Nyder vinterferien i Livigno i disse dage, og kom til at tænke på, at I lige fortjente en update på turen herned og alle mine grundige forberedelser, som viste sig at være ret overflødige - i ihvertfald for at komme herned.
Forud for turen havde jeg overvejet en tagboks men droppede ideen, da jeg fandt ud af at der var plads til 3 par ski i bagagerummet uden at slå det ene sæde ned, og 2 par skistøvler i frunken. Aldrig har jeg haft så meget plads i en bil. Jeg havde også gransket alle mulige forskellige rute kombinationer og SuC ladestrategier, og endte med at ignorere Teslaen's GPS til fordel for en rute jeg lagde på evtripplanner.com, som gik over bjergpasset, hvor Lermoos var sidste SuC før Livigno. En tur på ca 1.400 km.
Det var min første langtur i Teslaen og vi kørte om natten for ikke at døje for meget med trafikken. Jeg havde frygtet kø ved SuC'erne, men ikke en eneste gang måtte vi holde i kø for at lade, og med undtagelse af et enkelt sted havde vi et "sæt" for os selv - så det gik super hurtigt at få ladet. De fleste gange ladede jeg til at kunne køre mellem 150-200 km til næste SuC med en fart på ca 140 km/t. Sammenlagt vil jeg vurdere at ladning har kostet os max 2 timer ekstra.
Eneste problem var de sidste 160 km fra Lermoos til Livigno som tog næsten 5 timer, og jeg blev glad for, at jeg havde lagt en buffer ind og ladet den op til 90% mens vi spiste morgenmad (hvilket indbragte mig en belærende lektion om "god ladestil" efterladt på en seddel under vinduesviskeren fra en anden dansker, som åbenbart ikke ved at ladelyset ikke blinker når bilen er låst og forladt, og som derfor mente jeg bare havde ladet bilen stå efter den var fuldt ladet). Det er ikke særlig fedt at holde i kø i et bjergpas i frostvejr i flere timer, og skulle være nervøs for om der er strøm nok til at nå det sidste stykke.
Fremme i Livigno kunne jeg konstatere at udlejeren's stikkontakt i kælderen havde jord, og nu kan jeg bare glæde mig til turen hjemad igen i en fuldt opladet Tesla. Aldrig har jeg følt mig så afslappet på en lang køretur som i år - Længe leve autopilot....det er simpelthen så fantastisk afslappende at køre med.
Og tusind tak til jer på Forum som har været så søde at hjælpe mig med Chademo lader, italiensk adaptor og en masse gode råd og vejledning - det er fantastisk!