Brink er Hollandsk og Holland er jo som bekendt både et stort tesla marked og hjemmebane for Tesla.
Mon ikke at de bare mangler en testbil :)
Kan ikke forestille mig det - for det er autoskadestuen selv det får lavet dem. Kontakt dem, og hør om du kan få sendt et sæt og installeret andetsteds
@gronkjaer:
Jeg kan ellers anbefale at tage derover. Jeg er selv fra esbjerg, men fik det til at passe. Jeg fik endda en rimeligt old school corolla, kvit og frit til at cruise rundt i imens gutterne fiksede trækket. Det var et uventet blast from the past :)
Jeg har lige haft en lille snak med dem og de sælger ikke trækket uden montering. Så man skal derover hvis det skal være det træk.
Vedr. godkendelse af træk, har jeg lige fået denne fra min kontakt hos IDIADA (Tuv - konkurrent i Spanien) efter at jeg har sendt mit Model S Certifikat til ham:
Tesla Motors is only the responsible of the European type-approval and it is not possible to install a coupling device in a Tesla Model S because they do not declare any towing mass for the vehicle. Currently, there are no versions of Model S that can be equipped with a coupling device for this reason. For your information, there is a version of the Model X that can be equipped with such device.
In any case, I would recommend you to contact your national approval authority in order to check if there is any possibility.
Så vi kan ihvertfald ikke få dem til at gøre det :-(
Status og videre forløb på godkendelse af anhængertræk til Model S:
Rontium (Rune), undertegnede, Ken og Autoskadestuen (Emil) har forsøgt at samle aktiviteterne omkring godkendelse af Autoskadestuens trækkrog til model S:
Der har været en del kontakt med den tyske virksomhed MisterDotCom, som har opnået EU-godkendelse af træk til Smart og VW Up UDEN om producenterne og dermed godkendelse til brug i Danmark og andre EU-lande. Klager fra bla. VW har gjort proceduren mere besværlig, men Michael Pappenburg, som er medejer af MisterDotCom arbejder pt. på EU-godkendelse af krog til den nye Smart og forventer endeligt svar fra de tyske myndigheder i begyndelsen af August. Opnår han denne godkendelse ser han gode muligheder for at gennemføre en tilsvarende godkendelse for krog til Model S og har indvilliget i at gennemføre hele det nødvendige praktiske og administrative arbejde med en EU-registrering under forudsætning af en aftale med Autoskadestuen.
Der er 2 veje til en godkendelse:
1. Enten testes krogen på en model S: https://www.youtube.com/watch?v=Y-oeA_IKfQY
2. Eller krogen testes alene, hvilket forudsætter, at den godkendelse, som model X har fået, kan bruges til model S, da de bygger på den samme basis.
Løsning 1 er langt den dyreste og koster i omegnen af 30-50.000 EURO, hvorimod løsning 2 kun koster ca. 5.000.
Der arbejdes på, inden august, at fremskaffe den formelle godkendelse af krog til model X og relevant dokumentation for at det er relevant at denne godkendelse kan danne baggrund for at kun krogen skal testes. Kontakt #Rontium i den forbindelse hvis du kan bidrage til denne fremskaffelse af dokumentation.
Ken og Emil udsender oplæg til indsamling snarest.
Vi skal dog være opmærksom på, at uanset test og dokumentation, er der INGEN garanti for at de tyske myndigheder giver en EU-godkendelse!! /Lars
Status og videre forløb på godkendelse af anhængertræk til Model S:
Rontium (Rune), undertegnede, Ken og Autoskadestuen (Emil) har forsøgt at samle aktiviteterne omkring godkendelse af Autoskadestuens trækkrog til model S:
Der har været en del kontakt med den tyske virksomhed MisterDotCom, som har opnået EU-godkendelse af træk til Smart og VW Up UDEN om producenterne og dermed godkendelse til brug i Danmark og andre EU-lande. Klager fra bla. VW har gjort proceduren mere besværlig, men Michael Pappenburg, som er medejer af MisterDotCom arbejder pt. på EU-godkendelse af krog til den nye Smart og forventer endeligt svar fra de tyske myndigheder i begyndelsen af August. Opnår han denne godkendelse ser han gode muligheder for at gennemføre en tilsvarende godkendelse for krog til Model S og har indvilliget i at gennemføre hele det nødvendige praktiske og administrative arbejde med en EU-registrering under forudsætning af en aftale med Autoskadestuen.
Der er 2 veje til en godkendelse:
1. Enten testes krogen på en model S: https://www.youtube.com/watch?v=Y-oeA_IKfQY
2. Eller krogen testes alene, hvilket forudsætter, at den godkendelse, som model X har fået, kan bruges til model S, da de bygger på den samme basis.
Løsning 1 er langt den dyreste og koster i omegnen af 30-50.000 EURO, hvorimod løsning 2 kun koster ca. 5.000.
Der arbejdes på, inden august, at fremskaffe den formelle godkendelse af krog til model X og relevant dokumentation for at det er relevant at denne godkendelse kan danne baggrund for at kun krogen skal testes. Kontakt #Rontium i den forbindelse hvis du kan bidrage til denne fremskaffelse af dokumentation.
Ken og Emil udsender oplæg til indsamling snarest.
Vi skal dog være opmærksom på, at uanset test og dokumentation, er der INGEN garanti for at de tyske myndigheder giver en EU-godkendelse!! /Lars
Vi arbejder på tilsvarende med en anden producent, fint med flere aktører der aktivt gør noget for at få godkendt træk til Model S, jeg mangler det selv på ugentlig basis og havde egentlig ved køb håbet at der kom noget fra Tesla
thums op - håber så sandelig at det lykkedes - vil SÅ gerne trille op til genbrugs stationen med en have trailer lovligt.
Jeg ved ikke hvilken vægtgrænse der stiles mod, men for mit vedkommende vil 750 kg være alt rigeligt - det kan derved holdes inden for "lille" kørekort.
Mon ikke der er mange der gerne ville bidrage økonomisk, hvis det er det der skal til. Nogen der kender noget crowdfunding der egner sig til den slags?
Stor thumbs up!
Så sent som i dag havde jeg 2 henvendelser på genbrugspladsen:
1) Jeg tilbød min plads til en håndværker der havde en stor trailer han skulle læsse af, men "jeg venter bare, det kan jo ikke være meget du har derinde der skal læsses af.... hvad koster den i øvrigt?".
2) "Er den værd at køre i sådan en?" - det kan jeg love dig for den er! "Kan man få træk på den?" - ja, men ikke til trailer, endnu... "Øv, så dur den ikke".
Sendes p.t. som nyhedsbrev - med 20 modtagere hvert 5. minut.
Sådan ser et træk ud på en Tesla Model S - aftageligt og skjult når det ikke bruges.

Pt kan det kun bruges til cykler, og da Tesla ikke vil arbejde på at få et sådant godkendt, gør vi forsøget selv.
---
Da der er mange der har ønske om en trækkrog på deres Tesla, men da dette endnu ikke er godkendt til montering på vores biler, er jeg blevet kontaktet af Autoskadestuen, som har udviklet et træk til Model S, baseret på et aftageligt træk fra Thule. Da jeg umiddelbart syntes dette virker som en ganske fornuftig ide, sendes denne mail til alle medlemmer på Teslaforum.dk
Autoskadestuen vil forsøge at få godkendt et træk til montering på en Tesla Model S, men da dette er en bekostelig affære, prøver vi samlet at lave en indsamling, hvor folk kan give 500 kr., som vil blive brugt til en TÜV test af Tesla Model S med anhængertræk på.
Testen bliver udført som følger:
https://www.youtube.com/watch?v=Y-oeA_IKfQY
Disse 500 kr. fungerer desuden som et depositum/forudbetaling på installation af et anhængertræk af den type der tilbydes hos Autoskadestuen (udført hos Autoskadestuen) og som er det anhængertræk der vil blive testet. Skulle nogen have lyst til at støtte projektet med mere end 500 kr. så er større donationer velkomne, men der vil ved bestilling dog kun fratrækkes 500 fra den samlede pris.
Testen koster ca. 300.000 kr. og vi behøver derfor ca. 600 forudbestillinger. Hvis vi ikke opnår det fulde antal forudbestillinger, så vil vi gøre, hvad vi kan for selv at betale det resterende beløb og derved fuldføre testen.
Hvis testen ikke udføres, uanset årsag, så refunderer vi naturligvis pengene.
Hvis testen udføres og det imod alt forventning ikke medfører at Tesla må anvendes til at køre med påhæng, så refunderes pengene ikke, men de kan stadig anvendes som rabat på cykelkrogen, som Autoskadestuen installerer (pris 7.995 kr.)
Betaling af depositum skal gøres til:
Autoskadestuen A/S
Reg nr.: 2252 konto nr.: 689234995
MobilePay: 26179984
I forbindelse med overførsel eller mobilepay, angiv venligst navn og de sidste cifre i dit VIN nummer på bilen i stil med P68xxxx.
Med venlig hilsen/Best regards,
Emil Ellefsen | Indehaver | Autoskadestuen A/S
Kirstinehøj 37 | 2770 Kastrup | Denmark
telefon +4532450431 | Mobil +45 2617 9984 | e-mail emil@autoskadestuen.dk
og
Ken Seitzberg | Teslaforum.dk