Loading...
dk

Ladning i Italien ( specifikt omkring Como søen ) | Tesla Forum

ODE90D
ODE90D Dec 31 '15

@Hookmaker: Der kan man bare se - det vidste jeg ikke. Har aldrig været på de kanter før, men hørt man skal igennem en tunnel der kun har åbent for trafik i een retning af gangen.

Din kommentar gjorde jeg undersøgte sagen nærmere og fandt frem til der er tale om 2 tunneller man skal igennem før man er fremme - en med tog og den anden hvor man kører selv (men som er ensrettet lørdage). 

Så er jeg lidt bedre forberedt :)

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Dec 31 '15
Hookmaker
Hookmaker Dec 31 '15
Det er nemlig helt rigtigt. Men så er du så meget bedre forberedt...;-)
Chris
Chris Jan 7 '16
Kører også til Italien-Selva sidst i januar. Hotellet siger at de kun har 220v i deres parkeringskælder. For mig ligner vedhæftede dog til forveksling et cee16. Andre der tør byde ind eller har erfaringer fra Italien. Bilen skal stå stille i fem dag så kan såmænd sagtens klare mig med 220v.
Kiefer
Kiefer Jan 7 '16

Man kan også godt få 230V ud af et 16A CEE stik ;-)

Men ellers ja, det er et 16A CEE udtag. derfor kan personalet jo sagtens tro, uden at vide, de kun har almindelige 230V udtag.

Fik forøvrigt et nyhedsbrev fra en elektrikerdistrubutør i dag, der skriver at de nyeste LK Opus udtag til 230V nu er godkendte til 16A og at man derfor skal huske at lave 2,5mm2 i installationen.

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Jan 7 '16

Det er CEE16 stik.

Selv med 220V 12A får du 100 km + på på en januarnat. Så det burde overhovedet ikke være noget problem.

Chris
Chris Jan 7 '16
Grazie a tutti :-)
Benjamin
Benjamin Jan 8 '16

jeg er lige kommet hjem fra Italien og har købt sådan et italiensk 220 volt stik fra tesla men fik ikke lige brugt det da jeg kunne nøjes med super charger. hvis nogle vil låne stikket kan det nok lade sig gøre, jeg står ikke og skal bruge det til noget :)
jeg snakkede med tesla danmark inden jeg kørte derned og de sagde jeg kunne hvis jeg skulle køre meget rundt dernede låne et ladekort på tesla service station i Milano så jeg kunne lade på de abonnements ladere der var i milano og omegn.  

TorbenS
TorbenS Jan 14 '16

Hej Doc2211

Er du kommet hjem fra ferie ?

hej Torben du skal tilmeldes på forhånd. giver dig info når jeg kommer hjem igen Mvh Gert - 

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Jan 14 '16
Doc2211
Doc2211 Jan 16 '16

Hej Torben

Jeps, er kommet godt og sikkert hjem. Har nu taget turen x 2 uden problemer undervejs, men uden opladning omkring Como. Har ladet hhv. i St. Moritz og ved Lugano på vej derned og omvendt.

I St. Moritz er Tesla ladestationen placeret i et parkeringshus på 2. etage !

Omkring Como er der ingen muligheder for at benytte Tesla, så der er alternativet offentlige ladestationer, som kræver abonnement.

En mulighed er: www.tecnolario.it

De har ladestation i Lecco. Det kræver at man er " medlem ", hvilket koster 10 € i oprettelsegebyr og 5 € pr. mdr. Jeg har 2 skemaer til registrering på min pc, men kan ikke rigtig få dem vedhæftet her. De er på Italiensk. Den ene vedrører biltype, den anden betingelserne. Det er selvfølgelig noget problematisk at skulle være medlem + have bilen parkeret der, medens den lader. Er derfor ved at få installeret egen ladestation i i hus ved Bellano, så kan jeg lade om natten som og har  pludselig super bevægelsesmulighed omkring Como søen og afstikkere til Schweiz.

Håber det kan hjælpe og Beklager det sene svar

mvh Gert

ODE90D
ODE90D Feb 16 '16
Nyder vinterferien i Livigno i disse dage, og kom til at tænke på, at I lige fortjente en update på turen herned og alle mine grundige forberedelser, som viste sig at være ret overflødige - i ihvertfald for at komme herned.

Forud for turen havde jeg overvejet en tagboks men droppede ideen, da jeg fandt ud af at der var plads til 3 par ski i bagagerummet uden at slå det ene sæde ned, og 2 par skistøvler i frunken. Aldrig har jeg haft så meget plads i en bil. Jeg havde også gransket alle mulige forskellige rute kombinationer og SuC ladestrategier, og endte med at ignorere Teslaen's GPS til fordel for en rute jeg lagde på evtripplanner.com, som gik over bjergpasset, hvor Lermoos var sidste SuC før Livigno. En tur på ca 1.400 km. 

Det var min første langtur i Teslaen og vi kørte om natten for ikke at døje for meget med trafikken. Jeg havde frygtet kø ved SuC'erne, men ikke en eneste gang måtte vi holde i kø for at lade, og med undtagelse af et enkelt sted havde vi et "sæt" for os selv - så det gik super hurtigt at få ladet. De fleste gange ladede jeg til at kunne køre mellem 150-200 km til næste SuC med en fart på ca 140 km/t. Sammenlagt vil jeg vurdere at ladning har kostet os max 2 timer ekstra.

Eneste problem var de sidste 160 km fra Lermoos til Livigno som tog næsten 5 timer, og jeg blev glad for, at jeg havde lagt en buffer ind og ladet den op til 90% mens vi spiste morgenmad  (hvilket indbragte mig en belærende lektion om "god ladestil" efterladt på en seddel under vinduesviskeren fra en anden dansker, som åbenbart ikke ved at ladelyset ikke blinker når bilen er låst og forladt, og som derfor mente jeg bare havde ladet bilen stå efter den var fuldt ladet). Det er ikke særlig fedt at holde i kø i et bjergpas i frostvejr i flere timer, og skulle være nervøs for om der er strøm nok til at nå det sidste stykke.

Fremme i Livigno kunne jeg konstatere at udlejeren's stikkontakt i kælderen havde jord, og nu kan jeg bare glæde mig til turen hjemad igen i en fuldt opladet Tesla. Aldrig har jeg følt mig så afslappet på en lang køretur som i år - Længe leve autopilot....det er simpelthen så fantastisk afslappende at køre med. 

Og tusind tak til jer på Forum som har været så søde at hjælpe mig med Chademo lader, italiensk adaptor og en masse gode råd og vejledning - det er fantastisk!

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Feb 17 '16
DeaconWP
DeaconWP Feb 16 '16
Godt læsestof.

Skal du ned ad bakke, når det gå hjemad igen, så pas på med at have fuldt opladt batteri, når du starter på turen. Så kan du ikke bremse regenerativt.

Og har du ikke lige ladet batteriet op, eller forvarmet det, kan du heller ikke bremse regenerativt.

Måske værd at huske på.

Jeg vil formode, at du helst skal have plads til 80 % af den ekstra energi du har brugt på at "bestige bjerget", som du så regenererer på vejen nedad igen.

Nogen der har en nøjagtig beregning/erfaring på dette punkt?
ODE90D
ODE90D Feb 16 '16
Tak for tippet. Det bliver dog næppe noget problem, da jeg skal køre bilen ud af garagen aftenen før for at pakke den og blive klar til afgang kl 05:00 - Ellers er den spærret inde blandt en masse andre biler..... og jeg vil jo også gerne foran alle de andre skiturister. Og lade den til 100% for så at lade den stå natten over er ikke i tråd med bedste praksis. Så afgang herfra bliver med ca 90%
PeterR
PeterR Feb 18 '17
Har lige været i Livigno på skiferie super sted, vi boede på Hotel Intermonti, Via Gerus, Livigno, Sondrio, Italien
Hvor de har et 400v 16A stik med nul jord og 3 faser lige ved plads 89, hvis man vil være sikker på at få den plads så er det nok en god ide at reservere den når man booker, p-plads 89 ligger som en af de første og lige ved skiboksene og skiudlejning.
Det har været en meget behagelig tur der ned hvor vi kørte fra Nordsjælland kl 13.00 og ankom ved biltoget vereinatunnel kl 08:15 og kom gennem tunnellen ved Zernez til Livigno kl 9:45.
Hjem kørte vi 4 timer til første stop dejlig langt stræk.
Mvh Peter

Sider: « 1 2