Loading...
dk

Hjemmeopladning begynderspørgsmål | Tesla Forum

mousten
mousten Dec 19 '15
Hej
Jeg har fået Tesla S med dobbeltlader.
Min huselektriker vil trække kabel ud i carporten og lave el-boks derude. Jeg har kraft i huset. 16A. Nu skal jeg så finde ud af hvilket stik og kabler jeg skal have. Jeg har standard Tesla kabel der følger med bilen. Jeg vil af og til lade på Clever station, da det er på mit job. Skal jeg så have type 2 kabel 32A med 3 faser ? Eller er 16A nok ? Vil jo gerne lade hurtigt på job.
Kan jeg så benytte dette kabel hjemme i carporten osse ? Dvs hvilket stiktype skal jeg så bede elektrikkeren installere ??
Pft
Genild
Genild Dec 19 '15
Hejsan og tillykke med det nye kræ - i bliver med garanti glade for hinanden.

Umiddelbart vil min anbefaling være at nøjes med et 16A CEE stik, som dit standard Tesla ladekabel passer til.
Udnyttelse af dobbeltladeren kræver særlig ladestation, men er for de fleste mennesker ganske unødvendig (har det selv, men har været for doven til at få samlet min ladestation i løbet af det sidste år - men også fordi det virker unødvendigt).
Vil du være rigtig god ved det hele, agere proaktivt, tænke ud i fremtiden og alt muligt andet pladder får du elektrikeren til at trække et kabel for 32A selvom du kun sætter 16A stik op.

Brug standard ladekablet og se om du ikke snildt kan leve med det. Er det en kuknet garage og gider du ikke mosle med kablet hver gang, så køb et ekstra ladekabel hos Tesla og lad det hænge permanent.

Mit gæt er at dette er alt rigeligt, Lars
SuneH
SuneH Dec 19 '15
Enig med Lars. Og kan tilføje, at for at lade hos Clever, skal du bruge et type2 kabel, som du kan købe hos Tesla for 1500kr
Forummets indlæg er redigeret af SuneH Dec 19 '15
DeaconWP
DeaconWP Dec 19 '15

mousten: jeg tror jeg lige vil supplere lidt her.

Dit type 2 kabel? Jo det skal da være et 32 Amperes 3 faser kabel. Jeg mener at vide, at det netop er et 32 amperes kabel du kan købe hos Tesla på 7 meter, så hvis det er 32 ampere, så køber du bare det til dine ladninger hos Clever. Og jeg formoder så, at den stander på dit arbejde er en 22 kW stander?

Hjemme? Du kan med dit kabel, som følger med din Tesla kun lade med 16 ampere, så der skal du "bare" have et rødt CEE 16 Ampere 400 Volt stik sat op. Så kan du lade hjemme, dog kun med 11 kW, svarende til enkelt lader.

Skal du hjemme udnytte din dobbelt lader, kræver det andre boller på suppen. Men kan du klare dig med at fylde de ca. 55 km på for hver times ladning, så er du klar med et ladekable der følger med til ladningen derhjemme.

Du skal have fat i en 22 kW ladeboks, sikre dig du kan trække 32 ampere til den, og betale en del penge for det for det meste, hvis du vil udnytte dobbeltladeren hjemme. Men så kan din elektriker jo allerede trække de noget tykkere kabler til dit røde stik, hvis du bare overvejer senere at smide pengene til en 32 amperes (22kW) lademulighed derhjemme.

Men jeg formoder du bare har dobbeltlader i din bil, fordi det var i den prekonfigurerede bil, du har bestil, til modtagelse før 1/1/16.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 19 '15
Kiefer
Kiefer Dec 19 '15

Deacon: Korrekt, det er et Mennekes 3 faset 32A type2 kabel man kan købe ved Tesla for 1500,-

Jeg har så aldrig forstået hvorfor de valgte at taget det lidt kortere kabel på 4 meter ud af sortimentet inden det næsten overhovedet var kommet med...

Jeg har forøvrigt et ca. 40-45 meter langt 6mm2 32A gummikabel liggende jeg ikke skal bruge længere, hvis nogen er interesseret. 

Jeg har også et 5-10 meter langt 6mm2 32A gummikabel liggende. Jeg heller ikke skal bruge længere.

/Martin

mousten
mousten Dec 19 '15
Tak for input. Dvs min løsning bliver:

1. Elektriker trækker kabel til carport og laver 16A CEE stik. Han laver "tavle" i garagen og ikke ved hfi relæ i kælderen. Det har elektrikkeren anbefalet. Så kan jeg anvende standard kadekabel der følger med bilen. Dette vil kunne lade bilen op på ca 6 timer. Korrekt ?

2. Jeg køber 7m type 2 kabel hos Tesla. Dette er 32A 3 faser, så jeg kan lade hos Clever på mit job eller når jeg er på farten og der skulle opstå behov for opladning. Hvilken ladehastighed er dette ca med ??

Lars
Kiefer
Kiefer Dec 19 '15

Mousten: Ladehastigheden på et 32A er ca. 22KW i timen.

/Martin

The_Stig
The_Stig Dec 20 '15

Hej - her hos mig lader jeg 62-63km/time på en 3x400V 16A løsning - 7:20timer er det længste tid jeg har ladet fra 1km tilbage på batteriet til 100% = 512km på nuværende batteribalance, hvilket betyder 512/1,5 km i alt på denne årstid.

mousten
mousten Dec 23 '15
Jeg har 16A, og så må det hedde 3 faser a 230v som vist et ca 400v, det giver ca 40-45km pr times opladning. Er det samme hastighed I oplever ??
I display står 230v og så et lille 3 tal som nok indikerer 3 faser.
Lars72
Lars72 Dec 23 '15

Ja - lader med 11kwh (230*16*3) = 50-55km/t

Knudsen
Knudsen Dec 23 '15

Jeg oplever ca. 49-53km pr. time.

Og ja - 3 tallet i ringen betyder 3 faser. Mig bekendt så lader Tesla'en i øvrigt i en 3-faset kobling med nul - dvs. 3x230V (og ikke 400V fra fase til fase) - således at forstå at der sidder en lader pr. fase (og sammenbygget til een lader på ialt 11KW) - en lader på hver fase og til nul - Det er også derfor at den kan lade på 230 volt, een fase, da den så bare bruger een fase og een lader til nul.

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Dec 23 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 23 '15

Når I regner i km/t og ikke kW skal I lige være obs på at I ikke sammenligner typical og rated da de jo så giver forskellige tal.