbud. Det kan meget vel være at jeg skriver til dig for en "lade-date". Jeg vil først lige prøve at køre den helt tør på et motorvejs-race inden jeg ulejliger dig :-)

T3S7A
T3S7A Jan 6 '16

Jonas, det er helt normalt. 

Det skal meget mere til at batteriet er varmt til at kunne tage fuld skrald. 

Prøv at kører en god lang tur, 150km+ mindst, og så lade ved rigtig lav %, så skal du se den virker. 

Når jeg tager min bil i disse dage, hvor der er minus 4-5 grader. Så er batteriet slet ikke varmt efter 60 km endnu. Jeg kører også med Range mode On, det betyder selvfølgelig at batteriet ikke bliver opvarmet. 

jonasboege
jonasboege Jan 8 '16

Tak for svar - jeg prøver at se om det bliver bedre til sommer - og efter lange ture. Skal til Århus på onsdag, så får jeg set det.

perhansen
perhansen Jan 9 '16
Ja den er godt nok langsom den slowcharger i Nørre Alslev. Kom med 165 km tilbage på batteri. Og de første 40min opladede den kun med 100-130 km i timen, da jeg forlod den med 330 km opfyldt ladede den med 180 km/t. Og jeg var den eneste der ladede der. 
Ift Køge er det jo under halv hastighed. 
Håber det kun er fordi det er midlertidige ladere. Tesla skrev at de ville etablere 6-8 permanente (tilbage i september) , men de lader vente på sig. 
Nu har de jo fået solgt en ordentlig mundfuld teslaer, på at kunne lade 50% på 20 min, så kan de ikke være bekendt at stille op med sådan et langsomt setup på det  de kalder superlader.  For når det kan lade sig gøre i Køge, kan det jo også andre steder hvis Tesla vil, for dette er en skuffelse 
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 9 '16

Var lige en tur på Middelfart SuC. Der var 3 biler da jeg kom og 2 da kørte igen.  Kom ind med 0 % og ladede med 116 kW. Fik 50 % på 22 min og 80 % på 45 min. trods må man formode et næsten koldt batteri da jeg kun har knap 10 km til Middelfart SuC.

The Forum post is edited by Gustavsfar Jan 9 '16
JL
JL Jan 9 '16
@perhansen: Da jeg var for Nr. Alslev (slut december) ladede jeg med 560 km/t og havde vel lige under 200 km tilbage da jeg startede med at lade. Så den kan godt :-)
perhansen
perhansen Jan 9 '16
Men hvordan kan der være så stor forskel er mig ubegribeligt. Havde kørt og varmet batteri i 10 min. Forinden og har ikke oplevet den så sløv før. Prøvede at ringe til Tesla service nr, men der var optaget 5 gange over 1 time, så det nr virker ikke
runeh
runeh Jan 9 '16
Range mode on betyder den ikke opvarmer batteri, og så vil i formentlig aldrig kunne lade med fuld effekt i frost vejr. Selv uden range mode og 20 km på landevej, er min bil stadig begrænset til Ca. 30-40 kW regent. Så alt er rigtigt. Ingen fejl på jeres biler. Der er så mange der tror deres biler er defekte på det her forum....
Comeback
Comeback Jan 9 '16

Hvis jeg køre 50 km landevej pænt når mit batteri aldrig at blive varmt nok til at regent ikke er begrænset, det betyder at når jeg kommer til SuC lader den med max 30kW indtil batteriet er varmet op der går normalt 5 min. så får jeg 100kW. dette er ikke en fejl men en sikkerhed for at batteriet ikke skal tage skade.

Sparker jeg til den og laver et par accelerationer inden SuC når den at varme batteriet op, og jeg lader med 107kW med det samme.

TwoChops
TwoChops Jan 9 '16

Havde selv samme oplevelse i søndags. Startede i Vallensbæk med ca 30% på batteri og helt kold bil. Kørte til Køge og satte bilen til. (Da jeg ankom, var der i øvrigt ikke en eneste Tesla ud over mig!). Startede ladning og kom på intet tidspunkt over 28Kw i hastighed. Ladede kun lige, så jeg kunne nå til Middelfart uden range mode slået til. Nåede Middelfart med 13% tilbage, da jeg ikke havde turdet kompensere SÅ meget for den helt forrygende medvind. Da jeg satte den til SC ladede jeg med det samme med 116Kw. Hverken SC Køge eller min bil fejler det mindste. 3 grader frost gør hele forskellen. Det er bare en præmis, som man skal kan kende. Der er ingen problemer i det, udover lidt ekstra tidsforbrug.

Hvis man skal have max på en supercharger, gælder det derfor om at ankomme til SC med helt driftsvarmt batteri. (20 km's kørsel i frostvejr giver ikke et optimalt driftsvarmt batteri, slet ikke med range mode slået til.) Måske allervigtigst at huske er, at det gælder om at time ladning og kørsel, så man ankommer til SC med så LIDT strøm som muligt på batteriet. Gerne tæt på 0%. Batteriet tager IKKE skade af at blive næsten helt afladet, hvis bare man sørger for at fylde strøm på lige med det samme efter afladningen. Dette er jo lige præcis tilfældet når man kommer til en SC efter en lang køretur.

Sjovt nok passer det jo også med selve formålet med SC netværket. Man har ikke brug for en supercharger der, hvor man BOR. Man har brug for en supercharger der, hvor man skal HEN, så man kan komme hjem igen, eller videre til næste supercharger.

Derfor: Tag det helt roligt og nyd at muligheden for at supercharge findes. Da jeg købte min første Tesla, fandtes der ikke Superchargere i DK overhovedet. Det forhindrede mig ikke i at køre fra Nordjylland til Kbh. på en enkelt opladning i 3-4 graders varme. Hvis man kører langsomt, kan det lade sig gøre. Og glæd jer så til sommer, hvor opladning sker lynhurtigt og man kun bruger 2/3-1/2  strøm i forhold til nu.

Comeback
Comeback Jan 9 '16

Når vi taler om ladehastighed er det vigtigt at tale on kW ikke Amp, samt % tilbage på batteriet.

hvis man lægger tallet sammen får man en indikation om hastigheden er god eller dårlig: eks

30% + 80kW = 110 ladeindex

70% + 45kW = 115 ladeindex

På en 85 er god ladehastighed mellem 117 og 140

På en 70 er god ladehastighed mellem 105 og 125

På en 60 er god ladehastighed mellem 100 og 115 

Alt dette forudsætter at batteriet er på drift temperatur :)

jonasboege
jonasboege Jan 11 '16

Hej Comeback.

Det lyder som et hjemmelavet indeks - men derfor kan det selvfølgelige godt være retvisende. Hvorfra har du det?

Hvilken temperatur er driftstemperatur?

Jonas

Pages: « 1 2 3 »